Polacy wrócili do zakupów stacjonarnych? "Pojawiają się niepokojące informacje". Co dalej z galeriami handlowymi?

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
W marcu 2022 r. odwiedzalność centrów handlowych mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu wyniosła 99,7 proc. w porównaniu do marca 2019 r. – poinformowała PRCH.
W marcu 2022 r. odwiedzalność centrów handlowych mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu wyniosła 99,7 proc. w porównaniu do marca 2019 r. – poinformowała PRCH. Lucyna Nenow/ Polska Press
Udostępnij:
Jak poinformowała Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH), w marcu 2022r. odwiedzalność centrów handlowych wyniosła 99,7 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w 2019 roku, czyli przed wybuchem pandemii koronawirusa. – Prezentowane przez PRCH wyniki odwiedzalności centrów handlowych są reprezentatywne i bardzo dokładne. Podobnie wysokość obrotów, która jest raportowana bezpośrednio przez najemców – komentuje dyrektor zarządzający PRCH. Natomiast przedstawiciele Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPPHiU) wskazują, że nawet co drugi klient nie wrócił na zakupy do centrów i galerii handlowych. Z kolei z prognoz Euromonitor International wynika, że sprzedaż stacjonarna zwiększy się o 10,5 proc. do 2026 roku.

W marcu 2022 r. odwiedzalność centrów handlowych mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu wyniosła 99,7 proc. w porównaniu do marca 2019 r. – poinformowała PRCH.

W przypadku obrotów w centrach handlowych to w lutym 2022 r. były o 5 proc. niższe w stosunku do lutego 2019 r. Z danych Rady wynika, że najlepsze wyniki osiągnęły największe centra handlowe (powyżej 60 tys. mkw. GLA), gdzie obroty były o 0,3 proc. niższe niż w lutym 2019 r. Z kolei średniej wielkości centra handlowe (20-40 tys. mkw. GLA) odnotowały spadek obrotów o 11,6 proc. w stosunku do lutego 2019 r.

Polacy wrócili do zakupów stacjonarnych?

Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych, cytowany w komunikacie wyraża swoje zadowolenie z powrotu Polaków do "zakupów stacjonarnych w centrach handlowych i zachowań zakupowych sprzed pandemii".

– Jednoznacznie wskazują na to wyniki odwiedzalności galerii handlowych za marzec, które prezentujemy w oparciu o Footfall Density Index. To reprezentatywne dane pochodzące z systemów kamer liczących klientów z dokładnością sięgającą 98 proc. Dane są zbierane w ponad 120 obiektach handlowych o łącznej powierzchni powyżej 4,5 mln mkw., co stanowi 35 proc. rynku centrów handlowych w Polsce – mówi.

Jak wynika z danych na temat obrotów w centrach handlowych, analizowanych w oparciu o Turnover Index, wynika, że w lutym 2022 r. były one o 5 proc. niższe niż dwa lata wcześniej. – Są to wyniki raportowane wynajmującym bezpośrednio przez najemców, zawsze po zamknięciu danego miesiąca i weryfikowane przez PwC, stąd miesięczne opóźnienie w ich publikacji w stosunku do danych nt. odwiedzalności – wyjaśniono.

Inflacja i wzrost kosztów życia przekłada się na nasze podejście do zakupów

Jak wskazują eksperci, miał się nałożyć tutaj: efekt szoku spowodowanego gwałtownie rosnącą inflacją i wzrostu kosztów życia, co spowodowało, że klienci kupują ostrożniej i częściej sięgają po produkty pierwszej potrzeby. – Stąd znaczący wzrost obrotów w kategorii żywność. Podwyżki cen mediów, nowe przepisy podatkowe, które zmniejszyły pensje Polaków oraz wyższe raty kredytów spowodowały ograniczenie konsumpcji części produktów i odroczenie decyzji zakupowych na późniejszy okres – wymieniono.

– Prezentowane przez PRCH wyniki odwiedzalności centrów handlowych są reprezentatywne i bardzo dokładne. Podobnie wysokość obrotów, która jest raportowana bezpośrednio przez najemców. To dane pochodzące z centrów handlowych reprezentujących 35 proc. całej powierzchni dostępnej w Polsce. Dlatego dziwią nas i niepokoją pojawiające się w przestrzeni publicznej informacje prezentujące znacząco zaniżone wyniki odwiedzalności i obrotów najemców. Nie znamy metod ich pomiaru oraz przetwarzania, ani powodów, dla których informacje takie są przekazywane opinii publicznej. Pokazują one nieprawdziwy obraz kondycji branży, co nie jest w interesie najemców i wynajmujących –podsumowuje Poznański.

ZPPPHiU: nawet co drugi klient nie wrócił na zakupy do centrów i galerii handlowych

– Pod względem odwiedzalności marzec 2022 roku dla przedsiębiorców w centrach handlowych jest kolejnym miesiącem potwierdzającym, że postpandemiczny handel wygląda i zapewne już będzie na stałe wyglądał inaczej niż trzy lata temu. Co drugi klient nie wrócił na zakupy do centrów i galerii handlowych – podaje ZPPPHiU.

Ponadto odnosząc się do marca 2019 średni spadek "liczby wizyt w galeriach w całej Polsce wyniósł -49 proc. a spadek liczby indywidualnych klientów to -54 proc.".

Odwiedzalność sklepów zlokalizowanych w galeriach jest niska, podczas gdy koszty funkcjonowania drastycznie wzrosły. Dramatyczną konsekwencją jest spadek rentowności utrzymania placówek w centrach handlowych.

Zakupy stacjonarne w 5 lat urosną o 10,5 proc.

Pomimo dynamicznego rozwoju handlu internetowego, prognozy dla rozwoju sprzedaży w formule tradycyjnej są dobre. Zgodnie z danymi Euromonitor International stacjonarna sprzedaż detaliczna zwiększy się o 10,5 proc. w ciągu najbliższych 5 lat, czyli do 2026 roku.

Jak podaje CBRE, aktualnie w Polsce znajduje się 12,2 mln mkw. powierzchni handlowej. W pierwszym kwartale 2022 roku oddano do użytku 40,4 tys. mkw. Na koniec marca 2022 roku w budowie znajdowało się 250 tys. mkw. powierzchni. Zdecydowana większość, bo 230 tys. mkw. ma zostać ukończone jeszcze w tym roku. Większość nowo powstających obiektów stanowią parki handlowe, które są budowane głównie w małych miastach.

Umacnia się rola ulic handlowych – pandemia wpłynęła na zwiększenie atrakcyjności lokali handlowo-usługowych i gastronomicznych, które się przy nich znajdują. Nadal jednak jest to rynek zdecydowanie słabiej rozwinięty niż w krajach Europy Zachodniej.

Czynsze utrzymują się na stabilnym poziomie i wynoszą 100-130 euro miesięcznie za mkw. w Warszawie i 40-60 euro miesięcznie za mkw. w innych największych miastach Polski.

Skontrolowano 360 placówek gastronomicznych w miejscowościach turystycznych w Polsce. W 178 z nich (49,4 proc.) odnotowano nieprawidłowości.Takie uchybienia ujawniono >>>

Jak nas oszukują w restauracjach i lokalach gastronomicznych...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Polacy wrócili do zakupów stacjonarnych? "Pojawiają się niepokojące informacje". Co dalej z galeriami handlowymi? - Strefa Biznesu

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Tygodnik Ostrołęcki
Dodaj ogłoszenie