MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Spotkanie poświęcone rządowym planom odejścia od realizacji kolejowego połączenia Giżycko - Pisz - Łomża - Ostrołęka - Warszawa - CPK

Beata Dzwonkowska
We wtorek 3.09.2024 w budynku WSAP w Ostrołęce odbyło się drugie spotkanie poświęcone rządowym planom odejścia od realizacji kolejowego połączenia Giżycko - Pisz - Łomża - Ostrołęka - Warszawa - CPK. Podczas spotkania padło wiele argumentów za budową Centralnego Portu Komunikacyjnego, ale także rozwojem kolei w Polsce.

Pierwsze spotkanie samorządowców w tej sprawie odbyło się 3 lipca. Pisaliśmy o tym tutaj:

Konferencję prasową w tej sprawie zwołał także poseł Marcin Grabowski. Szczegóły tutaj:

We wtorek 3.09.2024 na drugie spotkanie zaprosiło Starostwo Powiatowe w Ostrołęce z wicestarostą Arturem Kozłowskim na czele.

W następstwie pierwszego spotkania, jakie odbyło się w lipcu, podpisano przez samorządowców z województw mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego petycję, wyrażającą sprzeciw wobec rządowych zapowiedzi likwidacji linii kolejowej Giżycko - Pisz - Łomża - Ostrołęka - Warszawa - CPK. Chcemy rozmawiać o tej inwestycji poza podziałami

- zapewnił wicestarosta.

O potrzebie budowania i modernizowania kolei mówił między innymi wiceprezes stowarzyszenia Tak dla CPK Patryk Wild. Wśród argumentów za ich budową przytaczał kwestie turystyczne, biznesowe, obronne i militarne.

Misją programu jest stworzenie uniwersalnego systemu transportu pasażerskiego poprzez wybudowanie i eksploatację rentownego, innowacyjnego węzła transportowego, który z jednej strony uzyska miejsce w pierwszej dziesiątce najlepszych portów lotniczych świata, z drugiej doprowadzi do powstania krajowego systemu transportu kolejowego stanowiącego atrakcyjną alternatywę dla transportu drogowego i obejmującego wszystkie obszary Polski

- mówił o założeniach Partyk Wild.

Głos zabrał także Rafał Milczarski - były prezes PLL LOT, wiceprezes stowarzyszenia Tak dla CPK, członek Narodowej Rady Rozwoju przy Prezydencie RP. Jest absolwentem wydziału ekonomii Uniwersytetu Cambridge. Po studiach pracował w dziale logistyki morskiej i kolejowej Foster Yeoman Ltd. Współtworzył Kolej Bałtycką S.A., był też współzałożycielem firmy Freightliner PL. Jednoznacznie opowiedział się za budową Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz budową kolei.

Lotnisko Chopina zostało wybudowane źle, jego przebudowa nie ma sensu. Aby LOT mógł się dalej rozwijać to potrzebny jest Centralny Port Komunikacyjny. Przez wiele lat pracowaliśmy nad tym projektem. On jest dobry. Ten system 12 szprych, który łączy wszystkie ważne miasta z CPK, a przez to również ze sobą jest kluczowy dla rozwoju Polski. To ogromny biznes. Każdy samolot przewozi, oprócz pasażerów, cargo (transport ładunków). Jeżeli cargo przelatuje do Europy przez nasze lotnisko, to u nas zostaje cło. Do tego dochodzi ogromny eksport usług. Uspokoję też, że CPK nie ma na celu zniszczyć małych lotnisk. Natomiast z tych małych lotnisk nikt nie poleci do Singapuru czy Rio de Janeiro. Dlatego potrzebujemy portu. Każde połączenie wzmacnia wymianę gospodarczą, wymianę cargo, turystykę. Ja znam kolej i lotnictwo. Dla mnie to oczywiste, że kolej też jest ważna. Dzisiaj zbieramy podpisy z ustawą Tak dla CKP. To czas, żeby rządzący zrozumieli, że Polacy chcą, aby ten projekt powstał. Chciałbym go też odpolitycznić. Będziemy prosić o wsparcie każdej partii politycznej

- zapewnił Rafał Milczarski.

O potrzebie budowania CPK mówił także poseł Marcin Horała, który uważa, że aby Polska mogła rozwijać się w takim tempie jak obecnie, budowa połączeń komunikacyjnych jest niezbędna.

W spotkaniu uczestniczyli m.in. Henryk Kowalczyk, poseł Żaneta Cwalina-Śliwowska.

Wszyscy uczestniczący spotkania byli zgodni co do jednego- szprycha nr 3 jest potrzebna, podobnie jak inne linie kolejowe w kraju. Różne natomiast mieli jej wizje, w zależności od przynależności do partii politycznej. Czy potrafią porozumieć się w tej sprawie pomimo różnic i wspólnie zawalczyć o rozwój kolei w naszym regionie? Czas pokaże.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki