Nieszczelna skrzynia

Jarosław Sender
W przekładni biegów także konieczna jest regularna wymiana oleju

Najczęstszą usterką w ręcznych przekładniach jest tzw. rozszczelnienie. Przez to ze skrzyni może wyciekać olej, który pełni w niej funkcję chłodzącą i smarującą. Jego brak prowadzi do poważnego uszkodzenia łożysk, które nie pracują wtedy w optymalnych warunkach. Poza tym skrzynia, która nie ma prawidłowego smarowania, szybko będzie się przegrzewała.

- Kierowcy pamiętają oczywiście o oleju silnikowym, ale wielu z nich nawet nie ma pojęcia o tym, że taka substancja znajduje się także w skrzyni biegów - twierdzi Jacek Bagiński, kierownik serwisu Mazdy Auto Księżyno k. Białegostoku.

To ważne!

Podczas przeglądu samochodu w serwisie, warto zwrócić uwagę czy olej ze skrzyni nie wycieka i czy jego poziom jest właściwy.

Powinien on sięgać korka wlewowego. Dobrze będzie, jeśli mechanik sprawdzi, czy nie pojawiły się w nim zanieczyszczenia oraz czy jego barwa jest odpowiednia. Jeśli cieczy będzie zbyt mało, serwisant powinien dolać odpowiednią ilość.

Zdaniem Jacka Bagińskiego, każdy producent zaleca wymianę oleju w skrzyniach manualnych. Średnio powinno się to robić co 60-100 tys. km.

Aby skrzynia pracowała bez awarii jak najdłużej, ważna jest też technika jazdy. Motor nie powinien ciągle pracować na niskich obrotach przy wysokim biegu i odwrotnie.

A jakiego oleju najlepiej używać?

- Przede wszystkim takiego, jaki zaleca dany producent - wyjaśnia Jacek Bagiński.

Zdążyć przed awarią

Naprawy skrzyń biegów są kosztowne. Samo usunięcie rozszczelnienia to wydatek ok. dwóch tysięcy złotych. Czasem jednak koszt naprawy może przewyższyć cenę nowej skrzyni.

Dlatego, jeśli jest konieczna wymiana całej przekładni, lepiej poszukać urządzeń używanych, które nie są jeszcze w złym stanie. Za takie zapłacimy już 500-1000 zł. Nowe, w zależności od marki i modelu samochodu, kosztują od ośmiu do nawet 15 tysięcy złotych.

Coraz większą popularność zyskują ostatnio przekładnie automatyczne. Wymiana oleju w nich jest trochę bardziej skomplikowana. W niektórych markach trzeba przy tym wymieniać także filtr olejowy. Co ciekawe, w niektórych przypadkach oleju nie wymienia się w ogóle i zalecane jest tylko jego okresowe dolewanie.

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie