Przedsiębiorcy będą masowo kupować cyberpolisy. Uchronią ich przed skutkami wycieku danych

Zbigniew Biskupski AIP
Szymon Starnawski
Wciąż niewielkie zainteresowanie cyberpolisami w Polsce to nie tylko kwestia cen takich polis czy świadomości ich istnienia, ale przede wszystkim ograniczonej liczby produktów krajowych ubezpieczycieli w porównaniu do oferty na rynkach zachodnich.

Polisy od cyberzagrożeń nadal nie są bardzo popularne na polskim rynku. Sytuację tę może zmienić unijne rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO), które zacznie obowiązywać wszystkich przedsiębiorców od 25 maja 2018 r. Wraz ze wzrostem świadomości wobec zagrożeń, przedsiębiorcy coraz częściej będą poszukiwać bardziej rozbudowanych produktów, w zakres których będzie możliwe włączenie ryzyk związanych np. z pokryciem kosztów postępowań administracyjnych i kar. Obecnie przedsiębiorców mogą odstraszać także zbyt szerokie wyłączenia stosowane w polisach, np. dotyczące konkretnego rodzaju wirusa, czy szeroko pojętego cyberterroryzmu.

Unijne rozporządzenie o ochronie danych osobowych (w skrócie RODO) zacznie obowiązywać wszystkich przedsiębiorców od 25 maja 2018 r. Obecnie trwa okres ustanowiony dla przedsiębiorców na wdrożenie jego wymagań.

- Wprowadzenie Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych jest gigantyczną zmianą dla polskich firm, które do tej pory poruszały się w obrębie krajowych, dobrze znanych przepisów. W nowym podejściu ochrona danych osobowych w przedsiębiorstwie to ciągły proces, dlatego z jednej strony niezwykle ważne jest, by jak najlepiej przygotować się do nowych obowiązków, z drugiej zaś, by proces ten w późniejszych etapach doskonalić, oddalając ryzyko sankcji – mówi Sylwia Pusz, partner w PwC.

Czytaj też:
Rząd szykuje reformę szpitali. Jest ona równie radykalna jak reforma edukacji, a najbardziej ucierpią pacjenci szpitali powiatowych

Eksperci PwC podkreślają, że nadal nie znamy pełnej skali czy statystyk dotyczących cyberprzestępstw w Polsce, mimo dość dużego zainteresowania tym tematem. Wynika to z faktu, że firmy nie mają szerokiego obowiązku raportowania o incydentach związanych z cyberbezpieczeństwem. Nie wiadomo więc dokładnie, ile firm jest celem cyberataków i jakie są ich skutki.

- Sądzę, że więcej o stanie naszego bezpieczeństwa cybernetycznego dowiemy się po wejściu w życie przepisów wdrażających unijne rozporządzenie o ochronie danych osobowych, przynajmniej w zakresie incydentów dotyczących niekontrolowanych wycieków gromadzonych przez firmy danych osobowych. To może być przełom, który zwiększy m.in. zainteresowanie ochroną oferowaną przez ubezpieczycieli, rozwinie produkty ubezpieczeniowe, ale przede wszystkim zwiększy świadomość co do wagi, jaką firmy powinny przywiązywać do bezpieczeństwa systemów informatycznych – mówi Marcin Makusak, dyrektor w zespole zarządzania ryzykiem w PwC.

Flesz: Firmy w dużych tarapatach z powodu epidemii

Wideo

Materiał oryginalny: Przedsiębiorcy będą masowo kupować cyberpolisy. Uchronią ich przed skutkami wycieku danych - Strefa Biznesu

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3