Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pomysły na subregion ostrołęcki. Przede wszystkim - drogi

Robert Majkowski
sxc.hu
Wspólne myślenie o całym subregionie - to propozycja nowego sposobu wykorzystania przez samorządy środków unijnych. Trwają właśnie prace nad ostatecznym kształtem Regionalnego Instrumentu Terytorialnego

Marszałek spotkał się z samorządowcami z subregionu ostrołęckiego, by omówić wypracowane już projekty.

Regionalny Instrument Terytorialny (RIT) jest częścią Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-20. To nowe, autorskie podejście do wykorzystania środków unijnych. Chodzi o to, by myśleć o inwestycjach, przekraczając granice poszczególnych samorządów. Są takie dziedziny, w których liczy się porozumienie między samorządami i wspólna inicjatywa - np. przy projekcie kanalizacyjnym czy drogowym przebiegającym przez kilka gmin. Pozwoli to elastycznie i indywidualnie (czyli z punktu widzenia danego subregionu) podchodzić do projektów. Cel jest prosty - aby środki unijne jak najlepiej wpłynęły na rozwój danego terenu.

Środki w ramach RIT dla wszystkich pięciu subregionów Mazowsza wynoszą 6 proc. całej kwoty przyznanej województwu na RPO WM 2014-20 (czyli 130 mln euro). Trzeba też pamiętać, że poza RIT-em o wsparcie z UE będzie można się ubiegać jak dotychczas - w ramach otwartych konkursów.

Liderem RIT-u jest zawsze główne dla subregionu miasto. W tym przypadku władze Ostrołęki wraz z partnerami (władzami gmin Baranowo, Goworowo, Olszewo-Borki i Rzekuń oraz powiatu ostrołęckiego) wypracowały plan złożonego projektu, który skupiałby inwestycje samorządów wzdłuż linii Narwi i dotyczyłby m.in. rewitalizacji wybranych obszarów, promocji przyrody regionu i turystyki, ale też transportu (ciągi drogowe, ścieżki rowerowe, oświetlenie drogowe).

Spotkanie w urzędzie marszałkowskim pozwoliło samorządowcom z całego subregionu ostrołęckiego przedyskutować potrzebę rozszerzania partnerstwa w ramach RIT. Wśród najważniejszych inwestycji, które według samorządowców wymagają unijnego wsparcia, są przede wszystkim projekty drogowe - szczególnie infrastruktura powiatowa i gminna. Ponieważ w dzisiejszej dyskusji poza słowami poparcia pojawiły się nowe pomysły, samorządowcy z całego subregionu mają miesiąc na wypracowanie nowej, wspólnej koncepcji.

- Zaprezentowaliśmy możliwości realizacji projektów w ramach Regionalnego Instrumentu Terytorialnego. Ostrołęka razem z powiatem ostrołęckim pokazała swój projekt kluczowy. Wolą wszystkich było uzupełnienie tego projektu przez pozostałe powiaty z subregionu oraz skoncentrowanie go na obszarach komunikacyjnym, aktywności gospodarczej, z elementami rewitalizacji czy wsparcia dla przedsiębiorczości - podsumował spotkanie marszałek Adam Struzik.

- Regionalne Instrumenty Terytorialne to wielka szansa dla centrów subregionalnych, ale też dla rozwoju całego subregionu. Dawne miasta wojewódzkie często nie mają wielkich szans rozwojowych, stąd wsparcie, jakie proponuje w swoich założeniach województwo, jest dla nas nadzieją - powiedział prezydent Ostrołęki Janusz Kotowski. - Nie chcemy ściągnięcia głównych środków tylko do Ostrołęki. Mamy taki projekt komunikacyjny, który wspomagałby w rozwoju miasto, ale też sąsiadujące gminy, a w rezultacie komunikacyjnie wspomagałby cały region.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki