Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polacy uwielbiają piwne nowości. Ponad dwa tysiące nowych smaków w rok!

AIP
Aneta Żurek / Polska Press
Polska jest jednym z najbardziej rozwiniętych na świecie rynków, jeśli chodzi o liczbę dostępnych stylów piwnych. W 2018 roku – według podsumowania bloga Piwna Zwrotnica – 243 działające w Polsce browary wypuściły na rynek rekordową liczbę co najmniej 2013 nowych piw w ponad 60 stylach piwnych. Oznacza to, że w Polsce tylko w ciągu jednego roku warzy się piwa w więcej niż połowie sklasyfikowanych na świecie stylów.

Piwo nigdy nie było alkoholem jednorodnym. W Polsce mogło się tak wydawać do rozpoczęcia przez PINTĘ w 2011 roku tzw. piwnej rewolucji, w ramach której piwowarzy domowi postanowili przywrócić smak rynkowi zalanemu przez koncernowe eurolagery. Szybko okazało się, że całkiem duża grupa konsumentów chce regularnie próbować innych piw, a poszukiwanie nowych doznań stało się wzorcem zachowania na rynku piw rzemieślniczych.

Kraft daje kolory i smaki

„Mieliśmy okazję na własne oczy poznać kilkadziesiąt rynków piwnych świata i jesteśmy pewni, że pod kątem kreatywności i zróżnicowania w piwnych stylach polscy piwowarzy należą do światowej czołówki ” – mówi Ziemowit Fałat, współwłaściciel i główny piwowar Browaru PINTA. Jego zdaniem w wielu krajach typowy jest model, w którym browar skupia się na 4-6 najpopularniejszych stylach i sporadycznie sięga po nowości. W Polsce jest inaczej. Jak podaje blog Piwna Zwrotnica, w 2018 roku najwięcej premierowych piw wypuściły browary stacjonarne: Ziemia Obiecana (39), Piwne Podziemie (32), Hopium i Pracownia Piwa oraz kontraktowy browar Golem (po 30). Wszystkie są małymi browarami rzemieślniczymi. „Piwną różnorodność w Polsce tworzą browary rzemieślnicze, które zajmują zaledwie około 1 proc. rynku, ale dają mu 90 proc. kolorów i smaków” – podkreśla Ziemowit Fałat, którego kontraktowy Browar PINTA uwarzył w minionym roku 35 nowych piw, stosując 28 odmian chmielu, 39 rodzajów słodu i 15 szczepów drożdży.

Za jeden z najbardziej rozwiniętych rynków piwnych świata uchodzi m.in. Belgia, która ma zdecydowanie najwięcej miejscowych stylów piwnych. Polska ma w zasadzie tylko jeden własny styl – Grodziskie. Jesteśmy też cenieni na świecie za portery bałtyckie. Jednak od kilku lat wyróżnia nas entuzjazm i kreatywność piwowarów, którzy jeżdżą po świecie szukając ciekawych odmian chmielu i dodatków albo warzą kooperując z zagranicznymi browarami. Tylko w 2018 roku w ten sposób powstało w różnych miejscach świata 55 premierowych piw.

Co miesiąc inne piwo

Pod względem liczby uwarzonych piw w 2018 roku najpopularniejszą rodziną stylów piwnych w Polsce było IPA (India Pale Ale). Inne często wykorzystywane grupy stylów to: Pale Ale, Stout, piwa pszeniczne, piwa kwaśne i portery. Mimo tego bogactwa stylów polscy piwosze nadal najczęściej sięgają po europejski jasny lub mocny lager. Rynek się jednak nieustannie zmienia, o czym świadczy m.in. wprowadzenie piw w stylu American Pale Ale i India Pale Ale do stałej oferty działających w Polsce koncernów piwnych.

Od 4 lat rozwija się wyjątkowa akcja piwna jaką jest PINTA Miesiąca. Co miesiąc w pubach w całej Polsce piwosze mogą spróbować zupełnie nowego, czasem eksperymentalnego piwa. Akcja rozpoczęła się w lutym 2015 roku w 57 lokalach, do których w sumie trafiało 70-80 beczek tak niezwykłych piw jak: bezglutenowa IPA, Kentucky Common – najpopularniejszy styl knajp z Louisville przed wprowadzeniem prohibicji, Lichtenhainer – zapomniany gatunek piwa produkowanego do II wojny światowej w miasteczku Lichtenhain, na obrzeżach niemieckiej Jeny, czy Espresso Lager – mocny, ciemny lager z dodatkiem gwatemalskiej kawy. Jak dotąd w ramach akcji można było spróbować piw w 46 stylach. W 2019 roku akcja będzie mieć swoją jubileuszową 5. edycję w 115 pubach, do których co miesiąc trafi ok. 180 beczek nietuzinkowych piw. „W większości miejsc, oprócz firmowego pubu PINTY we Wrocławiu, okres ich dostępności można porównać do kilkugodzinnego życia motyla” – nie ukrywa Ziemowit Fałat.

Oferta coraz łatwiej dostępna

Piwa które wzbudzą pozytywne emocje w pubach w ramach PINTY Miesiąca są warzone na większą skalę i trafiają do regularnej sprzedaży. W taki sposób PINTA wprowadziła do sklepów piwa w 14 stylach, min.: owocowe ale „SangriAle”, kwaśne dzikie porzeczkowe ale „Kwas Jota”, czy truskawkowa Milkshake IPA – „Shakalaka IPA”. Wszystkie warzone z użyciem świeżo wytłaczanych soków i przecierów, bez używania ekstraktów czy aromatów.

Dystrybucją tej piwnej różnorodności zainteresowane są nie tylko sklepy specjalistyczne i duże sieci handlowe, ale również małoformatowe sklepy detaliczne, które w 2018 roku miały największy udział we wzroście sprzedaży piw rzemieślniczych i regionalnych. Własną sieć franczyzowych pubów buduje Browar PINTA, oferując m.in. „cenioną przez klientów powtarzalność sprawdzonych piw rzemieślniczych i stały dostęp do nowości”. Pierwszy lokal PINTA Wrocław działa od września 2018 roku, a kolejne są właśnie planowane.

Chcesz być dobrze poinformowany w tematach budżetu domowego, prowadzenia biznesu i ważnych zmian w prawie? Kliknij w ten tekst i polub nas na Facebooku! Naprawdę warto!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Polacy uwielbiają piwne nowości. Ponad dwa tysiące nowych smaków w rok! - Strefa Biznesu

Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki