Obwodnica Łomży ma być gotowa w 2021 roku. Podpisano umowę...

    Obwodnica Łomży ma być gotowa w 2021 roku. Podpisano umowę na ostatni odcinek Via Baltica

    red

    Tygodnik Ostrołęcki

    Aktualizacja:

    Tygodnik Ostrołęcki

    Obwodnica Łomży ma być gotowa w 2021 roku. Podpisano umowę na ostatni odcinek Via Baltica

    ©123rf

    W czwartek 11 października podpisano umowę na projekt i budowę drogi ekspresowej S61 Łomża Zachód – węzeł Kolno.
    Obwodnica Łomży ma być gotowa w 2021 roku. Podpisano umowę na ostatni odcinek Via Baltica

    ©123rf

    - To bardzo ważna chwila dla mieszkańców Łomży, Podlasia, ale i wszystkich Polaków. Finalizujemy proces rozpoczęty w obecności Premier Beaty Szydło na początku 2016 r. Wtedy zapadła decyzja o skierowaniu do realizacji inwestycji na trasie Via Baltica. Dzisiaj podpisujemy już umowę na ostatni odcinek tej trasy. Umowa na projekt i budowę blisko 13-kilometrowej obwodnicy Łomży oznacza, że w realizacji jest ponad 200 km drogi ekspresowej S61.
    Wartość prac budowlanych w ramach S61 przekracza 5 mld zł. Całą trasą, od Ostrowi Mazowieckiej do granicy z Litwą w Budzisku, powinniśmy pojechać przed końcem 2021 r. – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

    Odcinek S61 Łomża Zachód – węzeł Kolno, stanowiący fragment obwodnicy Łomży, zaprojektuje i zbuduje firma TOTO. Wartość kontraktu to ponad 525,6 mln zł. Na ukończenie drogi firma ma 31 miesięcy od podpisania umowy. Oddanie do ruchu obwodnicy Łomży jest planowane w ostatnim kwartale 2021 roku.



    W ramach budowy S61 o długości blisko 13 kilometrów powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w każdą stronę i odporną na koleinowanie nawierzchnią z betonu cementowego (za wyjątkiem obiektów mostowych i istniejących już obwodnic).

    Na S61 Łomża Zachód – węzeł Kolno zostaną wybudowane trzy węzły drogowe: Łomża Zachód, Nowogród i Łomża Północ oraz nowy, 1200-metrowy most nad Narwią. Dzięki budowie obwodnicy zwiększy się bezpieczeństwo ruchu drogowego i komfort życia mieszkańców Łomży, przez której centrum dzisiaj prowadzi cały ruch tranzytowy w kierunku państw bałtyckich i Rosji.


    Umowa na projekt i budowę obwodnicy Łomży oznacza rozpoczęcie realizacji ostatniego odcinka międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica, łączącego kraje bałtyckie z zachodnią Europą. Droga ekspresowa S61 o długości blisko 220 km (w tym użytkowany prawie 13 km odcinek koło Augustowa oraz jednojezdniowe obwodnice Stawisk i Szczuczyna) jest zasadniczą częścią tego projektu. Część trasy Via Baltica stanowi 105 km odcinek drogi ekspresowej S8 od węzła Powązkowska w Warszawie do obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej. Do ukończenia całej S8 łączącej Warszawę i Białystok pozostał jedynie odcinek Wyszków – Poręba. Dobiegają końca prace mające na celu udostępnienie tego odcinka kierowcom.

    Na terenie województwa podlaskiego w realizacji jest dziewięć odcinków S61 o łącznej długości ok. 134,6 km i wartości kontraktów budowlanych ponad 3,21 mld zł. W województwie warmińsko – mazurskim w realizacji są trzy odcinki o łącznej długości ok. 66,4 km i wartości kontraktów budowlanych 1,87 mld zł.

    Dla odcinka S61 od Szczuczyna do granicy państwa Polska otrzymała dofinansowanie z instrumentu Łącząc Europę (CEF). Na realizację tej ważnej trasy Komisja Europejska przyznała dofinansowanie w wysokości ok. 414 mln euro.

    Czytaj treści premium w Tygodniku Ostrołęckim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze

    Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

    PREMIERY

    SAMOCHODY UŻYWANE

    PRZEPISY

    PORADY

    RAPORTY