Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ostrołęka. Liceum Klasyczne im. Papieża Jana Pawła II ma własny pomysł na edukację. Jaki? Rozmawiamy o tym z dyrektorem Henrykiem Gutem

Beata Dzwonkowska
Beata Dzwonkowska
Fot. Liceum Klasyczne w Ostrołęce
Tegoroczni maturzyści przystąpili do egzaminu dojrzewania. Przygotowania do matury wyglądały zupełnie inaczej niż w poprzednich latach- z uwagi na pandemię przebiegały zdalnie. Jak młodzi ludzie oraz nauczyciele odnaleźli się w nowej rzeczywistości oraz o edukacji w ogóle- rozmawiamy z dyrektorem Liceum Klasycznego w Ostrołęce, Henrykiem Gutem.

Maturzyści są w trakcie zdawania egzaminu dojrzałości, jak wyglądały ich przygotowania w dobie pandemii?

Minął właśnie kolejny rok szkolny dla naszego Liceum Klasycznego. Uczniowie są w trakcie pisania egzaminów maturalnych. Nasi obecni absolwenci tak jak i inni uczniowie szkół średnich przygotowywali się do tych egzaminów w zupełnie inny sposób niż ich poprzednicy. Tegoroczna praca dydaktyczna polegała na nauczaniu zdalnym. Nasze liceum jest przygotowane do prowadzenia zajęć w takiej formie. Szkoła posiada wyposażenie w postaci monitorów interaktywnych, które umożliwiają prowadzenie zajęć w szczególności z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. Praca przy takim monitorze jest zbliżona do formuły prowadzenia zajęć przy tablicy szkolnej. Uczeń będąc w domu widzi na swoim komputerze wszystkie czynności, które w tym czasie nauczyciel wykonuje na monitorze interaktywnym. Do tego celu służy aplikacja Teams, z której obecnie korzystamy. System ten posiada zarówno wady jak i zalety. Nie wszystkie rodziny w Polsce posiadają wystarczające łącza internetowe, dlatego też odbiór lekcji w przypadku niektórych uczniów był na niewystarczającym poziomie. Zdalne nauczanie wymuszało na szkole, w szczególności na nauczycielach, konieczność zapoznania się z obsługą różnych aplikacji przygotowanych przez wydawnictwa m.in. Epodręczniki. Stanowiły one pomoc w realizacji założeń systemu edukacji na odległość.

Jak uczniowie i kadra pedagogiczna odnaleźli się w nowej rzeczywistości, czy szybko zaadaptowali się do warunków pracy zdalnej?

Nie był to łatwy rok zarówno dla uczniów, nauczycieli, jak i dyrektora. Młodzieży brakowało tych bezpośrednich rozmów między sobą, wspólnych ćwiczeń gimnastycznych, wspólnych wyjazdów na wycieczki, bezpośrednich rozmów z nauczycielami na zajęciach. Nauczyciele też nie mieli łatwo, szczególnie panie nauczycielki w czasie, gdy były zamknięte przedszkola i szkoły podstawowe. Bardzo dziękuję naszym nauczycielom, że pomimo różnych trudności ze spokojem i systematyczną cierpliwością pomagali przyswajać i rozumieć nabywaną przez uczniów wiedzę.

A może nauka zdalna to przyszłość edukacji? Czy Pańska szkoła da taką możliwość uczniom w przyszłym roku szkolnym nawet jeżeli obostrzenia związane z pandemią nie wrócą?

W polskim systemie edukacji istnieje możliwość tzw. nauczania domowego. Uczeń może się uczyć sam w domu, po to, by na zakończenie roku szkolnego zdać egzamin końcoworoczny z każdego przedmiotu i otrzymać promocję do następnej klasy. Jeżeli byliby chętni uczniowie do takiego systemu nauczania, to nasze liceum jest w stanie im pomóc. Posiadamy bardzo nowoczesną bazę dydaktyczną ( nowoczesne monitory interaktywne, nowoczesna pracownia języków obcych, programy dydaktyczne typu „Corint”), która umożliwia prowadzenie zajęć ze szkoły, a uczeń w domu poprzez Internet, może z takich zajęć korzystać. Może się to odbywać bezpośrednio wg planu lekcji jak również w ramach konsultacji. System ten sprawdził się w obecnym czasie trwania pandemii. Na przyszłość może być przydatny dla uczniów, którzy z różnych powodów nie będą mogli przybyć na zajęcia stacjonarne do szkoły. Natomiast w przypadku, gdyby w nowym roku szkolnym zaszła konieczność zdalnego nauczania, chcemy być na tę ewentualność jeszcze lepiej przygotowani.
LO Klasyczne
Jest Pan miłośnikiem kształcenia klasycznego. W jaki sposób kształcenie to funkcjonuje w Pańskiej szkole i dlaczego, Pana zdaniem, jest takie ważne?

Biorąc pod uwagę wykształcenie w szkole średniej, można zauważyć, że obecny system edukacji w Polsce preferuje kształcenie zawodowe. To znaczy, że w bardzo wielu szkołach, szczególnie liceach ogólnokształcących uczniowie w większości uczą się przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, co w konsekwencji zmniejsza ilość czasu poświęconego przedmiotom humanistycznym takim jak: język polski, historia Polski itp. Ze względu na zbyt obszerną podstawę programową, obecna szkoła bardziej skupia się na wyposażeniu ucznia w ilość materiału, niż na tym, aby kształcić jego rozum. Sytuacja taka w ostateczności może prowadzić do zasady: zakuj-zapamiętaj-zapomnij. Myślę, że obecnym władzom oświatowym w Polsce, idea kształcenia rozumu powinna być bliska. W przestrzeni publicznej, w środkach masowego przekazu oraz w tzw. mediach społecznościowych da się zauważyć brak używania rozumu w wielu wypowiedziach.

Widzimy również brak piękna mowy polskiej, co często przejawia się w kulturze wypowiedzi ludzi i to nie tylko młodych. Jak można temu zaradzić?

W naszej szkole poza przedmiotami występującymi w liceum ogólnokształcącym, uczniowie uczą się takich przedmiotów jak: kaligrafia, retoryka, filozofia, język łaciński, język grecki. Dlaczego realizujemy nauczanie tych przedmiotów? Właśnie po to, aby pomóc młodemu człowiekowi poznawać prawdę, dobro i piękno. Na kaligrafii uczniowie zgłębiają tajniki pięknego i wyraźnego pisania. Ponadto kaligrafia uczy umiejętności koncentracji, wyrabia cierpliwość, co w ostateczności kształtuje charakter. Warto dodać, że niektórzy z naszych uczniów, dzięki kaligrafii zaczynają lepiej rozumieć matematykę.
Na lekcjach retoryki uczniowie poznają m.in. zasady pięknego i wyraźnego czytania, umiejętności prawidłowego akcentowania, wypowiadania się oraz właściwego argumentowania. Na zajęciach z filozofii nasi uczniowie zapoznają się między innymi z możliwościami kształcenia charakteru, rozwoju osobowego młodego człowieka poprzez poznawanie takich cnót jak roztropność, męstwo, umiarkowanie i sprawiedliwość. Dochodzenie do prawdy o celu życia człowieka, poznawanie umiejętności rozpoznawania prawdy i fałszu, zasady niesprzeczności to istotne zagadnienia, które prowadzą do umiłowania mądrości. Nauka języka łacińskiego w naszej szkole ma na celu usprawnianie ucznia w porządkowaniu budowania wypowiedzi jak również stanowi podbudowę dla poznawania języka francuskiego, hiszpańskiego, włoskiego, portugalskiego. Zajęcia z tych przedmiotów są realizowane według planu przyjętego na początku roku szkolnego i obejmują wszystkich uczniów. Uczniowie bardzo cenią sobie te zajęcia. Jak ważne jest wykształcenie klasyczne, można się przekonać czytając o tym, że w Niemczech w samej Bawarii jest sześćdziesiąt gimnazjów klasycznych z filozofią, łaciną, greką, retoryką. Wszyscy wiemy jaką pozycję gospodarczą w świecie zajmują Niemcy.

Stawia Pan też nacisk na wychowanie...

Wszystkim członkom naszej społeczności szkolnej towarzyszy świadomość, że wolność niesie ze sobą trud odpowiedzialności za dokonywane wybory. Wychowanie w szkole oparte jest na moralności wyrastającej z nauki Kościoła Katolickiego i na tradycji patriotycznej. Wszyscy pracownicy szkoły są wychowawcami. Wychowują swą osobowością i zachowaniem. Celem wychowania jest wszechstronna pomoc podopiecznym w osiągnięciu dojrzałej osobowości. Zależy nam na takich ceach jak: nienaganna moralność, kultura osobista, pozytywne nastawienie wobec innych, odpowiedzialność za drugiego człowieka, wrażliwość na krzywdę innych ludzi, dążenie do budowania więzi między pokoleniami, miłość i szacunek do Ojczyzny.

Dziękuję za rozmowę.

Zachęcamy do obejrzenia zdjęć z życia szkoły:

Zobacz inne materiały z Ostrołęki i powiatu ostrołęckiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki