Podstawą rankingu „Wspólnoty” jest wskaźnik dochodów budżetowych jednostek samorządu terytorialnego w przeliczeniu na głowę mieszkańca. Jak zwykle pismo porównało samorządy w kilku kategoriach – województwa, powiaty, miasta na prawach powiatu, miasta powiatowe, miasta inne i gminy wiejskie.
W rankingu – to jest niezmienne od lat – bardzo dobrze wypadła Ostrołęka. To jedno z najzamożniejszych miast na prawach powiatu w Polsce.
Przeczytaj
A jak wypadły inne samorządy?
Powiat ostrołęcki znalazł się na odległej pozycji w zestawieniu wszystkich powiatów w kraju – na 287. miejscu na 314 powiatów. Zeszłoroczne dochody powiatu na głowę mieszkańca to 634,04 zł. Powiat ostrołęcki w stosunku do rankingu z zeszłego roku nieco awansował. Wcześniej był na 289. miejscu w Polsce.
Myszyniec został sklasyfikowany w kategorii „miasta inne” – ze wskaźnikiem 3398,64 zł znalazł się na 213. miejscu na 607 miast w tej kategorii.
A jak zamożne są gminy wiejskie z powiatu ostrołęckiego. Poniżej ich zestawienie. Kolejno: miejsce w rankingu – gmina – zeszłoroczne dochody per capita. Wszystkich gmin wiejskich w Polsce jest 1537.
- 242 - Łyse - 3684,00 zł
- 450 - Czerwin - 3397,46 zł
- 561 - Baranowo - 3320,97 zł
- 618 - Kadzidło - 3275,66 zł
- 670 - Czarnia - 3244,75 zł
- 757 - Olszewo-Borki - 3203,63 zł
- 872 - Troszyn - 3141,81 zł
- 915 - Lelis - 3118,35 zł
- 1050 - Rzekuń - 3055,95 zł
- 1315 - Goworowo - 2911,18 zł
O metodologii rankingu:
Zastosowana metoda obliczania wskaźnika użytego w rankingu jest identyczna, jak rok temu. Pominięte zostały wpływy z dotacji celowych. Zwłaszcza w okresie intensywnego korzystania z funduszy unijnych dotacje mają chwilowy, ale silny wpływ na wielkość dochodów. Wpływ wielkiej dotacji inwestycyjnej potrafi wywindować samorząd bardzo wysoko w rankingu. Jest to awans chwilowy (incydentalny) i niemający związku z trwałym wzrostem zamożności budżetu. Wydaje się więc, że uwzględnienie tylko dochodów własnych i otrzymywanych subwencji lepiej oddaje hasło naszego rankingu („zamożność”).
Tak jak w ubiegłych latach wpływające do budżetu dochody zostały skorygowane na dwa sposoby. Po pierwsze, odjęliśmy składki przekazywane przez samorządy w związku z subwencją równoważącą (regionalną w przypadku województw) – tak zwany w środowiskach samorządowych podatek janosikowy. Po drugie, do faktycznie zebranych dochodów dodaliśmy skutki zmniejszenia stawek, ulg i zwolnień w podatkach lokalnych (chodzi o to, aby porównywać faktyczną zamożność, a nie skutki podejmowanych w gminach autonomicznych decyzji odnoszących się do polityki fiskalnej). Ta poprawka odnosi się wyłącznie do samorządów gminnych, bo powiaty i województwa nie podejmują żadnych decyzji odnoszących się do podatków. Skorygowane w ten sposób dochody podzieliliśmy przez liczbę ludności każdej jednostki samorządowej.
Zobacz inne materiały
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?