Rynek leasingu i wynajmu aut po zmianach przepisów podatkowych. Nowe regulacje mogą mieć spory wpływ na rynek

Redakcja
Polski rynek motoryzacyjny przeżywa rozkwit, notując kolejne wzrosty liczby rejestracji nowych aut. Wyniki te generowane są głównie przez firmy, których zakupy stanowią  ponad 70 proc. wszystkich nowych rejestracji pojazdów.
Polski rynek motoryzacyjny przeżywa rozkwit, notując kolejne wzrosty liczby rejestracji nowych aut. Wyniki te generowane są głównie przez firmy, których zakupy stanowią ponad 70 proc. wszystkich nowych rejestracji pojazdów. Tomasz Holod
Udostępnij:
Wraz z początkiem 2019 roku w życie wchodzą nowe przepisy podatkowe. Jest to szczególnie ważne dla firm wykorzystujących w swojej działalności samochody osobowe, ponieważ zmieniają się regulacje określające sposoby podatkowego rozliczania kosztów aut.

Polski rynek motoryzacyjny przeżywa rozkwit, notując kolejne wzrosty liczby rejestracji nowych aut. Główną zasługę w osiągnięciu tak dobrych wyników mają firmy, których zakupy stanowią ponad 70 proc. wszystkich nowych rejestracji pojazdów. Jak podaje Związek Polskiego Leasingu, w ciągu trzech kwartałów 2018 roku instytucje finansowe wyleasingowały auta osobowe i pojazdy dostawcze do 3,5 t o łącznej wartości 26,7 mld złotych – to niemal 46 proc. wszystkich aktywów objętych leasingiem w bieżącym roku. Znaczącą większość tego wyniku obejmują auta osobowe (22,7 mld zł). Tegoroczny wyniki jest wyższy o 22,1 proc. w porównaniu do pierwszych dziewięciu miesięcy ubiegłego roku.

Po zmianach przepisów podatkowych

Co się zmieni, gdy zacznie obowiązywać ustawa z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw? Wejdą w życie nowe sposoby rozliczenia kosztów samochodów osobowych w firmach. Obecnie podatnicy mogą zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów pełną wysokość raty leasingowej.

- Powiedziałbym, że są one istotne w trzech obszarach. Po pierwsze to limit dla odliczania dla celów podatkowych jest wyrażony w złotówkach a nie w euro. Po drugie jest wyższy- z 20 tys euro, czyli około 86 tys zł, mamy w tej chwili do czynienia z limitem 150 tys zł. Kolejna zmiana, to stosowanie limitu dla kosztów eksploatacyjnych, 75 proc. wydatków przy użytkowaniu mieszanym będzie kosztem podatkowym i to jest zmiana negatywna- tłumaczy w rozmowie z AIP Marcin Żochowski, Dyrektor Departamentu Rachunkowości Volkswagen Financial Services.

Amortyzacja i najem

W przypadku najmu samochodów ograniczenia w rozliczaniu podatkowym miesięcznej raty będą analogiczne jak w leasingu. Jedynie dla umów do 6 miesięcy, aby obliczyć odsetek opłat możliwych do ujęcia w kosztach, należy zastosować wartość przyjętą dla celów ubezpieczenia.

Zakładane w ustawie zmiany wprowadzą dla firm podniesiony limit amortyzacji, który obecnie wynosi 20 tys euro. Od 1 stycznia 2019 roku będzie to 150 tys zł. Limit obejmie jednak nie tylko odpisy amortyzacyjne, lecz również – w przypadku sprzedaży auta – wydatki poniesione na jego nabycie pomniejszone o dokonane odpisy amortyzacyjne.
Koszty eksploatacyjne i ubezpieczenie

Wedle nowych przepisów wprowadzone zostanie ograniczenie w ujmowaniu w kosztach z tytułu uzyskania przychodów kosztów eksploatacyjnych, czyli napraw, przeglądów, a także paliwa, parkingów, myjni, opłat za autostrady oraz płynów eksploatacyjnych. Przedsiębiorcy używający samochodu w sposób mieszany (prywatnie i służbowo), będą mogli rozliczyć dla celów podatkowych ¾ kosztów. Firmy prowadzące ewidencję przebiegu pojazdu utrzymają prawo do rozliczenia całości kosztów związanych z używaniem auta.

Podobnie jak w przypadku amortyzacji, ustawodawca postanowił przy okazji nowelizacji zwiększyć limit rozliczenia kosztów związanych z ubezpieczeniem, z 20 tys euro do 150 tys zł, zachowując proporcję pomiędzy nowym limitem a wartością samochodu przyjętą do celów ubezpieczenia. Według dotychczasowej praktyki limit stosowany był do ubezpieczenia AC.

Wartość samochodu, jaka powinna zostać przyjęta przy rozliczeniach, to:

  • Cena netto, jeśli przedsiębiorca odlicza 100 proc. VAT (pojazd używany jest wyłącznie w celach służbowych oraz prowadzona jest ewidencja przebiegu).
  • Cena netto powiększona o 50 proc. VAT, gdy pojazd używany jest zarówno w celach służbowych, jak i prywatnych.
  • Cena brutto, jeśli przedsiębiorca nie odlicza VAT.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Rynek leasingu i wynajmu aut po zmianach przepisów podatkowych. Nowe regulacje mogą mieć spory wpływ na rynek - Strefa Biznesu

Komentarze 6

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

m
maciek
"Kolejna zmiana, to stosowanie limitu dla kosztów eksploatacyjnych, 75 proc. wydatków przy użytkowaniu mieszanym będzie kosztem podatkowym i to jest zmiana negatywna" - do tej pory koszty uzyskania przychodu stanowiły wydatki na utrzymanie samochodu związane z uzyskaniem przychodu, czyli np. prowadząc działalność we Wrocławiu nie rozliczałem benzyny, którą tankowałem w Gdańsku. Teraz można rozliczyć 75% wszystkich wydatków na samochód, niezależnie - jak rozumiem - od tego, czy da się uzasadnić związek poniesionych wydatków z osiągnięciem przychodu, czyli teoretycznie również tankowanie za granicą, parking pod szpitalem itp. Nie jestem pewien, czy dla wielu osób nie jest to zmiana korzystna.
Z
Zdrowy rozsądek
Ehhh będziecie cierpieć
J
Jak
Proponuję zmienić pracę z płacą netto 66 zł na godzinę.
G
Gość
Ja mam 8 zl netto za godzinę pracy , wiec po co ustawowe place,
A
A
Jak to co? Po raz kolejny podnieśli podatki.
c
człowiek
Czyli co?
Przejdź na stronę główną Tygodnik Ostrołęcki
Dodaj ogłoszenie