Polskie MŚP przywiązane do gotówki

Maciej Badowski AIP
Choć Polacy coraz częściej korzystają z płatności bezgotówkowych, polskie małe i średnie przedsiębiorstwa wciąż preferują gotówkę. Jak wynika z badania Diners Club Polska „Obrót bezgotówkowy w polskich MŚP” z kart kredytowych korzysta jedynie 20 proc. firm z tego sektora.

Jeszcze 10 lat temu udział płatności bezgotówkowych w ogólnej liczbie płatności dokonywanych przez Polaków wynosił ledwie 2 proc., obecnie szacuje się go na ponad 20 proc. (wg danych Ministerstwa Rozwoju). W portfelach Polaków znajduje się już ponad 35 mln kart płatniczych, w 2015 r. przeprowadzili z ich użyciem ponad 2,5 mld transakcji. Dynamicznie rośnie również liczba terminali płatniczych. Jeszcze w 2010 r. było ich w Polsce 252 tys., a pięć lat później 465 tys., co oznacza wzrost o ponad 84 proc. Popularnością cieszą się także przelewy elektroniczne – w 2015 r. Polacy zrealizowali blisko 1,7 mld takich przelewów.

Urzędy gonią firmy
Do płatności bezgotówkowych nie do końca przekonały się jednak jeszcze polskie małe i średnie przedsiębiorstwa. Jak wynika z badania Diners Club Polska, jedynie co piąta firma z tego sektora korzysta ze służbowych kart kredytowych, a dominującą formą płatności pozostaje gotówka. Na przykład podróże służbowe pracowników opłaca z jej pomocą aż 80 proc. polskich MŚP. Jedynie 10 proc. przedsiębiorstw wykorzystuje w tym celu kartę służbową.

- Badania pokazały, że gotówka jest najczęściej pobierana przez pracowników w formie rozliczanej po powrocie zaliczki (45 proc.). Nieco rzadziej pracownik pokrywa wydatki z własnych środków, które następnie są refundowane przez pracodawcę (35 proc.). – mówi Katarzyna Fatyga, prezes Diners Club Polska. – Tymczasem wprowadzenie płatności bezgotówkowych w firmie umożliwia usprawnienie prac całego przedsiębiorstwa, poprawę bezpieczeństwa transakcji, znaczną oszczędność czasu i zmniejszenie kosztów, bo przechowywanie gotówki wymaga fizycznych urządzeń i zabezpieczeń – dodaje.

M.in. te zalety płatności bezgotówkowych doceniło Ministerstwo Rozwoju, które dąży do ich wprowadzenia w urzędach. Rozpoczął się już pilotażowy projekt wyposażenia urzędów różnych szczebli w terminale płatnicze POS. Obecnie taką funkcjonalność oferuje jedynie ok. 10 proc. jednostek samorządu terytorialnego.

- Z zapowiedzi ministerstwa wynika, że docelowo planowana jest instalacja terminali w całej Polsce. Będą instalowane w urzędach gmin wiejskich, miejskich, miejsko-wiejskich, starostwach powiatowych, urzędach marszałkowskich i izbach skarbowych. To oczywiście działania w dobrym kierunku, które przyniosą korzyści administracji, obywatelom i całej gospodarce – dzięki redukcji kosztów obsługi gotówki. Podobnie jak w firmach płatności bezgotówkowe w urzędach mogą mieć szerokie zastosowanie – i dotyczyć m.in. wszelkiego rodzaju świadczeń, dopłat, ale także wynagrodzeń lub innych płatności – mówi Fatyga.

Ważne oprocentowanie i okres bezodsetkowy
Firmy, które zdecydowały się na płatności bezgotówkowe, przy wyborze kart kredytowych kierują się przede wszystkim długością oferowanego okresu bezodsetkowego (86 proc.) i wysokością oprocentowania kredytu (75 proc.).

Ponad połowa przedsiębiorstw ceni sobie również internetowy dostęp do kont wszystkich kart firmy (56 proc.), a tym samym możliwość stałej kontroli wydatków. Dla 14 proc. istotnym dodatkiem do karty jest atrakcyjny program lojalnościowy.

43 proc. przedsiębiorców korzystających z kart kredytowych byłaby gotowa zmienić używaną kartę, jeśli inny wydawca zaoferowałby bardziej atrakcyjny produkt. Jedna trzecia firm (31 proc.) nie jest gotowa na taką zmianę, bez względu na dostępną ofertę.

- Rada Polityki Pieniężnej od dłuższego czasu utrzymuje stopy procentowe, które wpływają na wysokość oprocentowania kredytu, na tym samym niskim poziomie. Na rynku dostępne są karty kredytowe o oprocentowaniu w wysokości już 8 proc. Jedną z najkorzystniejszych ofert jest bez wątpienia dedykowana przedsiębiorcom karta Partner Diners Club Polska, w której oprocentowanie wynosi jedynie 6 proc. Okres bezodsetkowy w dostępnych kartach kredytowych i obciążeniowych może sięgać nawet 59 dni – podsumowuje ekspert.

Wzrasta sprzedaż "małpek" ale kosztem dużych formatów

Wideo

Materiał oryginalny: Polskie MŚP przywiązane do gotówki - Strefa Biznesu

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3