Na sesji rady miasta – w czwartek 26 września 2019 – radni zajęli się sprawą rozszerzenia strefy handlu przy targowisku miejskim. Handel ma być dopuszczony na okalających targowisko parkingach. Czyli tam, gdzie i tak obecnie handel się odbywa, tyle że nielegalnie.
Formalnie chodzi o zmianę uchwały, która określa miejsca w Ostrołęce gdzie może odbywać się handel obwoźny. Obecnie takie miejsca to:
- Teren targowiska miejskiego u zbiegu ulic Targowa i Bohaterów Westerplatte,
- Teren przy murku pomiędzy spółdzielnią „Handlowiec” a parkingiem od ul. Prądzyńskiego (handel jest tu dopuszczony w okresie dwóch tygodni przed Świętami Bożego Narodzenia, Świętami Wielkanocnymi oraz Wszystkich Świętych
- Teren targowiska miejskiego u zbiegu ulic Targowej i Tadeusza Zawadzkiego „ Zośki”
- Wyznaczone miejsca w obrębie cmentarza komunalnego oraz chodniki po obu stronach ul. Szpitalnej na odcinku od ul. Kaszubskiej do ul. Kujawskiej (w zakresie sprzedaży zniczy i kwiatów)
- Wyznaczone miejsca przy chodnikach przyległych bezpośrednio do terenu targowiska miejskiego przy ul. Targowej i przy ul. Tadeusza Zawadzkiego „Zośki” (we wtorki i niedziele)
Zmiana polega na dopisaniu do tej listy kolejnego punktu:
„dopuszcza się handel obwoźny na terenie parkingów przyległych bezpośrednio do terenu targowiska miejskiego przy ul Targowej i Tadeusza Zawadzkiego „ Zośki” we wtorki i niedziele”.
Jak napisano w uzasadnieniu uchwały: z analizy administratora targowiska wynika, że ponad 30 procent handlujących prowadzi swoją działalność w obrębie parkingów targowiska miejskiego.
I dalej: Z uwagi, że jest to obecnie obszar nieobjęty poborem opłat, administrator targowiska nie ma możliwości inkasowania należności. Dotychczasowe próby uporządkowania strefy handlu na parkingach (pouczenia, mandaty karne) w dłuższej perspektywie nie przynoszą efektów – handlujący po pewnym czasie wracają na parkingi. Zmiana uchwały w tym zakresie podwyższy wpływy z tytułu opłaty targowej do budżetu miasta (szacuje się, że o około 1/3). Warto podkreślić, że potrzeba rozszerzenia strefy handlu o parkingi wynika również z licznych petycji w tej sprawie wpływających do Prezydenta Miasta Ostrołęki.
Inkasowanie opłat targowych oraz utrzymywanie czystości z nowego terenu handlowego prowadzić będzie Miejski Zarząd Obiektów Sportowo Turystycznych i Infrastruktury Technicznej – administrator targowisk.
Dyskusja na sesji RM 26.09.2019
- Mam pewne wątpliwości, czy powinniśmy podążać w kierunku rozszerzenia strefy. Z projektu uchwały wynika, że rozszerzenie wynika z tego, że tam jest prowadzony handel - mówił radny Grzegorz Milewski. - A nie z tego, że na placu brakuje miejsca. Osoby, które prowadziły sprzedaż poza obrębem targowiska robiły to, żeby uniknąć opłat za handel. Kolejna sprawa to warunki do prowadzenia handlu - są lepsze na placu niż na miejscu parkingowym. Tu mam też obawy co do bezpieczeństwa poruszających się tu ludzi. No i liczba miejsc parkingowych będzie ograniczona. Mam obawy, że będą wykorzystywane miejsca na parkingach u przedsiębiorców, sąsiadujących z targowiskiem. Z projektu uchwały wynika też, że działania, które były prowadzone m.in. przez straż miejską, wobec osób handlujących na parkingu, nie dały efektów. Prosiłbym o informację, ile w tym roku administrator terenu dokonał do straży miejskiej zgłoszeń z prośbą o interwencję, ile było tych interwencji i jak się zakończyły oraz jakie były wpływy do budżetu z tego tytułu.
- Informacje przedstawimy na piśmie - powiedział prezydent Łukasz Kulik. - Ludzie tam handlują. I możemy wysyłać straż miejską żeby wlepiała mandaty, albo dajmy im możliwość prowadzenia handlu w spokoju. Uważam że miasto powinno im pomagać, a nie karać. To targowisko, gdybyśmy się nim troszeczkę zajęli, będzie pełnić swoją funkcję lepiej. Problem mamy z osobami, które prowadzą sprzedaż aut poza strefą.
- To dobry kierunek - uznał radny Mariusz Mierzejewski. - Po pierwsze, mnóstwo osób chce okolicznościowo pohandlować, np. przed dniem Wszystkich Świętych. I wtedy powierzchnia handlowa jest za mała. Druga kategoria to osoby, które chcą sprzedać auto. Blokują miejsca parkingowe i handlowe. Jak będzie odpłatność, to i takie osoby można będzie zmobilizować. I trzecia kwestia - czasami ktoś ma duży ciężarowy samochód, który nie wjedzie na teren targowiska po prostu. Może wówczas stać na parkingu. Wydaje mi się, że tą uchwałą rozwiążemy kilka problemów.
Głosowanie: 19 za, 2 wstrzymujące.
Zobacz inne materiały
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Polski samolot musiał nagle lądować na Islandii. Nerwowa sytuacja na pokładzie
- Gwiazdy „Pulp Fiction” na 30. rocznicy premiery filmu. Niektórych zabrakło
- Kokosanka pingwinem roku. Ptak z gdańskiego zoo bije rekordy popularności
- Sto dni do rozpoczęcia Igrzysk Olimpijskich w Paryżu. Co mówią mieszkańcy Paryża?