Klient z zagranicy płaci lepiej niż krajowy

Redakcja
Klient z zagranicy płaci lepiej niż krajowy<br>Średni odsetek przeterminowanych należności eksportowych to zaledwie 6,6 procent wartości faktur wystawionych w handlu zagranicznym
Klient z zagranicy płaci lepiej niż krajowyŚredni odsetek przeterminowanych należności eksportowych to zaledwie 6,6 procent wartości faktur wystawionych w handlu zagranicznym Bartek Syta
Polscy eksporterzy bardzo rzadko narzekają na problemy z wyegzekwowaniem należności od zagranicznych kontrahentów, w przeciwieństwie do firm sprzedających towary i usługi w Polsce.

Zaskakujące jest to, że na zatory płatnicze w handlu zagranicznym najmniej skarżą się mikroprzedsiębiorcy, którzy w transakcjach wewnątrz kraju są najczęściej narażeni na długie oczekiwanie na pieniądze, a nierzadko nie dostają ich wcale – wynika z badania „Portfel należności polskich przedsiębiorstw” realizowanego na zlecenie Krajowego Rejestru Długów oraz Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce.[/b]

Niemal dwie trzecie ankietowanych eksporterów (64,1 proc.) odpowiedziało, że w ich przedsiębiorstwie nie występują problemy z wyegzekwowaniem należności od kontrahentów pochodzących z zagranicy. Co trzecia firma sygnalizuje, że problem ten istnieje, aczkolwiek według większości z nich, jego skala utrzymuje się na stałym poziomie.

- Tylko 20 procent polskich przedsiębiorstw handlujących w Polsce nie ma żadnego problemu z egzekwowaniem należności od swoich klientów. W przypadku zagranicznych kontrahentów odsetek ten jest ponad 3-krotnie wyższy. Z jednej strony jest to wynik znacznie większej liczby transakcji zawieranych z krajowymi podmiotami. Z drugiej jednak, dane te sugerują wyraźnie większą rzetelność płatniczą zagranicznych przedsiębiorców – wyjaśnia Maciej Ameljan, wiceprezes Rzetelnej Firmy.

Co ciekawe, brak problemów z terminową zapłatą przez zagranicznych klientów najczęściej deklarują mikroprzedsiębiorstwa, czyli firmy zatrudniające do 9 osób, które w handlu krajowym są z kolei najbardziej narażone na zatory płatnicze. W eksporcie odwrotnie - im większa działalność, tym problemy są częstsze.

– Małe firmy najczęściej współpracują z niewielką liczbą zagranicznych kontrahentów, starannie ich dobierają i mocno pilnują każdej transakcji. Wraz z wielkością firmy rośnie również liczba partnerów, w tym również tych nierzetelnych – tłumaczy Maciej Ameljan.

Z najnowszej edycji badania „Portfel należności polskich przedsiębiorstw” wynika także, że problem nieterminowych płatności przez zagranicznych kontrahentów znacząco nie wpływa na wyniki finansowe polskich eksporterów. Aż ośmiu na dziesięciu z nich deklaruje bowiem, że nieuregulowane w terminie należności pochodzące z eksportu wynoszą mniej niż 10 procent wartości wszystkich faktur wystawionych zagranicznym kontrahentom.

Średni odsetek przeterminowanych należności eksportowych to zaledwie 6,6 procent wartości faktur wystawionych w handlu zagranicznym. Ponownie w najlepszej sytuacji są firmy mikro (do 9 pracowników) i małe (10-49 zatrudnionych osób), gdzie wskaźnik ten wynosi odpowiednio 6,4 oraz 4,3 procent. W przypadku średnich (50-249 osób) i dużych (powyżej 249 pracowników) odsetek ten sięga już odpowiednio 10,2 oraz 9 procent.

Dla porównania, w przypadku transakcji zawieranych w kraju odsetek wszystkich nieuregulowanych w terminie płatności wynosi około 21,5 procent wartości wystawianych faktur.

– Ta dysproporcja potwierdza tezę o większej uczciwości płatniczej zagranicznych kontrahentów. Gdyby odsetek wszystkich przeterminowanych należności spadł do poziomu, który obserwujemy w przypadku należności eksportowych, problem zatorów płatniczych byłby zdecydowanie mniej uciążliwy dla polskiej gospodarki – podsumowuje wiceprezes Rzetelnej Firmy.

Na rynku brakuje mieszkań w wielkiej płycie.

Wideo

Materiał oryginalny: Klient z zagranicy płaci lepiej niż krajowy - Polska Times

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3