MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Świetlisty szlak

(jp)
Skrzyżowanie Sikorskiego_Steyera
Skrzyżowanie Sikorskiego_Steyera Fot. A. Wołosz
Od kiedy na skrzyżowaniach ulic Steyera i Sikorskiego oraz Traugutta i Witosa w Ostrołęce zakończyły się wykopki, kierowcy dyskutują o zaletach i wadach nowych rozwiązań komunikacyjnych.

Skrzyżowanie Sikorskiego_Steyera
(fot. Fot. A. Wołosz)

Na obu skrzyżowaniach stoją inteligentne (zwane również akomodacyjnymi) sygnalizatory świetlne. Mają one za zadanie utrzymywać płynność ruchu na głównej drodze, a podporządkowaną otwierać tylko wtedy, gdy będzie chciał z niej wyjechać jakiś pojazd.
Wielu kierowców twierdzi, że skrzyżowanie Sikorskiego-Steyera trudniej przejechać teraz niż przed zamontowaniem świateł. - Ostatnio tak długo czekałem na wyjazd z Sikorskiego, że musiałem odliczyć klientce od rachunku złotówkę - poskarżył się taksówkarz.
- Wczoraj (czwartek 11 grudnia - przyp. red.) były robione korekty ustawienia świateł - wyjaśniła nam Maria Bednarczyk, dyrektor Wydziału Inwestycji i Dróg Urzędu Miejskiego. - Okazało się bowiem, że doszło do uszkodzenia programu sterującego. Serwisanci dokonali naprawy i wszystko powinno być już w porządku. Cały czas obserwujemy działanie sygnalizacji i jej wpływ na ruch. Wszystkie niedogodności będą korygowane (w ostatnią sobotę i niedzielę również - przyp. red.).
Wiele uwag zgłosili kierowcy do przewężenia ulicy Steyera. Dyrektor Bednarczyk twierdzi, że to zamierzone działanie projektanta. Taki układ pasów ruchu ma zmuszać kierowców do wolniejszej, ale bardziej dokładnej jazdy. Nie powinien jednocześnie powodować zakorkowania ulicy. Według miejskich specjalistów od drogownictwa, przy obecnej szerokości ulicy Steyera (z nowo przebudowanym skrzyżowaniem) może jeździć o 700 samochodów na dobę więcej niż dotychczas i nie powinno to powodować korków.
- Sytuacja na tych skrzyżowaniach poprawiła się, ale, moim zdaniem, rozwiązaniem bezpieczniejszym i tańszym są ronda - usłyszeliśmy od doświadczonego kierowcy. - Miasto powinno zasięgnąć opinii ekspertów w tej sprawie. Na obu skrzyżowaniach jest miejsce na ronda. Natomiast sygnalizacja świetlna jest kosztowna, ponieważ trzeba ją konserwować.
- Analizowaliśmy możliwość budowy rond na obu skrzyżowaniach, zwłaszcza na Steyera i Sikorskiego - wyjaśniła dyr. Bednarczyk. - Ze względu na małą odległość od istniejącego ronda i projektowanego skrzyżowania o ruchu okrężnym na 11 Listopada i Witosa, wybudowanie kolejnego ronda pośrodku było niewskazane. Na obu skrzyżowaniach ograniczały nas poza tym warunki gruntowe i istniejąca zabudowa.
- Pasy na obu nowych skrzyżowaniach są za wąskie, mają po trzy metry, a powinny mieć co najmniej 3,5 lub 3,75 m. Duże samochody skręcające na tych skrzyżowaniach wjeżdżają na pas obok. A przecież można było poszerzyć pasy, jest na to miejsce. Nie przyjmuję do wiadomości tłumaczenia, że miasto nie miało pieniędzy - twierdzi ostrołęczanin, kierowca od 1983 r.
- Szerokość pasów jest normatywna, zgodna z przepisami - mówi dyrektor Bednarczyk. - Mogłyby być szersze, ale po pierwsze miasta na to nie stać. Po drugie zaś wąskie pasy wymuszają na kierowcach ostrożniejszą jazdę, a głównym celem przebudowy skrzyżowań była zarówno poprawa przepustowości, jak i bezpieczeństwa ruchu.
- Czy zamiast dwóch doraźnych modernizacji skrzyżowań nie można było wykonać porządnie jednej ulicy, poszerzając ją do dwóch jezdni? - to pytanie przewijało się w wielu wypowiedziach.
Okazuje się, że nie, ponieważ ulica Traugutta jest częścią drogi krajowej i można wydawać na nią tylko pieniądze przeznaczone na drogi krajowe. Ulica Steyera ma zaś inny status i można sfinansować jej remont z zupełnie innej budżetowej przegródki.
Pytano również o koszt i o projektanta skrzyżowań. Skrzyżowanie Sikorskiego-Steyera przebudował Dromost za ok. 600 tys. zł. Skrzyżowanie Traugutta i Witosa przebudowała firma Ostrada za blisko 1,5 mln zł. Oba skrzyżowania zaprojektował mgr inż. Józef Mrugalski.
Nie są one jeszcze odebrane technicznie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki