Obwodnica Ostrołęki i kilka nowych ważnych dróg. Śmiała koncepcja zaprezentowana w starostwie powiatowym. 18.02.2021. Zdjęcia

Piotr Ossowski
Piotr Ossowski
Udostępnij:
17 lutego 2021 w starostwie powiatowym zaprezentowana została koncepcja budowy obwodnicy Ostrołęki oraz połączeń komunikacyjnych regionu z budowaną trasą Via Baltica.

W spotkaniu uczestniczyli (część zdalnie) przedstawiciele lokalnych samorządów, marszałka Mazowsza, wojewody, ale także między innymi przedstawiciele PKP PLK czy Mazowieckiego Zarządu Dróg. Był też dyrektor naczelny Instytutu Badawczego Dróg i Mostów w Warszawie. To właśnie ten instytut przygotował zaprezentowaną koncepcję.

Czym ona jest? To spójny plan budowy dróg wokół Ostrołęki z włączeniem ich do budowanej Via Baltiki. Składają się na niego drogi powiatowe, wojewódzkie i krajowe, w części już projektowane.

Zanim je wymienimy warto przypomnieć, że o ile dziś najbliższą Ostrołęce drogą szybkiego ruchu jest krajowa „ósemka”, o tyle wkrótce to się zmieni. Za sprawą trasy Via Baltika, która jest właśnie budowana na odcinku między Ostrowią Mazowiecką a Łomżą. Najbliżej Ostrołęki będzie można do tej trasy włączyć się na węźle Śniadowo (de facto kilka kilometrów na południowy-zachód od Śniadowa, w okolicach miejscowości Gostery, już w powiecie ostrołęckim, w gminie Czerwin).

Tylko 25 kilometrów do ekspresówki!

I tu pojawia się pierwsza z zapisanych w koncepcji dróg łączących Ostrołękę z Via Baltiką. A ściślej – planowaną obwodnicę Ostrołęki z Via Baltiką. O samej obwodnicy jednak za chwilę. Zatrzymajmy się na razie na połączeniach z Via Baltiką. Pierwsze prowadziłoby przez okolice Troszyna i przez Piski do węzła Śniadowo. Byłaby to droga powiatowa. Jej długość (licząc od planowanej obwodnicy, czyli mniej więcej od Drwęczy i Zamościa do węzła „Śniadowo”) to niespełna 17 km. Z grubsza licząc od centrum miasta do Via Baltiki mielibyśmy tą trasą około 25 km! Szacunkowy koszt tego odcinka to 65 mln zł.

Druga z planowanych dróg łączących przyszłą obwodnicę miasta z Via Baltiką to zupełnie nowa droga, która miałaby powstać wzdłuż linii kolejowej Ostrołęka-Małkinia. Poprzez węzeł włączeniowy Sulęcin prowadziłaby ona do węzła Komorowo na Via Baltice. Tylko kilka kilometrów dalej jest węzeł Podborze, czyli skrzyżowanie istniejącej „ósemki” z budowaną „Via Baltiką”. Odcinek od planowanej obwodnicy Ostrołęki do Via Baltiki miałby 26 km długości. Sama obwodnica przebiegałaby w tym miejscu mniej więcej w okolicy Borawego. To znaczy, że tą trasą mielibyśmy z centrum miasta do Via Baltiki (pod samą Ostrowią) ok. 35 km. Blisko, tym bardziej, że nowa droga – jak zaznaczyliśmy – przebiegałaby wzdłuż torów kolejowych, praktycznie w całości poza terenami zabudowanymi. Szacunkowy koszt tej inwestycji to nieco ponad 200 mln zł.

Dwie obwodnice utworzą pierścień

Co ciekawe ta planowana trasa byłaby drogą wojewódzką. Także drogą wojewódzką miałaby być przyszła obwodnica miasta – południowo-wschodnia – w ciągu drogi krajowej 61. Zaczynałaby się mniej więcej na wysokości Nożewa. Tu – jadąc z Warszawy – zjeżdżalibyśmy na nowy most i dalej: drogę przez Dzbenin i Kamiankę przecinali blisko tej drugiej miejscowości; drogę na Goworowo na wysokości mniej więcej Borawego; kolejne duże skrzyżowanie z nową drogą, o której wyżej i linią na Małkinię mniej więcej w okolicach Zapiecznego. A potem dalej aż do drogi 61 w okolicach Teodorowa. Szacunkowy koszt takiej obwodnicy Ostrołęki to ponad 210 mln zł (z mostem i wiaduktem).

Dlaczego akurat te punkty: Nożewo z jednej strony Ostrołęki i Teodorowo z drugiej? Dlatego, żeby zamknąć pierścień połączeń komunikacyjnych wokół miasta. Jak wiadomo prace nad drogami, które utworzą obwodnicę Ostrołęki od strony północno-zachodniej już ruszyły.

Mowa o dwóch inwestycjach. Pierwsza to budowa (to inwestycja GDDKiA) odcinka łączącego trasę 61 (Nożewo) z trasą 53 (Szwendrowy Most). Długość tej trasy to ok. 13 km, szacowany koszt: 270 mln zł. Trwają prace przygotowawcze.

Drugi odcinek (także trwają prace przygotowawcze) to budowa mostu na Narwi w Teodorowie z połączeniem drogi 61 z drogą powiatową w Łęgu Przedmiejskim. Wartość tej inwestycji to ok. 60 mln zł. Jest ona realizowana przez powiat z dofinansowaniem z programu rządowego „Mosty dla regionów”.

Budowa tej drogi z nowym mostem na Narwi będzie miała miejsce w latach 2022-2024

mówi Stanisław Kubeł – starosta ostrołęcki.

Dla utworzenia pełnej obwodnicy od północy pozostaje „spiąć” most w Teodorowie z trasą nr 53. Odcinek od Łęgu Przedmiejskiego do Szwendrowego Mostu to ok. 7 km drogi, którego koszt szacowany jest na ok. 55 mln zł.

I tym sposobem mamy dwie obwodnice Ostrołęki, tworzące naturalny pierścień wokół miasta z dwoma trasami łączącymi tę obwodnicę z Via Baltiką.

Piękna i śmiała wizja. Przygotował ją powiat ostrołęcki, tymczasem większość zadań miałaby być realizowana przez samorząd Mazowsza. Mimo to powiat zdecydował się zainwestować w stworzenie takiej koncepcji. A przecież Instytut Badawczy Dróg i Mostów nie zrobił tego za darmo. Kosztowało to powiat około 100 000 zł.

Spytaliśmy starostę Kubła dlaczego zdecydował się na tworzenie takiej koncepcji.

- Nie ma innego wyjścia – przekonuje Stanisław Kubeł. – Można oczywiście czekać aż ktoś nam zrobi drogi, ale nie wróżę powodzenia z takim podejściem. Naprawdę warto zainwestować w stworzenie takiej koncepcji, także po to, żeby sięgać po środki zewnętrzne. Tu mam na myśli przede wszystkim środki z Programu Polska Wschodnia 2021-2027, po które będzie mogło sięgać Mazowsze.

Oczywiście od przygotowania koncepcji do realizacji tych inwestycji droga daleka. A najważniejsze w niej – przekonanie władz Mazowsza, żeby zdecydowały się wpisać „wyrysowane przez starostę Kubła”’ drogi w plany inwestycyjne województwa.

- Po pierwszych rozmowach i wymianach pism jestem dobrej myśli – mówi starosta Kubeł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Tygodnik Ostrołęcki
Dodaj ogłoszenie