Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Port w Ostrołęce oddany do użytku. Wpłynęły pierwsze łodzie. Są plany na jego gruntowny remont [ZDJĘCIA+WIDEO]

Redakcja
Zakończyła się odnowa portu w Ostrołęce. To jednak nie koniec: ostrołęcki port ma w przyszłości czekać gruntowna przebudowa.

Ostrołęcki port ma 35 lat. Tylko raz był częściowo odmulany. Nigdy nie odbyły się tam prace konserwatorskie.

- W kwietniu był tutaj minister Gróbarczyk, zachwycił się tym miejscem i złożył obietnicę wspólnie z prezydentem, że przystępujemy do renowacji tego portu – mówiła wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Anna Moskwa. - Dzisiaj jesteśmy po pierwszym etapie prac. Rozpoczęliśmy tą modernizację i planujemy kolejne działania. Dla nas, jako dla ministerstwa, jest to niezwykle ważne, ponieważ to realizacja naszego dużego marzenia i dużego planu: przywrócenie żeglowności w całej Polsce, a takim mniejszym marzeniem jest przywrócenie żeglowności od Kanału Żerańskiego aż do wielkich jezior mazurskich. Żeby to się mogło stać, po drodze musi być odpowiednia infrastruktura.

Wpłynęły pierwsze łodzie

Na początek Wody Polskie – a dokładnie firma, z którą podpisano umowę - za niespełna 190 tys. zł m.in. usunęły rumosz i namuł z dna basenowego i wejścia do portu, złom, zamontowały odbojnice na nabrzeżu, wymieniły ogrodzenie. Roboty zaczęły się w sierpniu, a zakończyły teraz. Jak port wyglądał przed pracami, można zobaczyć TUTAJ.

- Od tej chwili do portu mogą wpływać i cumować tu jednostki – mówił dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Białymstoku Mirosław Markowski, gd wpływały pierwsze łodzie. - Chcemy, żeby port w Ostrołęce służył nie tylko mieszkańcom Ostrołęki, ale też i turystom, którzy mieliby tu taką przystań na szlaku Warszawa-Pisz.

Poseł PiS Arkadiusz Czartoryski dodał, że gdyby nie powstanie ministerstwa żeglugi morskiej i śródlądowej oraz nowej spółki Wody Polskie, nie doszłoby do tej inwestycji.

- Wiecie państwo – mówił do zebranych - jak to wszystko wyglądało: leżał złom, wszystko było zarośnięte. To ogromny przełom, bo wykonano bardzo wiele prac.

- Jeśli ktoś z państwa byłby tu pierwszy raz, to może powiedzieć, że nie tak wiele się tutaj stało – przyznał prezydent Ostrołęki Janusz Kotowski. - Jak ktoś jednak obejrzy zdjęcia sprzed rozpoczęcia prac, to widać różnicę. Miasto czasem otrzymywało ostre sygnały: dlaczego tu się nic nie dzieje? Tak naprawdę samorząd nie mógł się w to za bardzo zaangażować, bo teren nie należał do miasta. Od końca marca mamy dobrą umowę, w której Wody Polskie użyczają nam tego terenu bezpłatnie. Dużo jest do zrobienia, ale myślę, że to, co się zaczęło, daje nadzieję i optymizm. Ostrołęka może być naprawdę ważnym punktem na pięknych szlakach wodnych. Nasze plany i marzenia są znacznie większe.

Port w Ostrołęce ma być rozbudowany

Ich ziszczenie zapowiedziano podczas czwartkowego spotkania. Do końca roku ma być gotowa koncepcja rozbudowy portu. Gdy będzie już gotowa, dowiemy się, co konkretnie ma zostać zrobione. W 2019 roku miałyby się zacząć prace, na które pieniądze ma dać rząd. Udrożnienie szlaku Warszawa-Pisz ma zająć cztery najbliższe lata – port w Ostrołęce powinien zostać przebudowany wcześniej.

Miasto też planuje swoje inwestycje związane z portem: chce utworzyć bulwar pieszo-rowerowy wzdłuż wału i tereny spacerowo-rekreacyjne na tarasie brzegowym. Chce m.in. przebudować drogi dojazdowe do portu i wału, rozbudować budynek przy Berka Joselewicza 2 o nowe skrzydło, w którym znaleźć się ma zaplecze higieniczno-sanitarne portu, stworzyć ciągi piesze i rowerowe w okolicy oraz pole biwakowe na tarasie brzegowym.

Prezydent dodał też, że po zakończeniu remontu starego mostu i demontażu przeprawy zastępczej w jej miejscu mogłaby powstać kładka spacerowa bądź pieszo-rowerowa.

- Wiele pieniędzy zaangażowano tam w dojazdy i szkoda byłoby to stracić – opowiadał Janusz Kotowski. - Widokowo wydaje się że to byłoby jedno z piękniejszych miejsc.

- Ostrołęka to miasto z bogatymi tradycjami wodniackimi – mówił z kolei wiceprzewodniczący rady miasta Wiesław Szczubełek, który sam jest wodniakiem. - Jeszcze przed wojną działało tu prężnie Ostrołęckie Towarzystwo Kajakowo-Wioślarskie, z naszego miasta pochodzą znani zawodnicy, kajakarze. Działał tu Kajakowy Klub Sportowy Start. W tym roku obchodzi swoje 50-lecie Klub Motorowodny Załoga, którego prezesem jest obecna dziś Hanna Potapowicz W naszym mieście jest zarejestrowanych ponad 60 cywilnych łodzi motorowodnych, około 20 łodzi służb mundurowych i ponad 3 tys. wędkarzy To dość bogato, a nie mieliśmy gdzie naszych łodzi trzymać. Do tej pory dysponowaliśmy malutką, starą bazą przy plaży miejskiej. Dzisiaj dla nas, wodniaków, pojawia się zielone światełko w tunelu. Teraz odwracamy się do rzeki, chcemy z niej korzystać. Raduje się serce, gdy widać co wreszcie powoli zaczyna się tutaj robić.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki