Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów
2 z 13
Przeglądaj galerię za pomocą strzałek na klawiaturze
Poprzednie
Następne
Przesuń zdjęcie palcem
Aleksandra Sasinowska nauczycielka języka angielskiego w ZS...

Oni zdobyli waszą sympatię - poznajcie bliżej nauczycieli z grona liderów plebiscytu "Nauczyciel na medal" [ZDJĘCIA]

Aleksandra Sasinowska nauczycielka języka angielskiego w ZS nr 1 im. rtm. Witolda Pileckiego w Ostrowi Mazowieckiej
Myślę, że zawód nauczyciela odziedziczyłam w genach. Moja mama jest nauczycielką, od dzieciństwa obserwowałam jak mama uczy, kształtuje młodzież, jeździ na wycieczki, pełni dyżury na dyskotekach, w których razem z nią mogłam uczestniczyć. Będąc uczennicą, podziwiałam nauczycieli. Zawsze myślałam o zostaniu nauczycielem, nie do końca sprecyzowany był tylko konkretny kierunek. Czułam się dobrze w języku angielskim, nie bałam się komunikacji w tym języku i po szkole średniej zdecydowałam się na wyjazd do Anglii, zamieszkanie u angielskiej rodziny i zapisanie się na kurs, aby nauczyć się języka jeszcze lepiej. Po rocznym pobycie za granicą zdecydowałam się na powrót i studia w Kolegium Nauczycielskim w Ostrołęce i myślę, że była to jedna z lepszych decyzji w moim życiu.
W szkole pracuję od 2010 roku, ukończyłam Zespół Szkół numer 1 w Ostrowi Mazowieckiej w 2006 i zaledwie po 4 latach wróciłam do „swojej szkoły” w zupełnie innych charakterze - pełna obaw, bo byłam niewiele starsza od młodzieży, którą uczyłam, ale myślę, że udało mi się sprostać wyzwaniu.
Czy jest coś w pani pracy, z czego jest pani szczególnie dumna?
Trudno jest podać konkretne przykłady. Uwielbiam pracować z młodzieżą, jestem otwarta na ich sugestie, staram się nawiązywać z nimi pozytywną relację, uważam, że to dużo daje w przypadku nauczania konkretnego przedmiotu i obcowania z młodzieżą.
Bardzo dużo dała mi opieka nad Samorządem Uczniowskim, przygotowywanie apeli i młodzieży do występów. Ta relacja jest wtedy bardziej „na luzie”, wszyscy angażujemy się w swoje role i chcemy reprezentować szkołę jak najlepiej. Jako opiekun Samorządu Uczniowskiego muszę zwracać szczególną uwagę na potrzeby uczniów i ich oczekiwania wobec szkoły i pracować nad tym, aby funkcjonowało im się w szkole jak najlepiej.
Wydaje mi się również, że empatia w stosunku do uczniów, zrozumienie ich uczuć, problemów, przyniosło wiele pozytywnych efektów w mojej pracy i nie zostaną one zapomniane. Staram się również, oprócz nauczania mojego przedmiotu, kreować pozytywne zachowania, rozwój kultury osobistej i osobowości, co widzę po młodzieży i daje mi to ogromną satysfakcję.
Praca wychowawcy pozwala mi również lepiej zrozumieć moich uczniów, poznać ich środowisko, zainteresowania, poglądy oraz problemy i daje mi możliwość zaangażowania się w życie młodych ludzi, wypracowanie własnych sposobów współpracy i pomocy. Po latach to naprawdę wspaniałe doświadczenie obserwować dawnych uczniów, wychowanków, kiedy już w życiu dorosłym, okazują wyrazy wdzięczności pod moim adresem za to, czego ich nauczyłam.
Według mnie trzeba lubić dzieci i młodzież. Jeśli ktoś nie lubi dzieci, wykonuje pracę z przymusu czy z przypadku, uczniowie błyskawicznie to wyczuwają, rozszyfrują taką osobę. Wtedy nie nawiążą się między nimi bliższe więzi. Kolejna rzecz to szczerość - nauczyciel nie powinien kłamać. Wychowawca powinien też pomagać uczniom we wszystkich sprawach, także osobistych, jeśli do niego się zwrócą.
Jakie wyzwania stoją dziś przed nauczycielem?
Uważam, że praca z „dzisiejszą młodzieżą” nie jest łatwa, zrozumienie ich osobowości, zainteresowań i sprostanie ich oczekiwaniom, bo na tym polega praca nauczyciela. Należy wypracować umiejętność poradzenia sobie w zmieniającym się środowisku. Wymaga to od nauczyciela elastyczności, szybkiej adaptacji do nowych warunków, ukierunkowanej na potrzeby ucznia, rozumienia zmian zachodzących w społeczeństwie, w tym przede wszystkim różnic pokoleniowych. Rozwój technologii i urządzeń jest niesamowicie ważny dla młodzieży, należy zrozumieć fenomen Internetu, mediów społecznościowych, nie zapominając przy tym o klasycznych formach nauczania, kształtowania pozytywnych cech osobowości i negowania aplikacji, portali społecznościowych w sytuacjach niebezpiecznych, krzywdzących ucznia, bo prócz pozytywnych aspektów rozwijającej się technologii, niesie ona za sobą wiele niebezpieczeństw. Bardzo ważne jest też zainteresowanie ucznia nauczanym przedmiotem, zachęcenia do uczenia się, pokazania, że język obcy nie tylko jest przydatny do zdania matury, lecz również w życiu codziennym i pracy.


Zobacz również

Pojechali gasić pożar na osiedle romskie w Koszarach. Strażacy zostali zaatakowani

Pojechali gasić pożar na osiedle romskie w Koszarach. Strażacy zostali zaatakowani

Na al. Sobieskiego zderzyły się trzy osobówki. Ogromne korki! |ZDJĘCIA

NOWE
Na al. Sobieskiego zderzyły się trzy osobówki. Ogromne korki! |ZDJĘCIA

Polecamy

Najpiękniejsze jajka do święconki. Barwienie jajek w cebuli to hit na Wielkanoc 2024!

Najpiękniejsze jajka do święconki. Barwienie jajek w cebuli to hit na Wielkanoc 2024!

Te ozdoby wielkanocne to hit! Marmurkowe pisanki do świątecznego koszyczka

Te ozdoby wielkanocne to hit! Marmurkowe pisanki do świątecznego koszyczka

Dziś mecz Orlen Wisła - PSG w Lidze Mistrzów. Wicemistrz Polski sprawi sensację?

Dziś mecz Orlen Wisła - PSG w Lidze Mistrzów. Wicemistrz Polski sprawi sensację?