Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

Nie daj się oszukać

Mieczysław Bubrzycki
A. Wołosz
Zanim wyjedziesz na wakacje, przeczytaj jak możesz się bronić przed niesolidnym biurem podróży. Polskie przepisy dobrze chronią turystów przed nierzetelnymi organizatorami turystyki i pośrednikami turystycznymi. Problem w tym jak je wyegzekwować. Przedstawiamy naszym Czytelnikom wybierającym się na wakacje rady rzecznika konsumentów.

Każdy, kto podczas wakacji chce skorzystać z tzw. zorganizowanych form wypoczynku, po wybraniu wycieczki czy wczasów musi podpisać umowę z organizatorem turystyki, czy pośrednikiem turystycznym.
- Obowiązująca w Polsce ustawa o usługach turystycznych zapewnia klientom biur turystycznych daleko posuniętą ochronę, szczególnie przed nierzetelnością lub niewypłacalnością organizatorów turystyki - mówi Tadeusz Połatajko, rzecznik ochrony konsumentów z Ostrołęki.

Przed podpisaniem umowy

Zanim zdecydujemy się na podpisanie umowy, musimy wybrać to, co nas interesuje. Organizator turystyki lub pośrednik turystyczny obowiązany jest przedstawić klientom wyczerpujące informacje związane z samym wyjazdem, jego ceną, ale także podstawy prawne umowy i konsekwencje prawne wynikające z niej. Żadna z tych informacji nie może wprowadzać w błąd.

Co ma być w umowie

Umowa o świadczenie usług turystycznych musi być zawarta w formie pisemnej i powinna określać przede wszystkim: organizatora turystyki i numer jego zezwolenia, a także nazwisko i imię osoby podpisującej w jego imieniu tę umowę; miejsce pobytu lub trasę wycieczki; czas jej trwania; dokładny program imprezy; cenę; sposób zapłaty; rodzaj i zakres ubezpieczenia turystów oraz nazwę i adres ubezpieczyciela.
Zanim podpiszemy umowę, trzeba ją uważnie przeczytać.

Gdy już podpiszemy umowę

Warto wiedzieć, że:
- Gdy udajemy się za granicę, organizator turystyki ma obowiązek zawarcia na rzecz uczestników takiego wyjazdu umów ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia.
- Gdy klient wpłaci więcej niż 10 proc. wartości imprezy, musi otrzymać pisemne potwierdzenie posiadania gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej wraz ze wskazaniem sposobu ubiegania się o wypłatę pieniędzy z tej gwarancji, gdy spotka go jakieś nieszczęście.
- Gdy organizator przed wyjazdem jest zmuszony - z przyczyn od niego niezależnych - zmienić istotne warunki umowy, powinien go o tym niezwłocznie powiadomić. Klient może przyjąć nowe warunki, o czym powinien szybko powiadomić organizatora wyjazdu, ale może też wycofać się z umowy. W tej sytuacji powinien natychmiast otrzymać zwrot wszystkich wpłaconych pieniędzy. Organizator nie może od niego żądać żadnej kary.

Ceny

Cena zawarta w umowie nie może być podwyższona, chyba że umowa wyraźnie mówi o takiej możliwości, a organizator udokumentuje, że musiał to zrobić. Gdy jednak do wyjazdu pozostało 20 dni, albo mniej, wtedy cena nie może być w ogóle podwyższana.
Gdy zdarzy się że wyjazd nie doszedł do skutku, klient może dochodzić odszkodowania, pod warunkiem jednak, że odwołanie imprezy nie nastąpiło z powodu zgłoszenia się mniejszej liczby uczestników niż określona w umowie, a organizator nie powiadomił o tym klienta w uzgodnionym terminie.

Co zamiast?

Gdy organizator turystyki podczas imprezy nie wykonuje usług przewidzianych w umowie, a stanowiących część jej programu, zobowiązany jest - bez obciążania klienta dodatkowymi kosztami - wykonać usługi zastępcze. Kiedy jednak jakość takiej usługi jest niższa od oferowanej, klient może żądać obniżenia ceny imprezy.
Klient może jednak z uzasadnionych powodów nie wyrazić zgody na usługi zastępcze. Wówczas organizator turystyki powinien zapewnić mu powrót do miejsca, skąd rozpoczynał się wyjazd - bez obciążania go dodatkowymi kosztami. W takich sytuacjach organizator nie może też żądać od klienta kary umownej. Klient może natomiast żądać od organizatora naprawienia szkód wynikłych z niewykonania umowy.
Pomocą klientom biur podróży służy Polska Izba Turystyki, 01-450 Warszawa, ul. Astronomów 3, tel. 836-99-71. Wiarygodność biura podróży, z którego korzystamy, można sprawdzić przez Internet właśnie na stronach izby www.pit.org.pl.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki