Małkinia Górna. Drugi most kolejowy wjechał nad Bug. Wkrótce pojadą po nim pociągi

redakcja TO
W ostatnich tygodniach zakończono prace przy nasuwaniu przęseł drugiego mostu  na Bugu
W ostatnich tygodniach zakończono prace przy nasuwaniu przęseł drugiego mostu na Bugu rail-baltica.pl
Małkinia Górna. Prace przy modernizacji linii kolejowej Rail Baltica na odcinku Sadowne – Czyżew wchodzą w decydującą fazę. Dobiega końca budowa drugiego mostu przez Bug.

Trwa modernizacja linii kolejowej z Sadownego do Czyżewa. To inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Projekt realizowany jest z udziałem środków unijnych CEF „Łącząc Europę” za łączną kwotę 569 mln zł. Najbardziej kosztowne i spektakularne budowle inżynieryjne powstają w Małkini i okolicach. W końcową fazę weszła budowa drugiej nitki mostu kolejowego, a w przyszłym roku powstanie wiadukt nad przejazdem kolejowym.

Nie będzie wąskiego gardła

Przez lata linia kolejowa z Warszawy do Białegostoku miała wąskie gardło w postaci mostu kolejowego przez Bug w okolicach Małkini z jednym torem. W ramach modernizacji linii wybudowany został nowy most z jedną linią, a obecnie – obok pierwszego mostu - trwa budowa drugiego z drugą linią. Prace weszły w decydującą fazę.

W ostatnich tygodniach zakończono prace przy nasuwaniu przęseł drugiego mostu na Bugu. Nowym mostem i drugim torem pociągi pojadą w marcu 2020 r.

Dzięki budowie dwóch mostów na Bugu, linia kolejowa będzie dwutorowa na całej trasie łączącej Warszawę z Białymstokiem.

Pięć przęseł po 300 ton

Budowa drugiego mostu na Bugu ma już za sobą najważniejszy etap. Na wybudowane filary nasunięto 5 sześćdziesięciometrowych przęseł łukowych o wysokości ponad 12 m i wadze - każde ponad 300 ton. (!). Jedno przęsło nasuwano przez około 12 godzin. Teraz most będzie przygotowywany do ułożenia toru.

Most kolejowy na Bugu w Małkini to najdłuższy obiekt inżynieryjny na linii kolejowej łączącej Warszawę z Białymstokiem. Wybudowano go wykorzystując specjalną konstrukcję, tzw. łuk Langera. Dzięki temu jest lżejszy, lecz bardziej wytrzymały od poprzednika.

Lepsze podróże między Warszawą a Białymstokiem

Odcinek Sadowne–Czyżew to kolejny modernizowany fragment Rail Baltica – linii łączącej Mazowsze i Podlasie, a w ruchu międzynarodowym przygotowywanej do połączenia krajów nadbałtyckich ze środkową Europą.

Podróżni korzystają już z efektów robót. Lepszą obsługę pasażerów zapewniają nowoczesne i komfortowo wyposażone perony, między innymi na stacjach Małkinia i Sadowne. Pociągi jadą nowym torem, m.in. po nowych mostach na Bugu, Bojewce i Nowej Treblince.

Z końcem roku planowany jest już dwutorowy szybki ruch pociągów od Małkini do Czyżewa, a na początku przyszłego roku pociągi pojadą nową dwutorową linią na całym odcinku Sadowne–Czyżew. Po zakończeniu modernizacji linii podróże z Warszawy do Białegostoku potrwają krócej niż 2 godziny.

Wartość prac to 569 mln zł netto. Projekt ”Prace na linii E75 na odcinku Sadowne – Czyżew wraz z robotami pozostałymi na odcinku Warszawa Rembertów – Sadowne jest współfinansowany z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

i jak zwykle daleko od Ostrołęki, normalne

Dodaj ogłoszenie