Skoda w służbie prezydentów

Motofakty.plZaktualizowano 
Skoda
90 lat temu Skoda Hispano-Suiza stała się oficjalnym wozem pierwszego prezydenta Republiki Czeskiej, Tomáša Garrigue Masaryka. Od tamtej pory różne modele Skody służyły wielu czechosłowackim i czeskim głowom państwa oraz przedstawicielom rządu. Tradycje te są kontynuowane po dziś dzień: obecny prezydent Republiki Czeskiej Miloš Zeman był pierwszą osobą, która mogła sprawdzić najnowszą generację Skody Superb.

– Odznaczające się wysoką jakością i prestiżem modele stojące na szczycie gamy Skody były częstym wyborem na oficjalne wozy rządowe wielu czechosłowackich i czeskich głów państwa – mówi Andrea Frydlová, Dyrektor Muzeum Skody „Tomáš Garrigue Masaryk, który został pierwszym prezydentem Czechosłowacji w 1918 roku, był także pierwszą osobą, która używała Skody Hispano-Suiza. Dziś Skoda kontynuuje tę tradycję – nasz obecny prezydent Miloš Zeman był pierwszą osobą korzystającą z najnowszej, trzeciej generacji Skody Superb, która zadebiutowała w zeszłym roku. Niestety, nie udało się zachować oryginalnego samochodu należącego do „TGM”, jak jest u nas znany prezydent Masaryk. W dziale restauracji Muzeum Skody jest teraz jednak żmudnie odnawiany inny egzemplarz podobnej Skody Hispano-Suiza - dodaje.

Pierwsza rządowa limuzyna Skody była rozwijana w czasie przemian mających kluczowy wpływ na przyszłość producenta: w roku 1925 firma Laurin & Klement z Mladá Boleslav połączyła siły z dużym partnerem, firmą konstrukcyjną Skoda z Pilzna.

Bohemskie fabryki Skody wytwarzały wtedy krótkie, ekskluzywne serie modeli na licencji jednej z najbardziej luksusowych marek samochodów na świecie, hiszpańskiej Hispano-Suizy. Sto najbardziej wyszukanych technicznie, najszybszych wozów lat 20. było dzięki temu zbudowanych w Czechach: tak powstały unikatowe Skody Hispano-Suiza.

Na początku maja 1926 roku pierwszy z nich został sprzedany gabinetowi Tomáša Garrigue Masaryka (1850–1937) za 280 000 koron. Odpowiadało to zamówieniu datowanemu na 25 lipca 1925 roku, które zawierało szereg wozów wybranych osobiście przez czechosłowacką głowę państwa. Po zaakceptowaniu projektu unikatowego nadwozia – ze szklaną ścianą przedzielającą przedział szoferski od pasażerskiego – elegancką karoserię wykonała słynna paryska firma Carrosserie Kellner Frères. Pierwsza rejestracja „N-1” została zastąpiona przez numery „P-118” w latach trzydziestych, gdzie litera P wskazywała na stołeczną Pragę. W wieku 85 lat Tomáš Garrigue Masaryk zrezygnował z piastowanego urzędu w grudniu 1935 roku, a Skoda Hispano-Suiza przeszła na emeryturę razem z nim, zajmując miejsce w garażu jego rezydencji na Zamku na Hradczanach, do 17 marca 1936 roku. Wtedy też samochód został zwrócony do producenta i jego dalsze losy pozostają nieznane.

Skoda Hispano-Suiza wyposażona była w wiele zaawansowanych rozwiązań technologicznych, które podkreślały wyjątkowy, luksusowy charakter tego modelu. Wał korbowy wsparty na siedmiu łożyskach przyczyniał się do wyjątkowo gładkiej pracy sześciocylindrowego silnika o pojemności 6 654 cm3.

Jako część 350-kilogramowego bloku silnika, sam ważył 45 kg. Niezwykły pod względem konstrukcyjnym system wspomagania układu hamulcowego limuzyny, której waga mogła dochodzić do 2,7 tony, wykorzystywał jej energię kinetyczną i stopniowo wspomagał hamulce bębnowe. Jako że efekt powiększał się wraz ze stopniem naciśnięcia pedału, proces hamowania był płynniejszy i precyzyjniejszy.

Po II wojnie światowej, w czasie głębokich politycznych przemian, Skoda raz jeszcze zapewniła samochód prezydentowi Czechosłowacji. Opancerzona Skoda VOS („Vládní osobní speciál” – specjalny samochód rządowy) była prestiżową limuzyną z bogatymi zdobieniami chromowymi przodu. Jako przedłużona wersja z opancerzeniem i kuloodpornymi szybami o grubości 52 milimetrów, Skoda VOS ważyła aż do 4 440 kg, za czym szły imponujące wymiary: 5,7 metra długości, 1,95 metra wysokości i 1,75 metra szerokości. Pomiędzy rokiem 1950 a 1952 zostało wyprodukowanych około stu egzemplarzy różnych wersji tego modelu. Wozem takim jeździło dwóch Czechosłowackich prezydentów, Klement Gottwald (1896–1953) oraz Antonín Zápotocký (1884-1957).

Przez kolejne dekady aż do opadnięcia Żelaznej Kurtyny w 1989 roku na Zamku na Hradczanach służyły przede wszystkim sowieckie ZIS-y i ZIŁ-y. Cztery lata później, po uformowaniu się niepodległej Republiki Czeskiej, Skoda powróciła do rządowej służby. Václav Havel (1936-2011), działacz na rzecz praw człowieka i prezydent Republiki Czeskiej, był też wielkim fanem motoryzacji. Nalegał na możliwość osobistych testów wielu modeli ŠKODY, w tym Felicii i pierwszych generacji Fabii, Octavii i Superba. Jego następca Václav Klaus przez dwie kadencje swoich rządów (w latach 2003–2011) używał Skody Superb pierwszej i drugiej generacji.

Miloš Zeman, obecny prezydent Republiki Czeskiej, otrzymał swój nowy samochód, Skodę Superb trzeciej generacji, na hradczańskim Zamku 5 czerwca 2015 roku. Limuzyna pokryta perłowym lakierem Black Magic z najwyższym poziomem wyposażenia Laurin & Klement wyposażona jest w benzynowy silnik 2.0 TSI o mocy 280 KM, napęd na cztery koła i automatyczną skrzynię biegów DSG.

polecane: FLESZ: Podział Mandatów po wyborach parlamentarnych

Wideo

Materiał oryginalny: Skoda w służbie prezydentów - Polska Times

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

D
Darożnyj inżynior

No to Duda powinien jezdzic nowym modelem Syreny (ktora ma zrewolucjonizowac swiatowo motoryzacje - jak donosil nie tak dawno DZ)!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3