3 lipca 2019 r. starosta ostrowski powołał zespół, który ma ocenić, czy celowe jest przywrócenie komunikacji kolejowej na linii z Małkini do Ostrołęki.
Pociągi pasażerskie: czy powrócą?
Starosta Zbigniew Chrupek powiedział o tym zamiarze 22 czerwca w Trynosach, podczas opisywanej przez nas uroczystości przekazania kolejnych atrakcji w alei pamięci i alei przyrodniczej. Trynosy są położone tuż obok torów z Małkini do Ostrołęki, po których pociągi pasażerskie nie jeżdżą od ćwierć wieku. To, co powiedział starosta, spotkało się z zainteresowaniem mieszkańców.
Starosta wydał zarządzenie, którym powołał czteroosobowy zespół do zdiagnozowania potrzeb lokalnych w zakresie komunikacji kolejowej na linii nr 34 Ostrołęka – Ostrów Mazowiecka – Małkinia Górna. Na jego czele stoi wicestarosta Józef Rostkowski. Zespół opracował już ankietę, która zamieszczona jest na stronie internetowej starostwa. Apeluje do mieszkańców powiatu, ale także powiatu ostrołęckiego, aby ją wypełnili.
Wypełnij ankietę
Ankieta zawiera następujące pytania:
- Czy jesteś za reaktywacją kolejowej linii nr 34 Ostrołęka - Ostrów Mazowiecka - Małkinia ?
- Czy będziesz korzystać z połączenia kolejowego na linii nr 34 Ostrołęka - Ostrów Mazowiecka - Małkinia ?
- Jak często będziesz korzystać z połączenia kolejowego na linii nr 34 Ostrołęka - Ostrów Mazowiecka - Małkinia ?
Wzór ankiety można znaleźć klikając na link: https://www.interankiety.pl/i/N4QxYr6W.
Ankieta będzie dostępna do końca sierpnia.
Opracowana ankieta jest skutkiem wcześniejszych rozmów z Kolejami Mazowieckimi KM sp. z o. o. oraz samorządem woj. Mazowieckiego, który jest ustawowym organizatorem publicznego transportu zbiorowego. Po zebraniu ankiet i ich opracowaniu, wyniki zostaną przekazane właśnie do tych instytucji. To tam zapadną decyzje w tej sprawie.
W Ostrołęce też o tym mówiono
Działania powiatu ostrowskiego w sprawie przywrócenia komunikacji pasażerskiej na linii kolejowej z Ostrołęki do Małkini to pierwsza taka inicjatywa. Wcześniej pojawiały się jednak pojedyncze petycje w tej sprawie. W czerwcu 2017 roku w Ostrołęce przewodniczący Rady Miasta Jerzy Grabowski złożył w tej sprawie interpelację do prezydenta miasta.
- Przywrócenie pociągów osobowych na tej linii usprawni połączenie i komunikację pasażerską wspomnianych miejscowości z Warszawą i Białymstokiem. Rozpoczynająca się inwestycja budowy elektrowni C wymusi potrzebę szybkich i alternatywnych połączeń kolejowych w ruchu towarowym oraz pasażerskim z i do Ostrołęki – twierdził wtedy radny Grabowski.
Za tą interpelacją nie poszły jednak konkretne kroki.
Trochę historii
Jednotorowa linia kolejowa nr 34 z Ostrołęki do Małkini ma około 54 kilometrów. Została oddana do eksploatacji w dwóch etapach. Pierwszy w 1887, drugi w 1893 roku. W 1994 r. zawieszono na niej kursowanie pociągów pasażerskich. Ostatnio odbywa się na niej ruch towarowy, szczególnie ten zaopatrujący w węgiel ostrołęcką elektrownię.
Zobacz inne materiały
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?