Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nauka jazdy. Ruszanie, hamowanie i skręcanie na śliskiej nawierzchni

Wojciech Frelichowski; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda
Skoda
Zima jest najbardziej niedogodną porą roku dla kierowców. Częste opady oraz minusowa temperatura powodują, że jezdnie są śliskie, co potęguje ryzyko poślizgu. Ważne jest wtedy nie tylko dostosowanie prędkości do takich warunków, ale również umiejętności radzenia sobie w sytuacjach zagrożenia.

Jeśli nawierzchnia jest śliska, to już samo ruszanie w takich warunkach może być dla wielu kierowców bardzo trudne.

- Wielu kierowców w takiej sytuacji popełnia błąd dodając jeszcze gazu. W efekcie koła tracą przyczepność, zaś nawierzchnia pod oponami staje się jeszcze bardziej śliska. Tymczasem chodzi o to, aby siła potrzebna do toczenia się kół nie była większa od siły powodującej osłabienie ich przyczepności - wyjaśnia Radosław Jaskulski, instruktor Skoda Auto Szkoły.

Zatem aby uniknąć poślizgu w miejscu, po wrzuceniu pierwszego biegu delikatnie należy nacisnąć pedał gazu i równie delikatnie puścić pedał sprzęgła. Jeśli koła zaczną "buksować" trzeba przez kilka metrów jechać z lekko wciśniętym pedałem sprzęgła (tzw. półsprzęgło). Można też próbować ruszenia z drugiego biegu. Moment obrotowy, który trafia na koła napędzane jest wtedy mniejszy, niż na pierwszym biegu, zatem trudniej zerwać przyczepność. Jeżeli to nic nie da, trzeba podłożyć pod jedno z kół napędzanych dywanik lub podsypać piasek albo żwir. Na zaśnieżonej nawierzchni, a już obowiązkowo w górach przydadzą się łańcuchy.

Podczas jazdy na śliskiej nawierzchni problemem może być również pokonywanie zakrętów, bo zmieniające się warunki pogodowe mogą mieć wpływ na ograniczenie przyczepności. Jeśli zatem dobrze znany zakręt na suchej nawierzchni pokonywaliśmy z prędkością np. 60 km/h na godzinę, to jeśli będzie gołoledź prędkość trzeba będzie znacznie zredukować. Ważna jest również technika jazdy.

– Przejeżdżając przez zakręt powinniśmy starać się go pokonać jak najbardziej łagodnie. Jeśli zakręt jest ostry, zredukujmy prędkość i bieg już przed zakrętem, gazu możemy zacząć dodawać przy wychodzeniu z zakrętu. Ważne, by pedału gazu używać z umiarem - radzi Radosław Jaskulski. - Lepiej wjechać w zakręt zachowawczo i z przesadną ostrożnością niż kilometr na godzinę za szybko.

Instruktor Skoda Auto Szkoły dodaje, że w takiej sytuacji warto kierować się zasadą ZWZ, czyli zewnętrzna–wewnętrzna-zewnętrzna. Dojeżdżając do zakrętu zbliżamy się do zewnętrznej części naszego pasa ruchu, następnie w środku zakrętu dojeżdżamy do wewnętrznej krawędzi naszego pasa, dalej płynnie na wyjściu z zakrętu delikatnym, płynnym ruchem kierownicy zbliżamy się do zewnętrznej części naszego pasa.

Na śliskiej nawierzchni problemem może też być hamowanie, szczególnie wtedy, gdy trzeba nagle zahamować. Tymczasem jeśli przesadzimy z siłą hamowania i wciśniemy pedał do końca, to w przypadku próby ominięcia przeszkody, np. jeśli na drogę wybiegnie zwierzyna leśna, jest wielce prawdopodobne, że auto wpadnie w poślizg i potoczy się na wprost.

- Dlatego hamujmy pulsacyjnie, wtedy jest szansa na uniknięcie poślizgu i zatrzymanie się przed przeszkodą - podkreśla Radosław Jaskulski.

Współczesne samochody mają na wyposażeniu system ABS, który zapobiega blokowaniu kół podczas hamowania. Zatem nawet po naciśnięciu pedału hamulca do oporu, kierowca ma możliwość sterowania kierownicą.

Instruktorzy jazdy radzą, aby zimą jak najczęściej hamować silnikiem. Np. w mieście dojeżdżając do skrzyżowania zawczasu można zredukować bieg, a auto samo wytraci prędkość. Ważne jednak, aby zrobić to płynnie, bez szarpnięć, bo autem może zarzucić.

Zasady zimowej jazdy można przetrenować w specjalnych ośrodkach doskonalenia jazdy, których w Polsce powstaje coraz więcej. Jednym z najnowocześniejszych takich obiektów jest Skoda Autodrom w Poznaniu. Ośrodek składa się z czterech specjalnie zaprojektowanych modułów, które pozwalają opanować sztukę kontrolowania samochodu w awaryjnych sytuacjach na drodze, w tym jak bezpiecznie pokonywać zakręty i hamować na śliskiej nawierzchni. M.in. do wprowadzania auta w niekontrolowany poślizg służy specjalne urządzenie o nazwie szarpak. Są tam również płyta poślizgowa z automatycznie sterowanymi kurtynami wodnymi, na której odbywa się szkolenie wychodzenia z poślizgu. Na poznańskim Skoda Autodrom jest także okrąg, na którym można wypróbować działanie elektronicznych systemów stabilizujących tor jazdy.

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Nauka jazdy. Ruszanie, hamowanie i skręcanie na śliskiej nawierzchni - Motofakty

Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki