Każdy, kto podczas wakacji chce skorzystać z tzw. zorganizowanych form wypoczynku, po wybraniu wycieczki czy wczasów musi podpisać umowę z organizatorem turystyki, czy pośrednikiem turystycznym.
- Obowiązująca w Polsce ustawa o usługach turystycznych zapewnia klientom biur turystycznych daleko posuniętą ochronę, szczególnie przed nierzetelnością lub niewypłacalnością organizatorów turystyki - mówi Tadeusz Połatajko, rzecznik ochrony konsumentów z Ostrołęki.
Przed podpisaniem umowy
Zanim zdecydujemy się na podpisanie umowy, musimy wybrać to, co nas interesuje. Organizator turystyki lub pośrednik turystyczny obowiązany jest przedstawić klientom wyczerpujące informacje związane z samym wyjazdem, jego ceną, ale także podstawy prawne umowy i konsekwencje prawne wynikające z niej. Żadna z tych informacji nie może wprowadzać w błąd.
Co ma być w umowie
Umowa o świadczenie usług turystycznych musi być zawarta w formie pisemnej i powinna określać przede wszystkim: organizatora turystyki i numer jego zezwolenia, a także nazwisko i imię osoby podpisującej w jego imieniu tę umowę; miejsce pobytu lub trasę wycieczki; czas jej trwania; dokładny program imprezy; cenę; sposób zapłaty; rodzaj i zakres ubezpieczenia turystów oraz nazwę i adres ubezpieczyciela.
Zanim podpiszemy umowę, trzeba ją uważnie przeczytać.
Gdy już podpiszemy umowę
Warto wiedzieć, że:
- Gdy udajemy się za granicę, organizator turystyki ma obowiązek zawarcia na rzecz uczestników takiego wyjazdu umów ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia.
- Gdy klient wpłaci więcej niż 10 proc. wartości imprezy, musi otrzymać pisemne potwierdzenie posiadania gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej wraz ze wskazaniem sposobu ubiegania się o wypłatę pieniędzy z tej gwarancji, gdy spotka go jakieś nieszczęście.
- Gdy organizator przed wyjazdem jest zmuszony - z przyczyn od niego niezależnych - zmienić istotne warunki umowy, powinien go o tym niezwłocznie powiadomić. Klient może przyjąć nowe warunki, o czym powinien szybko powiadomić organizatora wyjazdu, ale może też wycofać się z umowy. W tej sytuacji powinien natychmiast otrzymać zwrot wszystkich wpłaconych pieniędzy. Organizator nie może od niego żądać żadnej kary.
Ceny
Cena zawarta w umowie nie może być podwyższona, chyba że umowa wyraźnie mówi o takiej możliwości, a organizator udokumentuje, że musiał to zrobić. Gdy jednak do wyjazdu pozostało 20 dni, albo mniej, wtedy cena nie może być w ogóle podwyższana.
Gdy zdarzy się że wyjazd nie doszedł do skutku, klient może dochodzić odszkodowania, pod warunkiem jednak, że odwołanie imprezy nie nastąpiło z powodu zgłoszenia się mniejszej liczby uczestników niż określona w umowie, a organizator nie powiadomił o tym klienta w uzgodnionym terminie.
Co zamiast?
Gdy organizator turystyki podczas imprezy nie wykonuje usług przewidzianych w umowie, a stanowiących część jej programu, zobowiązany jest - bez obciążania klienta dodatkowymi kosztami - wykonać usługi zastępcze. Kiedy jednak jakość takiej usługi jest niższa od oferowanej, klient może żądać obniżenia ceny imprezy.
Klient może jednak z uzasadnionych powodów nie wyrazić zgody na usługi zastępcze. Wówczas organizator turystyki powinien zapewnić mu powrót do miejsca, skąd rozpoczynał się wyjazd - bez obciążania go dodatkowymi kosztami. W takich sytuacjach organizator nie może też żądać od klienta kary umownej. Klient może natomiast żądać od organizatora naprawienia szkód wynikłych z niewykonania umowy.
Pomocą klientom biur podróży służy Polska Izba Turystyki, 01-450 Warszawa, ul. Astronomów 3, tel. 836-99-71. Wiarygodność biura podróży, z którego korzystamy, można sprawdzić przez Internet właśnie na stronach izby www.pit.org.pl.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?