Kia Soul 1.6 XL

Jarosław Sender
Kia Soul to dziwny samochód. Wygląda jak SUV, choć nim nie jest. Wnętrze ma przestronne, ale już bagażnik jest skromny. "Głos" jeździł wersją z benzynowym silnikiem 1.6.

Konia z rzędem temu, kto na pierwszy rzut oka zgadnie, że Soul nie jest SUV-em i do tego ma napęd tylko na przednia oś. Jeżdżąc tym samochodem musieliśmy gęsto i często tłumaczyć, że to nie terenówka, lecz kompakt, choć sylwetka i stylistyka zaprzeczają takim zapewnieniom. Producent sytuuje to auto jako crossovera, czyli pojazd będący mieszanina różnych stylów.

Gdyby Soul miał terenowy napęd, to SUV jak znalazł. Pięciodrzwiowe nadwozie okraszono serią muskularnych elementów, jak np. "napompowanymi" błotnikami, masywnymi zderzakami czy też 17-calowymi kołami.

W potężnej części czołowej nadwozia wyróżniają się duże reflektory i wyjątkowo wąski wlot powietrza do silnika, co jeszcze bardziej podkreśla masywność tej partii karoserii. Natomiast z tyłu mamy pionową pokrywę bagażnika, którą po bokach otaczają duże klosze lamp umieszczone z tylnych słupkach. Co ważne, są dobrze widoczne nie tylko po zapadnięciu zmroku.
reklama

Jak na długość nadwozia 4105 mm Soul ma dość duży rozstaw osi wynoszący 2500 mm. Dlatego też miejsca w kabinie jest sporo. Obszerne, przednie fotele są nie tylko wygodne, ale i zapewniają poprawne trzymanie boczne. Fotele mają wysoki punkt mocowania, czyli siedzi się na nich wyżej niż u konkurentów. Dla kierowcy oznacza to dobre pole obserwacji, a jeśli komuś jest jeszcze za nisko, może skorzystać z regulacji wysokości fotela.

Z tyłu miejsca na nogi nie braknie, a kanapa ma funkcjonalne oparcia. Przewidziano także miejsce pośrodku, dla trzeciego pasażera, ale podróż w trójkę z tyłu należy planować w ostateczności, bo może być ciasno.

O ile kabina jest przestronna, to bagażnik jest skromny. Jak podaje producent pojemność kufra wynosi 222 litry, czyli tyle, ile mają auta z segmentu miejskiego. Sytuację nieco ratuje skrytka pod podłoga bagażnika i siatka zabezpieczająca ładunek przed przesuwaniem.

Rekompensatą za mały bagażnik może być dość bogate wyposażenie. Poza radioodtwarzaczem z CD/MP3 z USB i łączem na iPoda jest klimatyzacja, a nad bezpieczeństwem czuwają cztery poduszki powietrzne, dwie boczne kurtyny oraz ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy), co jest rzadkością w tym segmencie samochodów.

Warto jeszcze wspomnieć o kokpicie, który wyróżnia się niebanalnym projektem. Ciekawie wygląda zarówno zestaw zegarów, jak i konsola środkowa. Co prawda tu i ówdzie zastosowano plastiki, ale jakościowo nie drażnią oczu.

Benzynowy silnik o pojemności 1,6 litra generuje moc 126 koni. Niby niemało, ale na czasem motor dostaje zadyszki. Mocy brakuje szczególnie na trasie podczas wyprzedzania. Żeby zrobić to sprawnie i szybko, niezbędna jest redukcja biegu. Czasem trzeba wręcz wyprzedzać na "trójce", co niestety skutkuje zwiększonym zapotrzebowaniem na paliwo. Według deklaracji producenta silnik pali średnio 6,5 litra na 100 km. W naszym teście spalanie było o litr wyższe.

Pięciobiegowa przekładnia ręczna pracuje poprawnie. Jednak z pewnością przydałby się szósty bieg, bo wtedy silnik byłby oszczędniejszy i cichszy.

Soul spokojnie pokonuje dziurawe polskiego drogi. Duże koła i sprężyście zestrojone zawieszenie dziarsko stawiają czoła nierównościom, choć czasem do kabiny docierają odgłosy pracującego zawieszenia. Ale jednocześnie nie jest to specjalista od dynamicznego pokonywania zakrętów. Wysokie nadwozie wychyla się na łukach i lepiej sobie darować rajdowe popisy. Za to można zapuszczać się na leśne i polne drogi. W takich warunkach sprzymierzeńcem kierowcy są wspomniane już duże koła i spory prześwit pod podwoziem wynoszący 164 mm.

W sumie Kia Soul to ciekawy samochód dla kogoś, kto szuka niekonwencjonalnego auta, szczególnie dla ludzi młodych. Tym bardziej, że koreański model odznacza się atrakcyjna ceną. W podstawowej wersji kosztuje 48900 zł (z klimą, radioodtwarzaczem i ESP).

Dane techniczne i wyposażenie

Dł./szer./wys./rozst. osi: 4105/1785/1610/2550 mm
Silnik: benzynowy, 1591 ccm, R4, 16V
Moc maks.: 124 KM przy 6300 obr./min
Maks. moment obr.: 156 Nm przy 4200 obr./min
Skrzynia biegów: manualna, 5-stopniowa
Prędkość maksymalna: 177 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 11 s
Średnie zużycie paliwa na 100 km (miasto/trasa/średnio): 7,9/5,7/6,5 l
Wyposażenie standardowe: m.in. 6 poduszek powietrznych, ABS/ESP, elektrycznie sterowane lusterka i szyby, centralny zamek z pilotem, klimatyzacja, radioodtwarzacz CD/MP3.
Cena: 56900 zł

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie