Projekt nowego podatku handlowego uderza w polskich, średnich i małych sprzedawców sprzętu RTV i AGD

Redakcja
Polski rynek RTV AGD i sprzętu elektronicznego jest zdominowany przez kilku wielkich graczy, przy których pojedyncze sklepy nie mają żadnej siły przebicia. Szansą – nie tylko na przetrwanie, ale i rozwój – jest współpraca w ramach sieci franczyzowych czy grup zakupowych. Planowana zmiana ustawy o handlu detalicznym spowoduje, że stanie się to zupełnie nieopłacalne.

O polskim rynku RTV AGD, korzyściach wynikających ze współpracy w ramach grupy zakupowej oraz projekcie ustawy o handlu detalicznym mówi Adam Fabian, Manager Grupy Zakupowej Max Elektro, zrzeszającej niezależne sklepy handlujące sprzętem AGD, RTV i Multimedia.

Rynek RTV i AGD jest zdominowany przez duże firmy

Prawie 70 proc.* wartości całego rynku RTV i AGD jest w rękach dużych firm. Opanowały one większe  miasta wypierając polskie firmy rodzinne. Natomiast rynek sklepów rodzinnych rozwija się w średnich i mniejszych miastach, obsługując jednocześnie miejscowości w okolicznych gminach. Są to często sklepy funkcjonujące na rynku od kilkunastu lat. Ich największym atutem jest zbudowane przez lata zaufanie klientów i fachowa obsługa. Od zeszłego roku zauważamy także wzrost liczby nowych, prywatnych sklepów budujących od podstaw swoją pozycję rynkową. Szansą na dalszy rozwój jest więc łączenie sił w ramach sieci franczyzowej, czy też coraz częściej wybieranej grupy zakupowej.

Grupa zakupowa szansą dla lokalnych przedsiębiorców

Po co się zrzeszamy? Ano po to, aby w imieniu całej grupy zakupowej negocjować z producentami lepsze warunki zakupu towarów. Klienci detaliczni mają dzięki temu możliwość zakupu atrakcyjnych towarów w niższych cenach. Jesteśmy razem również po to, aby organizować ogólnopolskie i lokalne kampanie reklamowe w prasie, radio, telewizji, internecie czy na bilbordach.

Grupa zakupowa to model biznesowy będący alternatywą dla sieci franczyzowych. Sklepy zrzeszone w grupie zakupowej zachowują większą niezależność, jednocześnie oszczędzają na opłatach franczyzowych.

W przeciwieństwie do franczyzy, członkowie grupy zakupowej nie podlegają stałej kontroli ze strony franczyzodawcy odnośnie dochodów, czy oferowanego asortymentu. Jest to droga trudniejsza, ale budująca wzajemne zaufanie i konsolidująca sklepy działające pod jednym logo.

Właścicielem w przypadku franczyzy, a operatorem w przypadku grupy zakupowej, są hurtownie działające na polskim rynku od wielu lat.

Rozwój grupy Max Elektro został doceniony przez najważniejszą dla nas grupę – konsumentów. Otrzymaliśmy godło ODKRYCIE ROKU 2016 w OGÓLNOPOLSKIM KONKURSIE LAUR KONSUMENTA 2016 i obiecujemy, że nie spoczniemy na laurach. Na naszej drodze pojawiły się jednak również zagrożenia. Zagrożenia związane z projektem dodatkowego obciążenia podatkowego.

Co z tym podatkiem?

Założeniem zmiany ustawy o handlu detalicznym było stworzenie warunków na realną konkurencję mniejszych firm z gigantami rynkowymi. Tymczasem, zgodnie z pierwotną wersją ustawy, to właśnie średnie i małe firmy zrzeszone w sieciach partnerskich najbardziej odczułyby negatywne skutki nowego rozwiązania.

Projekt zakładający, że firmy zrzeszone w grupach partnerskich mają zapłacić taką samą stawkę podatku jak wielkie sieci handlowe, spotkał się z miażdżącą krytyką przedstawianą przez polskich kupców różnych branż.

Coraz to nowsze wersje ustawy pojawiają się w przestrzeni medialnej. Czekamy na przedstawienie wersji poprawionej, uwzględniającej przedstawione postulaty.

Jeżeli ostateczna wersja uwzględni zgłaszane wnioski, to będziemy mogli w dalszym ciągu dynamicznie rozwijać się w oparciu o rodzimy kapitał i stać się realną konkurencją również dla większych sieci handlowych. Skorzystają na tym z pewnością zarówno klienci detaliczni, jak i właścicieli małych sklepów.

*Źródło: Raport "Handel detaliczny artykułami RTV, AGD i sprzętem elektronicznym w Polsce 2015. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2015-2020 opracowana przez PMR.

W tym roku czekają nas dynamiczne zmiany na rynku pracy

Wideo

Materiał oryginalny: Projekt nowego podatku handlowego uderza w polskich, średnich i małych sprzedawców sprzętu RTV i AGD - Kurier Poranny

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3