Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolej Plus także w naszym regionie? Wszystko zależy od... zainteresowania samorządów

Beata Modzelewska
Beata Modzelewska
Fot. Hanna Chromińska
Prezydent RP Andrzej Duda, w środę 4.03.2020 podpisał nowelizację ustawy z 9 stycznia 2020 r. o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw, w której zawarte są rozwiązania wspierające realizację Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej - Kolej Plus. Co to oznacza dla naszego regionu?

Głównym celem programu Kolej Plus jest powstrzymanie degradacji infrastruktury kolejowej na poziomie lokalnym i regionalnym. Program skierowany jest do miejscowości o populacji powyżej 10 tys. mieszkańców bez dostępu do transportu kolejowego. Projekty w ramach programu Kolej Plus będą realizowane przez PKP PLK SA we współpracy samorządami. Nowelizacja ustawy przewiduje, że tereny kolejowe, które obecnie są niewykorzystywane, zostaną przywrócone do ponownego użytku na cele transportowe.

Dzięki tej ustawie wiele miejsc odciętych komunikacyjnie w Polsce odzyska swoją świetność. Co najmniej 20 miast średniej wielkości otrzyma połączenia kolejowe

– powiedział prezydent Andrzej Duda.

Budżet programu Kolej Plus szacowany jest na ponad 6,5 mld zł. Dofinansowanie z programu wyniesie ponad 5,5 mld zł, natomiast wkład jednostek samorządu terytorialnego to ok. 1 mld zł. Zadania inwestycyjne mogą otrzymać maksymalnie 85% dofinansowania kosztów kwalifikowanych, przy zapewnieniu przez samorządy 15% tych kosztów. Okres kwalifikowalności to 1 stycznia 2019 r. – 31 grudnia 2028 r.

Kiedy kilkanaście miesięcy temu powstał zaczyn tego projektu, wskazywane były linie, które mogłyby być nim objęte. Wśród nich dwie z naszego regionu - z powiatu ostrowskiego:

  1. Modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej 34 Małkinia – Ostrów Mazowiecka
  2. Odbudowa linii kolejowej 55 Sokołów Podlaski – Małkinia

Czy to oznacza, że będą realizowane w ramach programu Kolej Plus? Z tym pytaniem zwróciliśmy się do biura prasowego Ministerstwa Infrastruktury. Taką odpowiedź uzyskaliśmy:

Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury kolejowej – Kolej + do 2028 roku przyjęty został uchwałą nr 151/2019 Rady Ministrów z dnia 3 grudnia 2019 r. W załączniku nr 2 do ww. uchwały zestawiono miejscowości, dla których zostały zidentyfikowane potrzeby inwestycyjne, jako rekomendowane do objęcia Programem. Wykaz ten jest katalogiem otwartym, w pierwszej kolejności będą realizowane wskazane inwestycje. Ich realizacja zależeć będzie od zainteresowania jednostek samorządu terytorialnego. Po ogłoszeniu naborów przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA do programu będzie mogła zgłosić się każda jednostka samorządu terytorialnego z konkretną inwestycją, pod warunkiem wpisywania się w warunki i wytyczne Programu (w tym zapewnienia 15% wkładu własnego dla zakresu inwestycji kwalifikującego się do wsparcia).

Podejmowane w ramach Programu działania wpłyną na likwidację luk w połączeniach pasażerskich, pozwolą na włączenie obszarów o niedostatecznej dostępności komunikacyjnej w procesy gospodarcze i rozwojowe kraju oraz na usprawnienie połączeń z miastami wojewódzkimi.
Realizatorem i wykonawcą Programu będzie PKP PLK SA (przy współpracy z zaangażowanymi w realizację projektów jednostkami samorządu terytorialnego). Szczegółowe warunki, kryteria oceny i wyboru projektów będą publikowane w ramach naborów ogłaszanych przez PKP PLK SA.

Czy samorządy zechcą dołożyć do kolejowych inwestycji?

Zobacz inne materiały

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki