Pierwsza seria konsultacji w ramach studium wykonalności (tzw. STEŚ) dla linii Ostrołęka-Łomża-Giżycko odbyła się w październiku i listopadzie ubiegłego roku. Zorganizowano wtedy 17 zebrań w gminach, przez które przechodzą proponowane warianty kolejowe CPK, np. w Ostrołęce, Łomży, Giżycku, Zambrowie, Kolnie, Orzyszu, Miastkowie, Piątnicy, Rzekuniu, Troszynie czy Śniadowie. Zostały wówczas określone cztery warianty poprowadzenia „szprychy” nr 3.
– W trakcie pierwszej tury spotkań z samorządowcami i mieszkańcami, które na tym etapie nie były obligatoryjne, a wynikały z dobrej woli inwestora i z transparentności procedury inwestycyjnej CPK, zaproponowane warianty przebiegów podlegały uszczegółowieniu i korektom. Działo się to wszędzie tam, gdzie było to możliwe – od strony technicznej, społecznej i środowiskowej – mówi Konrad Majszyk, rzecznik prasowy spółki CPK.
Drugi etap konsultacji. Kiedy i w jakim mieście?
Druga seria konsultacji społecznych rozpoczęła się w ubiegłym tygodniu w Miłkach. Do tej pory odbyły się już zebrania w Giżycku, Kolnie (w mieście i gminie), Piszu, Miastkowie (powiat łomżyński), Zambrowie, Piątnicy, Śniadowie i Troszynie. Najbliższy tydzień rozpocznie się od konsultacji w Orzyszu (30 maja) i Rzekuniu (31 maja). 1 i 2 czerwca spotkania będą skierowane do mieszkańców Łomży (pierwszego dnia gminy, a dzień później miasta Łomża). Ten etap zamkną spotkania 3 czerwca: w Ostrołęce i Małym Płocku (miejscowość w rejonie Kolna).
– Celem drugiego etapu konsultacji jest doprecyzowanie czterech wariantów poprowadzenia linii nr 29 na odcinku Ostrołęka – Łomża – Giżycko, a następnie rekomendacja tzw. wariantu inwestorskiego, który będzie elementem wniosku o decyzję środowiskową. Szczegółowy harmonogram spotkań można znaleźć na stronie internetowej www.cpk.pl w zakładce „dla mieszkańców”, gdzie też znajduje się specjalna interaktywna mapa z proponowanymi wariantami – mówi Łukasz Witkowski, Specjalista ds. Relacji z Otoczeniem Inwestycji Kolejowych CPK.
Łomża i Orzysz wracają na kolejową mapę Polski
Dzięki kolejowej „szprysze” nr 3 do sieci pasażerskich połączeń dalekobieżnych włączone zostaną Łomża, Orzysz i Kolno. Dzisiaj do Łomży i Orzysza dojeżdżają tylko pociągi towarowe, a Kolno dostępu do kolei nie ma w ogóle. Łomża to też dziś jedno z największych miast w Polsce bez dostępu do kolei pasażerskiej. Miasto czeka na powrót pociągów pasażerskich od 1993 r., kiedy istniejące połączenie zostało zlikwidowane.
Nowe połączenie koleją Mazur i Podlasia z Mazowszem, Warszawą i Portem Solidarność to inwestycja realizowana z myślą o tych regionach Polski, które nie rozwinęły w pełni swoich możliwości z powodu ograniczonego dostępu do transportu publicznego. Inwestycje CPK mają na celu likwidację wykluczenia kolejowego poprzez uzupełnienie braków w infrastrukturze kolejowej. Linia Ostrołęka – Łomża – Giżycko, poza zapewnieniem atrakcyjnych czasów przejazdów, zwiększy także potencjał turystyczny, włączy nowe miasta do ogólnopolskiej sieci kolejowej i pozytywnie wpłynie na rozwój społeczno-gospodarczy regionu.

Z Warszawy na Mazury pociągiem w 2 godziny
Budowa całej szprychy nr 3, czyli odcinka: CPK – Warszawa – Tłuszcz – Wyszków – Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko, będzie oznaczać liczne korzyści dla pasażerów. Nowa linia zapewni skrócenie czasów przejazdu, np. z Warszawy: do Ostrołęki do godziny, do Łomży do 1 godz. 15 min, do Kolna – półtorej godziny, do Pisza – 1 godz. 45 min, do Orzysza do 2 godz. i do Giżycka do 2 godz. 15 min. Pociągi pasażerskie będą się tędy poruszać z prędkością do 250 km/h. Ponadto na dotychczasowych liniach kolejowych zwiększy się przepustowość na potrzeby przewozów regionalnych i towarowych.
Dzięki inwestycjom związanym z CPK na terenie województwa podlaskiego powstanie ok. 56 km nowych linii kolejowych, które wybuduje spółka CPK, a kolejnych ok. 265 km zostanie zmodernizowanych przez PKP PLK. W ten sposób ponad 1 mln mieszkańców województwa znajdzie się wtedy w zasięgu linii kolejowych. Dla woj. warmińsko-mazurskiego te liczby wynoszą odpowiednio: ok. 74 km, 208 km i 1,2 mln mieszkańców.
Spółka CPK przygotowuje budowę 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i Portu Solidarność. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2 000 km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?