Jedzenie marnujemy i wyrzucamy

Maciej Badowski AIPZaktualizowano 
Młodzi Polacy to osoby najczęściej trwoniące jedzenie. Blisko co dziesiąty badany wskazał, że część zakupionych przez niego produktów spożywczych każdego dnia ląduje w koszu.
Młodzi Polacy to osoby najczęściej trwoniące jedzenie. Blisko co dziesiąty badany wskazał, że część zakupionych przez niego produktów spożywczych każdego dnia ląduje w koszu. Karolina Misztal
Blisko co piąty z nas przyznaje, że raz w tygodniu zdarza mu się wyrzucić jedzenie do śmietnika. Najczęściej wskazujemy na nieświeżość bądź zepsucie pożywienia oraz przeterminowanie produktu. Według danych Eurostatu Polska zajmuje wysokie 5 miejsce w UE pod względem skali marnowania pożywienia.

Wyrzucanie jedzenia to spory problem polskiego społeczeństwa. 65 proc. ankietowanych przez IPSOS dla Kapitalni.org. potwierdza, że zdarzyło im się, żeby kupione produkty spożywcze wylądowały w śmietniku. Do marnotrawstwa żywności przyznaje się więcej kobiet (70 proc.) niż mężczyzn (57 proc.).

- To, że Polacy trwonią produkty spożywcze, wiemy nie od dziś. W dobie konsumpcjonizmu kupujemy za dużo i równie sporo wyrzucamy. To niepokojące, że blisko ¾ społeczeństwa przyznaje się do tego typu zachowań. Przecież wraz z jedzeniem pozbywamy się naszych pieniędzy. Koszty zakupu i przygotowania posiłków, a także produkcja większej ilości odpadów obciążają nasze portfele – mówi Tomasz Jaroszek, ekspert Kapitalni.org.

Wyrzucamy za często

Jak pokazują dane Eurostatu, Polacy rocznie wyrzucają blisko 9 mln ton jedzenia, a branża spożywcza jest numerem jeden, jeśli chodzi o marnotrawstwo produktów w naszym kraju. Do trwonienia pożywienia raz na 2-3 tygodnie przyznaje się 22 proc. ankietowanych przez IPSOS. Dodatkowo, blisko co piąty deklaruje, że robi to co najmniej raz w tygodniu. Oznacza to, że nagminnie robimy zbyt duże zakupy spożywcze, a w konsekwencji część produktów zamiast na talerze trafia do śmietnika.

Co pocieszające, jedynie 3 proc. badanych przyznaje, że wyrzuca jedzenie codziennie. Jednocześnie ponad 30 proc. deklaruje, że robi to rzadziej niż raz w miesiącu, czyli sporadycznie.

- Można przyjąć, że ta grupa to osoby, które rozsądnie planują zakupy i dzięki temu nie marnują produktów oraz wydawanych na nie pieniędzy. Planowanie i gospodarność to podstawy umiejętnego zarządzania budżetem domowym – komentuje Agnieszka Szczepanik, kierownik projektu Kapitalni.org.

Młodzi Polacy to osoby najczęściej trwoniące jedzenie. Blisko co dziesiąty badany wskazał, że część zakupionych przez niego produktów spożywczych każdego dnia ląduje w koszu. Natomiast 5 proc. osób w wieku 45-55 deklaruje, że nie wyrzuca żywności do śmietnika. Świadczy to o tym, że najmłodsze pokolenie nie wyniosło z domu dobrych przyzwyczajeń gospodarowania finansami, również w kwestii robienia zakupów. Tymczasem możemy stwierdzić, że starsi z racji zdobytego doświadczenia w sposób bardziej przemyślany dysponują swoimi funduszami.

Pozbywamy się nieświeżych produktów

Z ubiegłorocznych badań CBOS wynika, że do koszy w naszym kraju najczęściej trafiają owoce, warzywa, pieczywo oraz resztki z posiłków. Nie jest więc zaskakujące, że jako najważniejszą przyczynę wyrzucania jedzenia ankietowali wskazują zepsucie bądź nieświeżość żywności (tę odpowiedź wybrało prawie 75 proc. ankietowanych).

Ponad połowa z nas pozbywa się produktu, kiedy mija jego data ważności. Z kolei 13 proc. przyznaje, że główną przyczyną jest zbyt duża liczba kupionych produktów. Największą skłonność do nadmiernych (i niepotrzebnych) zakupów mają badani w wieku 20-24 – gdzie jako przyczynę marnotrawstwa wskazał ten czynnik co piąty badany. W grupie 45-55 lat przyznaje się do tego o połowę mniej osób.

Aby uniknąć nagminnego trwonienia jedzenia, powinniśmy wypracować sobie sposób na robienie zakupów. Przed wybraniem się do sklepu, spiszmy na kartce wszystkie produkty, które chcemy kupić, dzięki temu unikniemy kupowania zbyt dużej ilość pożywienia. Ponadto, powinniśmy uporządkować naszą lodówkę oraz szafki. Bałagan sprawia, że nie wiemy, co tak naprawdę znajduje na naszych półkach. W konsekwencji ponownie kupujemy te same produkty, a stare lądują w koszu.

Jak pokazuje badanie, wybierając się na zakupy spożywcze Polacy lubią wygodę, przy czym liczy się dla nas również jakość sklepu. Korzystna lokalizacja, stosunkowo niskie ceny i szeroki wybór towaru to czynniki, które odgrywają dużą rolę dla przeciętnego konsumenta.

Robienie zakupów do domu 2-3 razy w tygodniu deklaruje blisko połowa ankietowanych. Niewiele mniej, bo 42 proc. wskazuje, iż sklepy odwiedza codziennie. A czym kierują się kupujący przy wyborze miejsca zakupów? Lokalizacja ma kluczowe znaczenie dla 47 proc. badanych – wybieramy te sklepy, które znajdują się blisko naszego miejsca zamieszkania. Aż 40 proc. osób badanych zwraca uwagę na aktualne promocje. Równie często kierujemy się atrakcyjnością cen oraz szerokim asortymentem produktów – te odpowiedzi wskazało po 39 proc. ankietowanych.

Obejrzyj wideo

Lęk przed uchodźcami ograniczy spożywanie alkoholu

Wideo

Materiał oryginalny: Jedzenie marnujemy i wyrzucamy - Strefa Biznesu

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3