"Sprowadziłem kilka miesięcy temu auto z Niemiec i samochód ten miał zrobiony dwa miesiące przed zakupem niemiecki przegląd techniczny TUV, ważny dwa lata. Niestety przy rejestracji samochodu urzędniczka w starostwie w Makowie Mazowieckim poinformowała mnie, że ten przegląd jest nieważny i muszę zrobić drugi w Polsce (koszt około 170 zł). Gdy powiedziałem że z tego co mi wiadomo, to weszły unijne przepisy w życie i ten niemiecki przegląd jest ważny pani stwierdziła, że ona ma odgórnie nakazane i nie może uznać tego przeglądu. (...) Z czasem dowiedziałem się iż moi znajomi, którzy sprowadzili sobie samochody i rejestrowali je w innych powiatach nie mieli takiego problemu" - napisał do nas pan Daniel.
Wyjaśnialiśmy sprawę w wydziale komununikacji starostwa makowskiego.
- Art. 81 ustawy o ruchu drogowym ustala okresy badań technicznych dla pojazdów. Dla nowych samochodów osobowych pierwsze badanie techniczne przeprowadza się przed upływem 3 lat od dnia pierwszej rejestracji. Następne przed upływem 5 lat od dnia pierwszej rejestracji i nie później niż 2 lata od dnia przeprowadzenia badania technicznego, a następie przed upływem kolejnego roku od dnia przeprowadzenia badania Wyznaczone ustawą polskie okresy badań technicznych nie zawsze korelują z okresami badań w innych krajach - informuje Paweł Pyra, dyrektor wydziału komunikacji Starostwa Powiatowego w Makowie Mazowieckim. - W Niemczech na przykład pierwsze badanie techniczne samochodu osobowego (kategoria homologacyjna M1) przeprowadza się, jak u nas po trzech latach, drugie też podobnie - po dwóch latach, ale następne obowiązują już co dwa lata, nie co roku jak w Polsce. Stąd terminy badań technicznych samochodów sprowadzanych z Niemiec nie zawsze są zgodne z wymaganymi przez polskie prawodawstwo.
I podaje przykład:
- Możemy mieć taką sytuację, że klient ma badanie techniczne w niemieckim dowodzie rejestracyjnym ważne do maja 2013 roku. Zakładamy, że jest to samochód z wiekiem przekraczającym pięć lat, bo przeważnie takie samochody sprowadzane są do Polski. Wedle niemieckiego prawa, te badania musiały być zrobione w 2011 roku i tam nadal byłyby ważne. Ale wedle polskiego prawa badania techniczne dla ponad pięcioletniego auta przeprowadzane są przed upływem kolejnego roku od dnia przeprowadzenia badania. W związku z tym ich ważność wygasła w maju 2012 roku. Dlatego właściciel samochodu, mimo udokumentowanych niemieckich badań technicznych musi przeprowadzić je w Polsce zgodnie z obowiązująca zasadą - wyjaśnia Paweł Pyra.
Więcej w papierowym wydaniu TO, we wtorek, 8 stycznia.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?