Ostrołęka. Rankingi inwestycyjne „Wspólnoty”. Jak wypadła w nich Ostrołęka i powiat ostrołęcki?

Piotr Ossowski
Piotr Ossowski
Starostwo powiatowe w Ostrołęce
Dodaj komentarz:
Udostępnij:
Ostrołęka. Rankingi inwestycyjne „Wspólnoty”. Ostrołęka wypadła w nich słabo. Pismo porównało nakłady inwestycyjne samorządów.

Pismo „Wspólnota” specjalizuje się w różnego rodzaju rankingach polskich samorządów. Dwa opublikowane ostatnio przez „Wspólnotę” rankingi dotyczą inwestycji samorządowych.

Pierwszy to ranking wydatków inwestycyjnych samorządów w latach 2016-2018; drugi klasyfikuje samorządy pod względem środków pozyskanych z UE na inwestycje drogowe.

Ranking wydatków inwestycyjnych 2016-2018

Pierwszy ranking dotyczy ogółu wydatków na inwestycje samorządów w latach 2016-2018. Takie zestawienie „Wspólnota” przygotowuje co roku. I za każdym razem pod uwagę bierze trzy wcześniejsze lata.

_Metoda rankingu jest niemal identyczna, jak w ubiegłym roku i dwa lata temu. Pod uwagę bierzemy całość wydatków majątkowych poniesionych w ciągu ostatnich trzech lat (w tym przypadku 2016–2018). W ten sposób chcemy uniknąć dużych, chwilowych wahań wskaźnika będącego podstawą rankingu. Wydatki inwestycyjne, zwłaszcza z mniejszych jednostkach, cechują się znaczną cyklicznością. W poszczególnych latach mogą być bardzo wysokie, co wiąże się z realizacją ważnej inwestycji, by potem okresowo spadać do znacznie niższego poziomu _– piszą autorzy zestawienia.

Podstawą zestawienia są średnie wydatki inwestycyjne samorządu na głowę mieszkańca (w omawianym okresie). Ostrołęka jest klasyfikowana w kategorii „miasta na prawach powiatu”. Ranking obejmuje 48 takich miast (wszystkich miast na prawach powiatu jest w Polsce ponad 60, ale ranking „Wspólnoty” w oddzielnej kategorii umieszcza miasta będące jednocześnie stolicami województw.

Ostrołęka w zestawieniu zajęła jedno z ostatnich miejsc – 43., ze wskaźnikiem 510,34 zł. To o jedno oczko niżej niż przed rokiem, i cztery oczka niżej niż dwa lata temu.

Sąsiednia – pod wieloma względami podobna – Łomża, zajęła 14. miejsce. Miała w ostatnich trzech latach inwestycje dwa razy większe niż my – 1094 zł na mieszkańca.

Czołówka rankingu:

  1. Świnoujście - 2426,34 zł
  2. Gliwice - 1874,48 zł
  3. Konin - 1795,90 zł
  4. Płock - 1771,28 zł
  5. Krosno - 1759,72 zł
  6. Sopot - 1587,00 zł
  7. Rybnik - 1468,01 zł
  8. Jaworzno - 1296,33 zł
  9. Tychy - 1262,06 zł
  10. Suwałki 1214,30

I jego końcówka, czyli pięć ostatnich miast. Tylko one miały mniejsze wydatki inwestycyjne od Ostrołęki:

  • Grudziądz - 508,17 zł
  • Przemyśl - 458,37 zł
  • Jastrzębie Zdrój - 423,11 zł
  • Biała Podlaska - 415,95 zł
  • Świętochłowice - 311,99 zł

Zdecydowanie lepiej w zestawieniu wypadł powiat ostrołęcki. Na 314 powiatów został sklasyfikowany na szóstym miejscu. Choć jednocześnie odnotował spadek – w zeszłym roku był drugi w Polsce, dwa lata temu – trzeci. Warto jednak zaznaczyć, że w powiatach kwoty wydatków na inwestycje są zdecydowanie niższe niż w miastach na prawach powiatu.

Czołówka rankingu inwestycyjnego powiatów:

  1. leszczyński (wielkopolskie) - 544,29 zł
  2. wysokomazowiecki (podlaskie) - 501,83 zł
  3. siemiatycki (podlaskie) - 434,74 zł
  4. bieszczadzki (podkarpackie) - 417,32 zł
  5. pułtuski (mazowieckie) - 394,60 zł
  6. ostrołęcki (mazowieckie) - 376,97 zł
  7. sokólski (podlaskie) - 357,53 zł
  8. średzki (wielkopolskie) - 357,06 zł
  9. sępoleński (kujawsko-pomorskie) - 356,78 zł
  10. siedlecki (mazowieckie) - 345,28 zł

Ranking „Wykorzystanie środków z UE na inwestycje drogowe”

Drugi z opublikowanych przez „Wspólnotę” rankingów zajmuje się węższym zagadnieniem. Jego autorzy porównali jak samorządy pozyskiwały w latach 2014-2018 środki unijne na inwestycje drogowe.

W prezentowanym zestawieniu przyglądamy się dotacjom ze środków europejskich, z jakich korzystały samorządy w Polsce od 2014 roku (od momentu rozpoczęcia trwającej cały czas perspektywy budżetowej UE), przeznaczonych na inwestycje transportowe. Uzasadnieniem tego wyboru jest fakt, że ten dział obejmuje największą część funduszy unijnych, jakie pozyskują polskie JST – piszą autorzy.

Podstawą rankingu jest kwota pozyskanych w badanym okresie dotacji w przeliczeniu na mieszkańca.

W tym rankingu Ostrołęka wypadła lepiej niż ogólnym zestawieniu wydatków inwestycyjnych. Na 48 miast na prawach powiatu została sklasyfikowana na 28. miejscu. Przez cztery lata miasto pozyskało na inwestycje drogowe z UE 309,47 zł na mieszkańca.

W tym rankingu różnice między samorządami są duże. Są takie, które z UE na inwestycje drogowe nie wzięły ani grosza – Bytom i Żory, albo bardzo niewiele (Skierniewice – 3,93 zł per capita), ale i takie – czołówka rankingu – których dotacje per capita liczone są w tysiącach złotych. I znów możemy zazdrościć sąsiedniej Łomży – tam w latach 2014-2018 władzom miasta udało się na inwestycje drogowe pozyskać 1230 zł per capita – czyli cztery razy więcej niż u nas.

Czołówka rankingu:

  1. Gliwice - 2764,23 zł
  2. Krosno - 2287,81 zł
  3. Płock - 1749,03 zł
  4. Nowy Sącz - 1627,62 zł
  5. Przemyśl - 1304,47 zł
  6. Słupsk - 1289,67 zł
  7. Łomża - 1230,92 zł
  8. Dąbrowa Górnicza - 1202,96 zł
  9. Rybnik - 1178,89 zł
  10. Tychy - 964,93 zł

A jak w tym zestawieniu wypadł powiat? Średnio – zajął 85. miejsce ze wskaźnikiem 52,05 zł

Czołówka zestawienia powiatów:

  1. przasnyski (mazowieckie) - 1312,74 zł
  2. leszczyński (wielkopolskie) - 733,63 zł
  3. bieszczadzki (podkarpackie) - 591,56 zł
  4. hrubieszowski (lubelskie) - 434,06 zł
  5. wąbrzeski (kujawsko-pomorskie) - 407,67 zł

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie