Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ograniczenie prędkości do 30 km/h na większości ulic w dużych miastach? Jest taki pomysł

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Ograniczenie prędkości do 30 km/h na większości ulic w dużych miastach? Jest taki pomysł
Ograniczenie prędkości do 30 km/h na większości ulic w dużych miastach? Jest taki pomysł Piotrhukalo
A gdyby tak zwiększyć strefy w miastach, w których obowiązywałoby ograniczenie prędkości do 30 km na godzinę? I gdyby znów dać gminom prawo do kontroli prędkości? Może wtedy na naszych drogach nie dochodziłoby do tak wielu tragedii.

Takie pytania dręczą Rafała Trzaskowskiego, prezydenta Warszawy, zbulwersowanego niedawnym wypadkiem na przejściu dla pieszych na Bielanach, na którym zginął potrącony przez pędzące bmw przechodzący w towarzystwie swej rodziny młody mężczyzna.

W sobotę na cmentarzu komunalnym we Włocławku odbył się pogrzeb tragicznie zmarłego Adama. O wypadku do którego doszło w Warszawie głośno jest w całej Polsce.W śmiertelnym wypadku (w minioną niedzielę) na przejściu dla pieszych na ul. Sokratesa w Warszawie (Bielany) zginął 33-letni Adam pochodzący z Włocławka. Rozpędzony, 31-letni kierowca BMW zabił włocławianina, który tuż przed zderzeniem wypchnął swoje dziecko w wózku i żonę sprzed maski samochodu.W sobotę uroczystości pogrzebowe Adama rozpoczęły się o godz. 11 Mszą Świętą w Bazylice katedralnej Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, a w południe ostatnie pożegnanie odbyło się na Cmentarzu Komunalnym.

Pogrzeb śmiertelnie potrąconego 33-letniego Adama z Włocławk...

Trzaskowski chce zadziałać w ramach prawa, jakie mu przysługuje, ale zdecydowanie - ograniczyć prędkości do „trzydziestki” na około dwóch trzecich ulic, w tym na wszystkich osiedlach. Już teraz trwają audyty przejść dla pieszych.

Prezydent Warszawy zwróci się także do rządu z postulatami przywrócenia gminom prawa do używania fotoradarów (za zgodą Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego), zwiększenia kar za przekroczenie prędkości oraz wprowadzenia bezwzględnego pierwszeństwa pieszych na zebrach.

- Świat zachodni generalnie idzie w kierunku uspokojenia ruchu tam, gdzie jest to możliwe, bo ten model już się sprawdził. W naszym kraju mogłoby być podobnie, gdyby nie fakt, że mamy problem z nierespektowaniem prawa przez kierowców - stwierdza Marek Staszczyk, sekretarz Kujawsko-Pomorskiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Toruniu. - Jestem za tworzeniem sieci dróg z ograniczeniem prędkości do 30 kilometrów na godzinę, ale co z tego, że tak się stanie, skoro wielu zmotoryzowanych i tak będzie jeździło o wiele szybciej? Kwestią pierwszorzędną jest zatem egzekwowanie prawa, a to już zadanie policji. Powinno się więc zdecydowanie wzmocnić siły policji, bo te są za słabe.

Dyrektor Staszczyk zauważa też inny problem - generalne ograniczanie prędkości w miastach mogłoby doprowadzić do jeszcze większego ich korkowania, co także nie służyłoby ekologii.

Naruszenie przepisów na drodze zdarza się każdemu kierowcy, ale za niektóre wykroczenia drogowe możemy otrzymać tak wysoki mandat, że naprawdę nas to zaboli. Taryfikator mandatów jest bezwzględny - zobacz, czego lepiej nie robić na drodze, by nie stracić kilkuset złotych w kilka sekund!

Robisz to na drodze? Dostaniesz taki mandat, że się nie pozb...

Dlatego zanim wprowadzi się spowolnienie ruchu należy zbudować nowoczesne obwodnice wyprowadzające ruch z miast.

Kilka lat temu w Holandii przeprowadzono badania, które wykazały że zmniejszenie limitu prędkości z 50 km na godz. do 30 redukuje liczbę wypadków średnio o 25 proc.

Przy takiej zmianie inżynierii ruchu konieczne jest ustawienie progów zwalniających, a czasem zwężenie ulic.

Coś jednak trzeba zrobić i to szybko, bo to co się dzieje na polskich drogach to już absolutny horror. Także na kujawsko-pomorskich drogach, na których od początku roku do 28 października (wg wstępnych danych) wydarzyło się 780 wypadków.

- Zginęło w nich 177 osób, a rannych zostało 815 - podaje mł. insp. Monika Chlebicz, rzecznik prasowy komendanta wojewódzkiego policji w Bydgoszczy. - Z udziałem pieszych odnotowaliśmy 210 wypadków, 32 osoby zginęły, zaś obrażeń doznało 186.

Monika Chlebicz dodaje, że piesi uczestniczyli też w 365 kolizjach.

Flesz - wypadki drogowe. Jak udzielić pierwszej pomocy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Ograniczenie prędkości do 30 km/h na większości ulic w dużych miastach? Jest taki pomysł - Gazeta Pomorska

Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki