Tadeusz Olszewski: Aż 620 uczniów skorzystało z zagranicznych staży i praktyk

red
Udostępnij:
Zagraniczne staże zawodowe są naprawdę uczniom potrzebne – rozmowa z Tadeuszem Olszewskim – Dyrektorem Zespołu Szkół Zawodowych nr 1 w Ostrołęce.

Czy liczba wyjazdów uczniów na zagraniczne staże zawodowe wyróżnia ZSZ nr 1 w Ostrołęce na tle innych szkół w regionie?

Tadeusz Olszewski: Tak, zdecydowanie jest to jedna z najprężniej działających szkół zawodowych w naszym regionie. Dotąd aż 620 uczniów szkoły skorzystało z możliwości odbycia zagranicznych staży i praktyk zawodowych. Do tej pory były one organizowane w Grecji, Portugalii oraz Niemczech. Współpracujemy z wieloma organizacjami, przeważnie otrzymując dofinansowanie z programu Unii Europejskiej Erasmus+. Na przykład staż dla techników informatyków był współorganizowany przez firmę działającą w branży IT – GT Future Communication z Warszawy, w ramach projektu „Programista – szansa na lepszy start”. Z każdym rokiem przekonuję się coraz bardziej, jak ważna jest to forma uzupełnienia oferowanego przez nas kształcenia – zagraniczne staże zawodowe są naprawdę uczniom potrzebne.

Co się zatem zmieniło w ZSZ nr 1 w Ostrołęce, odkąd wielu uczniów ma szansę na odbycie zagranicznego stażu?

W procesie kształcenia zawodowego musimy wspomagać rozwój każdego młodego człowieka, stosownie do jego potrzeb i możliwości, ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnych ścieżek edukacji i kariery. Nie tylko musimy podnosić poziom wykształcenia i kwalifikacji zawodowych, ale szczególnie zapobiegać przedwczesnemu kończeniu nauki. Dlatego też w naszej szkole organizujemy praktyki i staże zawodowe, które mają na celu zdobycie przez uczniów wiedzy praktycznej, dzięki czemu zwiększamy skuteczność kształcenia, pogłębiamy wiadomości nabyte w szkole oraz kształtujemy umiejętności zawodowe przydatne na różnych stanowiskach pracy. Wydaje mi się, że cele te zostają osiągane, dzięki wzmocnieniu u wielu uczniów wiary w siebie i swoje umiejętności zawodowe oraz językowe, co na tym etapie kształcenia jest niezwykle istotne. Nasi absolwenci dobrze sobie radzą na rynku pracy i jesteśmy z nich naprawdę dumni.

Odkąd wysyłamy uczniów na liczne staże zagraniczne zmniejszyła się liczba osób przedwcześnie kończących naukę, a zdecydowanie wzrosły ambicje uczniów oraz świadomość ich zawodowych możliwości. Podniósł się poziom kompetencji językowych, przedsiębiorczości i kreatywności – i o to właśnie chodzi – żeby wzmocnić w młodych ludziach wiarę w swoje umiejętności, nawet w tak wymagających i stresujących warunkach, jakim jest praca i nauka zagranicą. Uczniowie pytają o staże, chcą wyjeżdżać zachęcani dobrym przykładem starszych kolegów. Zdecydowana większość naprawdę pragnie pogłębić swoją wiedzę i zdobyć doświadczenie potrzebne w zawodzie, bo widzą że korzyści są ogromne, że taka praktyka faktycznie się w życiu przydaje.

Na przykładzie stażu zawodowego dla uczniów kształcących się w zawodzie technika informatyka, proszę powiedzieć, jakie korzyści odnoszą uczniowie? Jakie efekty przynoszą zagraniczne praktyki zawodowe?

Jednym z najważniejszych celów praktyk było umożliwienie tej grupie uczniów nabycia kompetencji w zakresie funkcjonowania nowoczesnych systemów i rozwiązań stosowanych w firmach informatycznych, poznanie pełnego zaplecza technicznego związanego z tym procesem oraz zasad funkcjonowania i organizacji pracy w zagranicznych firmach sektora IT. Dzięki udziałowi w tym stażu uczniowie przede wszystkim: - zdobyli wiele nowych umiejętności praktycznych, m.in. w zakresie stosowania nowoczesnych rozwiązań w programowaniu, budowaniu baz danych i tworzeniu obiektów graficznych, projektowaniu stron internetowych (np. tworzenia wirtualnej platformy Moodle dla szkół i ośrodków szkoleniowych), publikowaniu reklam i ogólnie w zakresie marketingu internetowego; - w ramach rozwoju osobistego i zawodowego nauczyli się funkcjonowania w międzynarodowym i wielokulturowym zespole specjalistów, rozwijając umiejętności interpersonalne, samodzielność, kreatywność czy odpowiedzialność za podejmowane decyzje; - podnieśli kompetencje w zakresie języków obcych (głównie angielski, ale także grecki), ze szczególnym uwzględnieniem słownictwa i wyrażeń z zakresu języka specjalistycznego w dziedzinie informatyki i programowania;

Uważam, że cel kształcenia zawodowego, jakim jest przygotowanie uczniów do życia w warunkach współczesnego świata, wykonywania pracy zawodowej i aktywnego funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy, również europejskim, w trakcie takiego stażu zostaje osiągnięty. Staż odbywany w innym kraju, gdzie gospodarka funkcjonuje w oparciu o nieco inne zasady, pozwala uczniom na porównania, określenie mocnych i słabych stron obydwu systemów, często na upewnienie się co do dalszej ścieżki swojej kariery zawodowej...

U bardzo wielu uczniów doświadczenia wyniesione z zagranicznego stażu stają się motywacją do dalszego doskonalenia zawodowego, zdania egzaminu zawodowego z dobrym wynikiem, a następnie do kontynuacji nauki na studiach wyższych. Ponadto, wszyscy stażyści zostają wyposażeni w certyfikat Europass-Mobility, który jest sporym atutem przy poszukiwaniu pracy na rynkach europejskich.

Czy po zorganizowaniu i zakończeniu przez Pana szkołę tak wielu praktyk zawodowych można stwierdzić, że profity z ich realizacji czerpie nie tylko sama młodzież, ale także opiekunowie-nauczyciele i ogólnie szkoła jako placówka?

Organizacja zagranicznych praktyk zawodowych podnosi atrakcyjność i jakość oferty edukacyjnej naszej szkoły. Bezpośrednio wspiera promocję szkoły i np. samego kierunku technik informatyk, gdyż zwiększa się liczba uczniów zainteresowanych taką ścieżką kształcenia. Z roku na rok wzmacnia się pozycja szkoły, jako placówki kształcącej specjalistów pożądanych na rynku pracy. Uczestnictwo w danej praktyce działa również pozytywnie na nauczycieli, mobilizując ich do poszukiwania nowatorskich rozwiązań w procesie nauczania i współpracy z uczniami.

Umiejętności i doświadczenia zdobyte przez nauczycieli biorących udział w wyjeździe zostają wykorzystane w nauce zawodu w szkole, podnosząc jakość nauczania następnych pokoleń uczniów. Poza tym, jak twierdzą sami nauczyciele, taki wyjazd często umożliwia im bliższe poznanie swoich uczniów i ich faktycznych zdolności. W czasie wyjazdu nauczyciele-opiekunowie zawsze konfrontują swoją wiedzę teoretyczną z praktyką i obecnie panującymi trendami w danej branży, co wszystkim wychodzi na dobre.

Czy zagraniczne praktyki zawodowe stanowią również szansę na poznanie innej kultury, zdobycia doświadczenia przebywania w międzynarodowym środowisku pracy, wreszcie czy obejmują również program kulturowy przewidziany w miejscu pobytu młodzieży?

Głównym celem wyjazdu jest zawsze realizacja zadań wynikających ze szkolnej podstawy programowej, ale poznanie kultury i dziedzictwa narodowego kraju, w którym odbywa się staż, jest równie ważne. Wielu uczniów ma niepowtarzalną okazję zapoznać się z odmiennością i różnorodnością kulturową, poczuć się w pełni Europejczykami, wreszcie zobaczyć jak funkcjonują zagraniczne rynki pracy i poszczególne przedsiębiorstwa z branży interesującej ich pod względem zawodowym. Na przykład uczniowie kształcący się w zawodzie technik informatyk, którzy odbyli staż w Grecji, skorzystali z uroków greckiego wybrzeża oraz zobaczyli kilka atrakcji turystycznych. Zwiedzili Ateny, w tym słynny Akropol, a dzięki uprzejmości Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP, wysłuchali ciekawego i inspirującego wykładu na temat handlowej współpracy polsko-greckiej.

Jak wyglądają i czy są organizowane przygotowania uczniów do zagranicznego stażu zawodowego przed wyjazdem? Na czym polegają?

Przygotowanie uczniów odbywa się zawsze, najczęściej na około dwa miesiące przed datą wyjazdu na staż. Podczas spotkań organizacyjnych zostają przedstawione szczegóły dotyczące podróży, zakwaterowania, wyżywienia, szczegółowego przebiegu praktyk. W następnej kolejności odbywa się przygotowanie językowo-kulturowe. W niektórych przypadkach, przed przystąpieniem do zajęć z przygotowania kulturowego, pedagogicznego i językowego uczniowie zostają poddani testowi przygotowanemu przez nauczycieli języka angielskiego, historii i geografii, który pozwala na ocenę stanu wiedzy uczestników oraz potrzeb jej uzupełnienia w poszczególnych obszarach edukacyjnych. Zakres przygotowania kulturowo-pedagogicznego obejmuje m.in. historię i obecną sytuację polityczno-gospodarczą kraju, położenie geograficzne regionu odbywania praktyk, warunki życia i pracy, tradycje i zwyczaje, postępowanie w nagłych wypadkach, zagubienie dokumentów itp.

Dziękuję bardzo za rozmowę i życzę dalszych sukcesów pedagogicznych w Zespole Szkół Zawodowych nr 1 w Ostrołęce.

Rozmawiał: Tomasz Moskal, prezes zarządu GT Future Communication

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie