Co zakłada rozbudowa portu w Ostrołęce:
- powiększenie basenu portowego z zabezpieczeniem go przed wodami wielkimi
- przebudowę stałych nabrzeży
- budowę: pomostu stałego, dwóch pomostów pływających dzielących basen na kilka części, pomostu pływającego dla małych jednostek przy prawym nabrzeżu stałym, infrastruktury portowej (slip, stację paliwową, instalacje sanitarne do odbioru ścieków, punkty poboru wody, dostęp do sieci energetycznej), parkingu przy porcie
- budowę budynku kapitanatu z zapleczem portowym na działkach Skarbu Państwa
Pieniądze na przebudowę portu w Ostrołęce mają pochodzić z dwóch źródeł: z budżetu państwa i Unii Europejskiej (jeśli uda się je pozyskać).
- Przebudowa portu w Ostrołęce jest jednym z priorytetowych zadań RZGW w Białymstoku - zapewnia rzeczniczka prasowa Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Białymstoku Agnieszka Giełażyn-Sasimowicz.
Są dwa warianty przebudowy portu:
- Za 25 mln. 963 tys. zł
- Za 16 mln. 966 tys. zł
Warianty (oraz ich wyceny) różnią się w zależności od przyjętych założeń projektowych, terminu realizacji, przyjętych w projekcie do realizacji materiałów czy dodatkowych robót.
- Jest za wcześnie, aby mówić o wyborze konkretnego wariantu. Warto też zaznaczyć, że są to koszty szacunkowe, które mogą się zmienić - dodaje Agnieszka Giełażyn-Sasimowicz.
Kiedy może dojść do przebudowy portu? Oto, co ma się dziać w związku z tą inwestycją w następnych latach:
- 2019 rok - opracowanie dokumentacji w celu uzyskania decyzji administracyjnych: decyzji środowiskowej, decyzji lokalizacji inwestycji celu publicznego poprzez decyzję pozwolenie wodnoprawne i pozwolenie na budowę
- koniec 2020/początek 2021 roku - planowany jest przetarg na wykonawstwo inwestycji
- kolejne dwa–trzy lata - realizacja zadania
Pomost pływający jeszcze przed wakacjami
Więcej wiadomo o pracach, które mają zostać wykonane jeszcze w tym roku. Mowa o zakupie i montażu pomostu pływającego w ostrołęckim porcie, który kosztować ma ok. 150 tys. zł. Pomost będzie łączyć dwa istniejące nabrzeża stałe portu, będzie mieć długość ok. 60 metrów.
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Białymstoku złożył wniosek do Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie o wpisanie do planu finansowego na 2019 r. właśnie tej inwestycji.
- Według naszych szacunków prace związane z montażem pomostu w porcie zakończą się przed wakacjami - informuje Agnieszka Giełażyn-Sasimowicz. - Zakup nowego pomostu pływającego zwiększy możliwości wykorzystania nabrzeży portu przez jego użytkowników, nie tylko miejscowych, ale również płynących z Warszawy na WJM oraz służby ratownicze. Środki pochodzą z budżetu państwa, które następnie formie dotacji celowych dzielonych na szczeblu ministerstwa gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej trafiają do PGW Wody Polskie.
Dodajmy, że dyrekcja Zarządu Zlewni w Ostrołęce spotkała się 14 stycznia z prezydentem miasta Łukaszem Kulikiem. Miasto zadeklarowało montaż słupów oświetleniowych, instalacji do monitoringu portu i utrzymanie porządku w porcie.
Do portu w Ostrołęce wpłynęły pierwsze łodzie:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?