Małgorzata Puzyr
Odkryto nową planetę w sąsiedztwie Układu Słonecznego. Nazwana została Proxima d fot. Pixabay
W najbliższym Układowi Słonecznemu układzie Proxima Centauri odkryto trzecią, ultralekką planetę - ogłosił międzynarodowy zespół astronomów. O odkryciu poinformowało Europejskie Obserwatorium Południowe.

Zespół astronomów z Europejskiego Obserwatorium Południowego za pomocą teleskopu w Chile znalazł dowody na istnienie innej planety krążącej wokół Proximy Centauri, najbliższej gwiazdy naszemu Układowi Słonecznemu.

Ta kandydatka na planetę jest już trzecim takim obiektem wykrytym w tym układzie. Przy zaledwie jednej czwartej masy Ziemi planeta jest również jedną z najlżejszych egzoplanet, jakie kiedykolwiek znaleziono.

Proxima Centauri jest najbliższą Słońcu gwiazdą, leżącą nieco ponad cztery lata świetlne stąd.

"Odkrycie pokazuje, że nasz najbliższy gwiezdny sąsiad wydaje się być pełen interesujących nowych światów, w zasięgu dalszych badań i przyszłych eksploracji" - wyjaśnia João Faria, badacz z Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço w Portugalii i główny autor badania opublikowanego w Astronomy & Astrophysics.

Proxima d

Nowo odkryta planeta, nazwana Proxima d, krąży wokół Proximy Centauri w odległości około czterech milionów kilometrów, mniej niż jednej dziesiątej odległości Merkurego od Słońca. Krąży między gwiazdą a ekosferą – obszarem wokół gwiazdy, w którym na powierzchni planety może istnieć ciekła woda. Zajmuje jej zaledwie pięć dni, aby ukończyć jedną orbitę wokół Proximy Centauri.

Wiadomo już, że gwiazda posiada dwie inne planety: Proximę b, planetę o masie porównywalnej z masą Ziemi, która okrąża gwiazdę co 11 dni i znajduje się w ekosferze, oraz Proximę c, która znajduje się na dłuższej pięcioletniej orbicie wokół gwiazdy.

Polecane oferty