Nasi zachodni sąsiedzi postanowili przetestować 37 kompletów opon zimowych dostępnych na europejskim rynku. W trudnych warunkach sprawdzono właściwości zimówek w najpopularniejszych rozmiarach montowanych w samochodach małych - klasy "B" i kompaktach z segmentu "C" (175/65/R14 oraz 195/65/R15).
Trzy z testowanych kompletów były oponami uniwersalnymi - wielosezonowymi.
Na mniejsze koło
Wśród opon o rozmiarze 175/65/R14, Niemcy sprawdzili dwadzieścia modeli. Na podstawie testów wytypowano 4 zestawy, które określono jako produkty "szczególnie godne polecenia".
Ten zaszczytny tytuł przypadł oponom Vredestein Snowtrac 3, Continental WinterContact TS 800, UltraGrip 7+ firmy Goodyear oraz Dunlop SP Winter Response. Jak przekonują fachowcy ADAC z testami dobrze poradził sobie też samochód jeżdżący na oponach wielosezonowych Goodyear Vector 4 Season.
Dlatego temu modelowi ogumienia przyznano notę "godna polecenia". Ocena byłaby wyższa, gdy nie fakt, że w porównaniu do wielu typowo zimowych opon Vector 4 Season bardzo kiepsko poradził sobie z jadą na suchej nawierzchni.
Pozostałe z testowanych opon wypadły już znacznie słabiej od zwycięzców. Dziewięć kolejnych kompletów otrzymało komentarz "godne polecenia" a dwa "opony umiarkowane". Aż pięć kompletów zakończyło test komentarzem "nie polecane".
Szczególnie słabo fachowcy ocenili modele Gislaved EuroFrost 3 Silica, Maxxis Presa Snow Wintermaxx, Tigar Winter 1, Ceat Artic III oraz Linglong Winter Hero Radial 652. Zdaniem ADAC te opony nie zapewniają należytego poziomu bezpieczeństwa.
Ponieważ w tej grupie większość opon spisywała się całkiem dobrze, aż jedenaście innych modeli dostało niewiele niższą notę "godne polecenia". Nieco gorzej wśród opon w tym rozmiarze wypadło natomiast ogumienie wielosezonowe. Fachowcy z ADAC znaleźli w nim kilka istotnych mankamentów. Np. opony Vredestein Quatrac 3 zganiono za słabą przyczepność na mokrej, śliskiej, ośnieżonej i dziurawej nawierzchni, przez co test zakończyły z notą "umiarkowaną".
Z kolei Goodyear Vector 4 Season wykazał się podobnymi właściwościami jezdnymi na suchej nawierzchni co opony zimowe. A to niespodzianka, bo spodziewano się, że na tej płaszczyźnie wypadnie o wiele lepiej. Ponieważ okazał się jednak oponą najcichszą, ADAC nagrodził go notą "warty uwagi".
Znacznie gorzej w tej grupie wypadły tanie opony z Azji. Modele Nangkang Snow Viva SV-1, Marshal I'ZEN KW 15 oraz Wanli Winter Challenger S 1086 dostały najniższą notę.
źródło: nowiny24.pl
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?