Wyniki badania ogłosiło we wtorek Ministerstwo Edukacji Narodowej. Wskazują one, że wiedza polskich 15-latków w naukach przyrodniczych, czytaniu i interpretacji oraz umiejętnościach matematycznych jest powyżej średniej krajów OECD (organizacja międzynarodowa o profilu ekonomicznym skupiająca 35 wysoko rozwiniętych i demokratycznych państw).
Choć wyniki polskich uczniów są dobre, to jednak w porównaniu z badaniem przeprowadzonym trzy lata wcześniej (w 2012 r.) osiągnęli oni niższy wynik. W tym roku po raz pierwszy uczniowie pracowali na komputerach, zamiast wypełniać papierowe testy.
PISA (Badanie Programu Międzynarodowej Oceny Uczniów) to największe i najważniejsze międzynarodowe badanie poziomu wiedzy uczniów. Koordynowane jest przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju. Jego celem jest uzyskanie porównywalnych danych o umiejętnościach uczniów, którzy ukończyli 15. rok życia w celu poprawy jakości nauczania i organizacji systemów edukacyjnych. Przeprowadzane jest co trzy lata, w Polsce od roku 2000.
W każdej edycji badania sprawdzane są trzy umiejętności uczniów: czytanie ze zrozumieniem, rozwiązywanie zadań i problemów matematycznych oraz rozumowanie w naukach przyrodniczych. W tej edycji dziedziną wiodącą – która się zmienia – były umiejętności przyrodnicze.
Badanie PISA 2015 przeprowadzono w Polsce na ogólnokrajowej próbie losowej 160 szkół gimnazjalnych i 9 szkół ponadgimnazjalnych. Wylosowana próba objęła ponad 4400 uczniów.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?