MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Poseł Marcin Grabowski podczas konferencji 2.08.2024: Nie godzimy się na wykluczenie komunikacyjne. Panie premierze, tu jest Polska!

Beata Modzelewska
Wideo
od 7 lat
Marcin Grabowski, poseł z Ostrołęki, zorganizował 2 sierpnia na stacji kolejowej konferencję prasową, dotyczącą tzw. szprychy nr 3. Wyraził sprzeciw wobec rządowych planów odejścia od realizacji kolejowego połączenia Giżycko - Pisz - Łomża - Ostrołęka - Warszawa - CPK.

Ten temat był szeroko dyskutowany na początku lipca, podczas spotkania w Starostwie Powiatowym w Ostrołęce, na którym pojawili się samorządowcy wielu miast i gmin z województw mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego. Mówią jednym głosem: ta "szprycha" jest potrzebna!

Na sesji 30 lipca 2024 Rada Powiatu w Ostrołęce wyraziła swoje stanowisko w sprawie rządowych planów rezygnacji z realizacji połączenia kolejowego Warszawa-Ostrołęka-Łomża-Giżycko w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Oto jego treść:
„Z niepokojem przyjęliśmy wypowiedź Premiera RP Donalda Tuska dotyczącą realizacji Programu Centralnego Portu Komunikacyjnego i związanej z nią budowy kolejowego „Y”. Z wypowiedzi tej i przedstawionych przez premiera planów można wywnioskować rezygnację z budowy szprychy nr 3. Kluczowym fragmentem szprychy miał być 140-kilometrowy odcinek linii nr 29: Ostrołęka-Łomża-Pisz-Giżycko, z którym ogromne nadzieje wiąże zarówno nasz samorząd, jak i mieszkańcy Powiatu Ostrołęckiego.
Nowa linia kolejowa pozwoli przede wszystkim ograniczyć skutki wykluczenia komunikacyjnego, które dotknęło nas po powstaniu trasy ekspresowej Via Baltica, omijającej w swoim przebiegu Ostrołękę. To szansa na szybkie połączenie z centralną częścią kraju, zwiększenie dostępności pasażerskiej i transportowej, niezbędne dla rozwoju społecznego oraz gospodarczego naszego regionu. Zwiększy potencjał inwestycyjny Powiatu Ostrołęckiego, którego atutem jest dynamicznie rozwijające się przetwórstwo rolno-spożywcze. Budowa szybkiej kolei niesie także wymierne korzyści dla ruchu turystycznego. Mamy do zaoferowania bogatą i unikalną kulturę kurpiowską z jej muzyką, twórczością ludową, gadkami, wycinankami, bartnictwem, jak i różnorodną kulturę zaścianków szlacheckich. Z projektem szprychy nr 3 w ramach CPK wiąże się również argument bezpieczeństwa, tak istotny w sytuacji wojny prowadzonej tuż za granicami naszego kraju. Trasa planowanej linii kolejowej przebiega przez tereny, na których już są zlokalizowane lub będą jednostki wojskowe: w Orzyszu, w którym znajduje się jeden z największych w Polsce poligonów, w Łomży, Czerwonym Borze, Ostrołęce czy Kolnie. Transport kolejowy jest niezbędny do obsługi tych jednostek, w tym żołnierzy NATO: przewozu wojska oraz transportu wyposażenia, ale też ewentualnej pomocy humanitarnej.
Zapewnienie mieszkańcom i przedsiębiorcom naszego regionu szybkiego, niezawodnego połączenia kolejowego ze stolicą Polski i Centralnym Portem Komunikacyjnym bez wątpienia pozytywnie wpłynie na region oraz stricte Powiat Ostrołęcki. Pomoże zatrzymać obserwowany od dłuższego czasu proces depopulacji, umożliwiając w krótkim czasie dojazd z miejsca zamieszkania do pracy, nawet z dużych odległości. Niniejszym stanowiskiem, jako Rada Powiatu Ostrołęckiego, stanowczo podkreślamy, że nie zgadzamy się na marginalizację mniejszych ośrodków o subregionalnym znaczeniu. Bez właściwego skomunikowania Powiatu Ostrołęckiego i Ostrołęki szybką koleją, z pewnością pogłębi się nasze wykluczenie komunikacyjne oraz gospodarcze.”

2 sierpnia swoją opinię na ten temat wyraził poseł Marcin Grabowski.

- Nie tak dawno przywrócone zostały połączenia kolejowe do Chorzel czy Białegostoku. Wiem, że cieszą się popularnością wśród mieszkańców regionu. Zabiegało o to wielu samorządowców. Dzisiaj wiemy, że będą też bezpośrednie pociągi do Olsztyna. Połączenia kolejowe są bardzo ważne, dlatego rezygnacja z budowy szprychy nr 3 wywołała taki ostry sprzeciw. My się na to nie godzimy! Mieszkańcy takich miast jak Ostrołęka, Łomża, Pisz, Giżycko zasługują na to, żeby mieć połączenia kolejowe z pozostałą częścią Polski. Samorządowcy mówią jednym głosem, my w parlamencie również o to zabiegamy. 27 czerwca wystąpiłem w tej sprawie w imieniu subregionu ostrołęckiego. Dzisiaj do Warszawy podróżujemy pociągiem w niecałe dwie godziny, a po zrealizowaniu tego projektu zajęłoby to niecałą godzinę. Dobra siatka połączeń kolejowych ma też znaczenie dla wojska - przecież tu, na wschodzie kraju, jest wiele jednostek wojskowych, a mają też powstawać nowe, chociażby w Ostrołęce w następnym roku. Dlatego nie godzimy się na wykluczenie komunikacyjne. Panie premierze, tu jest Polska!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki