Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Naukowo o wypadkach

(mb)
Inwalidzka, Gorbatowa, Konopnickiej - kiedyś jedno z groźniejzsych skrzyżowań, dziś w tym miejscu jest rondo.
Inwalidzka, Gorbatowa, Konopnickiej - kiedyś jedno z groźniejzsych skrzyżowań, dziś w tym miejscu jest rondo. A. Wołosz
Najbardziej niebezpieczne skrzyżowanie w Ostrołęce to 11 Listopada?Witosa?Steyera.

Wiadomo już, które ostrołęckie ulice i skrzyżowania są najbardziej niebezpieczne. To one powinny być przebudowywane w pierwszej kolejności.
Do ratusza wpłynął właśnie "Raport o stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego w Ostrołęce 2001?. Na zlecenie Urzędu Miejskiego przygotowali go naukowcy z Katedry Budownictwa Drogowego Akademii Techniczno-Rolniczej w Bydgoszczy. Raport określa precyzyjnie, które fragmenty ostrołęckich ulic i które skrzyżowania są najbardziej niebezpieczne dla użytkowników dróg.

Dwa wypadki na dobę

W Ostrołęce w ciągu doby dochodzi średnio do dwóch zdarzeń drogowych (626 w roku 2001). W wielu z nich są ranni (74 osoby), zdarzają się też ofiary śmiertelne (3). Wypadki wiążą się ze szkodami materialnymi. Gdyby ich w Ostrołęce nie było, zaoszczędzone pieniądze pozwoliłyby na wybudowanie 7 km nowych dróg rocznie.
W roku 2001 ponad połowa wypadków w Ostrołęce miała miejsce na którymś ze skrzyżowań. Przyczyną ponad połowy z nich było nieprzestrzeganie znaków i sygnałów drogowych, a w co czwartym zawinił pieszy nieprawidłowo przechodzący przez jezdnię. Prawie co piąty sprawca wypadku drogowego w roku 2001 był spoza Ostrołęki, mimo że udział zamiejscowych w ruchu drogowym nie przekracza kilku procent.

Rankingi

Jakie pożytki z raportu mieć będzie miasto?

Mówi prezydent Arkadiusz Czartoryski: ? Ten naukowy raport został wykonany z myślą o dalszej poprawie stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Ostrołęce. Ważne jest to, że opracowanie zwraca również uwagę na niebezpieczeństwa, jakie na ulicach miasta spotykają pieszych i rowerzystów. Uzyskana wiedza pozwoli skutecznie ograniczać występowanie wypadków. Raport jest już przedmiotem analizy w Wydziale Dróg i Inwestycji UM, który systematycznie będzie wprowadzał w życie wskazówki specjalistów. I tak powstała już wstępna koncepcja przebudowy skrzyżowania Steyera-11 Listopada-Witosa na owalne rondo, co zostało w raporcie wskazane jako jedno z najważniejszych zadań. Zależy mi na tym, żeby Ostrołęka była miastem bezpiecznym i przyjaznym dla kierowców.

Naukowcy z Bydgoszczy, opierając się na danych z 2001 roku i stosując opracowane przez siebie wzory, sporządzili ranking skrzyżowań i ulic, na których prawdopodobieństwo wypadku drogowego i kolizji jest największe, a także tych, na których zdarzają najbardziej tragiczne się wypadki. Na pierwszym miejscu są tu skrzyżowania Gorbatowa?Konopnickiej?Inwalidów (jeszcze bez ronda) oraz ulice: Kopernika (na odcinku od Gorbatowa dp Prądzyńskiego i Warszawska (Akacjowa?Brzozowa).
Raport dostarcza też informacji, gdzie najczęściej dochodzi do poszczególnych rodzajów wypadków.
Piesi najbardziej narażeni są na skrzyżowaniach: 11 Listopada - Inwalidów Wojennych oraz Staszica - Bogusławskiego - Piłsudskiego oraz na ulicach: Gorbatowa (na odcinku od Kopernika do Inwalidów Wojennych), Berlinga (Sikorskiego - Sucharskiego), Piłsudskiego (Sygietyńskiego - Parkowa) oraz Gorbatowa (Inwalidów Wojennych - Wesoła). Rowerzyści padają ofiarami wypadków na skrzyżowaniu Steyera - 11 Listopada oraz na ulicach Żeromskiego (Wyspiańskiego ? Lelewela) i Słowackiego (Lelewela - Żeromskiego). Dzieci idące do szkoły powinny szczególnie uważać na skrzyżowaniach: Kilińskiego - Sienkiewicza - Goworowska - Kopernika i Steyera - Sikorskiego oraz na ulicy Gorbatowa na odcinku od Kopernika do Inwalidów Wojennych.

Czarna lista skrzyżowań

Wyraź swą opinię

Ostrołęczan i wszystkich tych, którzy jeżdżą po Ostrołęce, prosimy o zgłaszanie swoich uwag do stanu bezpieczeństwa na ostrołęckich ulicach. Czy zgadzacie się z rankingami sporządzonymi przez naukowców z Bydgoszczy? A może pilnej przebudowy wymagają inne fragmenty ulic? Czekamy na listy, e-maile i telefony ? także pod bezpłatny numer 0 800 233 918. Możecie państwo skorzystać także z naszej strony internetowej, wypowiadając się na forum pod tym artykułem.

Wszystkie te informacje razem wzięte doprowadziły naukowców z ATR w Bydgoszczy do wniosku, że najbardziej niebezpiecznymi miejscami w sieci drogowej Ostrołęki w roku 2001 było osiem skrzyżowań:
1. Steyera - 11 Listopada - Witosa
2. Steyera - Sikorskiego
3. Traugutta - Witosa - Podchorążych
4. Kopernika - Goworowska - Kilińskiego
5. Hallera - 11 Listopada
6. Kopernika - 11 Listopada - Głowackiego
7. Bogusławskiego - Mostowa - Traugutta
8. Warszawska - Brzozowa.
Raport to nie tylko diagnoza stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Daje on także odpowiedzi na pytanie, co zrobić, aby było bezpieczniej na każdym ze skrzyżowań z czarnej listy.
Znajdujące się na pierwszym miejscu skrzyżowanie Steyera - 11 Listopada - Witosa powinno być - ich zdaniem - pilnie przebudowane. Wybudowane muszą być m.in. wydzielone pasy ruchu dla pojazdów skręcających w lewo wraz z wysepkami na ul. 11 Listopada. Źle jest zaprogramowana sygnalizacja świetlna, która nie uwzględnia dużej liczby pojazdów skręcających w lewo. Naukowcy krytykują też możliwość skręcania w lewo z ul. 11 Listopada w ul. Zawadzkiego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki