Samochód powinien być serwisowany najlepiej, jak to możliwe – z tym zgodzi się każdy. Dotyczy to zwłaszcza aut, które rocznie pokonują kilkadziesiąt bądź kilkaset tysięcy kilometrów, często w bardzo trudnych warunkach – jak niektóre samochody firmowe. Czy zatem powinno się serwisować samochody w niezależnych serwisach, czy w ASO, czyli Autoryzowanej Stacji Obsługi? Źródło: http://www.toyota.pl/

Kiedy niezależny serwis?

Nieautoryzowane serwisy są zwykle tańsze, choć nie dają żadnej gwarancji ani fachowości, ani rzetelności. Jeśli znamy osobiście mechanika, o którym wiemy, że jest bardzo dobrym fachowcem i do którego mamy całkowite zaufanie – mamy pewność, że zawsze będzie działał w naszym najlepszym interesie. Taki mechanik jest na wagę złota i trzymajmy się go. Jednak poleganie na przypadkowym serwisie może przynieść opłakane skutki - dla naszej kieszeni i dla naszego bezpieczeństwa.

Dlaczego ASO?

Serwisowanie samochodów w ASO daje przede wszystkim pewność, że naprawą zajmie się wykwalifikowany personel, zwykle posiadający szczegółową wiedzę o danej marce i znający na wylot specyfikę kolejnych jej modeli. Autoryzowane przez producentów samochodów serwisy, aby mieć przywilej reprezentowania danej marki, muszą spełniać naprawdę restrykcyjne warunki.

Autoryzowane serwisy mają również inną ogromną zaletę – system informatyczny, dzięki któremu zbierane są informacje o każdej przeprowadzonej naprawie w konkretnym samochodzie. Jeśli serwisujemy samochód w ASO, dane o wszelkich pracach zawsze znajdą się na jednym serwerze, niezależnie od tego, z którego punktu skorzystamy. Realna historia pojazdu bardzo często jest dodatkowym atutem w momencie, gdy firma decyduje się na sprzedaż auta.

Korzystanie z usług ASO to również pewność, że naprawy zostaną wykonane relatywnie szybko i z błyskawicznym dostępem do części zamiennych. Kolejną zaletą jest stosowanie głównie części oryginalnych, a nie zamienników, nierzadko gorszej jakości. Kosztuje to na pewno nieco więcej, ale w zamian daje wydłużoną gwarancję na naprawiany element.

W przypadku naprawy samochodu służbowego, kiedy na czas usuwania usterki auta potrzebny jest alternatywny środek transportu, ASO udostępni nam pojazd zastępczy. Takiej formy pomocy nie gwarantuje niestety każdy niezależny serwis.

Nie mamy też pewności, czy mechanicy z warsztatu zewnętrznego na pewno znają się na naprawie konkretnego modelu. Ich usługi często tylko pozornie będą tańsze – właściciele takich miejsc czasem wykorzystują klienta, na przykład korzystając podczas napraw z używanych części. W ASO takie sytuacje nie mają miejsca; na pewno nie bez pozwolenia klienta.

Gwarancja zadowolenia

Możemy też skorzystać z programu serwisowego oferowanego bezpośrednio przez producenta. Warto zatem zorientować się, kto na rynku wiedzie prym w tej kwestii. Pomocny może okazać się coroczny plebiscyt Fleet Award Polska, który koncentruje się na usługach i produktach dostępnych na rynku flotowym w Polsce. Corocznie podczas tej imprezy jest przyznawane kilkadziesiąt nagród w różnych kategoriach.

W 2014 roku w kategorii „Program serwisowy” wygrała Toyota wraz ze swoim programem Toyota Business Service. O zwycięstwie mówi Mirosław Sochacki, szef sprzedaży korporacyjnej polskiego oddziału producenta: „W kategorii Program Serwisowy nominowanych było bardzo wiele rozwiązań oferowanych przez czołowych graczy na rynku. Zwycięstwo Toyota Business Service jest potwierdzeniem, że to najlepszy tego typu program na rynku”.

Wybór rodzaju serwisowania samochodów w leasingu pozostaje oczywiście w indywidualnej decyzji każdego szefa firmy czy też fleet managera. Warto jednak stawiać na profesjonalne rozwiązania, szczególnie jeśli chodzi o samochody firmowe, których unieruchomienie przekłada się na konkretne straty. Przecież nikt nie chce, aby pozorna oszczędność odbiła się później wielką czkawką.

notka PR