Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak zostać kierowcą autobusu i nie spowodować wypadku? Zobacz, co zrobić, żeby dostać pracę dla kierowcy

AB
Kierowca autobusu miejskiego jest zawodem deficytowym. Z tego powodu nie brakuje ofert pracy dla kierowców pojazdów autobusowych.Na zdjęciu: Białystok, autobus
Kierowca autobusu miejskiego jest zawodem deficytowym. Z tego powodu nie brakuje ofert pracy dla kierowców pojazdów autobusowych.Na zdjęciu: Białystok, autobus Wojciech Wojtkielewicz/ Polska Press
Praktycznie każda osoba z prawem jazdy kat. D może zostać kierowcą autobusu. Może właśnie brak odpowiednich kwalifikacji sprawia, że coraz częściej dochodzi do wypadków autobusów. Podpowiadamy, co zrobić, żeby zostać kierowcą autobusu i nie spowodować wypadku.

W autobusach często można znaleźć oferty pracy skierowane do kierowców, ale wypadki autobusów z 2020 r. skutecznie zniechęcają do zawodu. Popyt na osoby kierujące autobusami sprawia, że mimo wszystko warto rozważyć przekwalifikowanie się. Jakie kryteria trzeba spełnić, aby zostać kierowcą autobusu? Czy pracownik na tym stanowisku podlega odpowiedzialności karnej? Jakie kontrole czekają kierowców autobusów? Co zrobić, aby uniknąć wypadku autobusu? Wyjaśniamy te kwestie w dalszej części artykułu.

Zawód kierowcy autobusu wymaga dużej odpowiedzialności. Tragiczne wypadki autobusów firmy Arriva w Warszawie (w lipcu na warszawskich Bielanach, a w czerwcu na trasie S8) zmobilizowały radnych z warszawskiego ratusza do zwołania specjalnej sesji rady, m.in. na temat bezpieczeństwa w autobusach. Stołeczna policja wskazywała, że do wypadków autobusów doszło przez obecność narkotyków we krwi kierowców.

ZTM i przewoźnicy nie mogą kontrolować doraźnie pracowników, ponieważ nie zezwalają na to przepisy RODO. Ratusz w stolicy zapowiedział jednak, że będzie dążył do zmiany tych przepisów. Z uwagi na wypadki autobusów zarząd Arrivy zdecydował się na przeprowadzenie specjalnych testów na obecność środków odurzających u 500 kierowców, natomiast warszawski ratusz na blisko dwa tygodnie zawiesił umowę z przewoźnikiem. Ponadto Inspektorat Transportu Drogowego jest uprawniony do przeprowadzania tzw. kontroli krzyżowych. Prowadzone obecnie kontrole mają zapobiec wypadkom autobusów w przyszłości.

Kierowca autobusu to zawód dla ludzi, którzy nie boją się prowadzić pojazdów kołowych, mają doświadczenie za kółkiem i posiadają umiejętności techniczne. W razie spowodowania wypadku kierowca autobusu, jak każdy inny kierowca, podlega odpowiedzialności karnej. Jeżeli policja uzna, że doszło do kolizji, może ukarać kierowcę mandatem karnym (w przypadku wypadku autobusu na Bielanach na kierowcę został nałożony mandat w wysokości 500 zł).

Aby zostać kierowcą autobusu, trzeba zrobić prawo jazdy kat. D. Uprawnia ono do kierowania:

  • autobusem,
  • autobusem z przyczepą lekką (do 750 kg),
  • pojazdami określonymi dla kat. AM;
  • ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym, także z przyczepą lekką.

Prawo jazdy kat. D wolno zdawać po ukończeniu 24 lat. Osoby, które ukończyły 21 lat, mogą przystąpić do egzaminu wcześniej, jednak zanim zostaną kierowcą autobusu, powinny zrobić kwalifikację wstępną (specjalny kurs zakończony egzaminem). Osoby od 21. roku życia mogą zdobyć uprawnienia do kierowania pojazdami na liniach regularnych do 50 km, np. do jazdy autobusem komunikacji miejskiej, natomiast 23-latkowie mają możliwość przystąpienia do kwalifikacji przyśpieszonej o mniejszym wymiarze zajęć teoretycznych i praktycznych.

21-latek może także zrobić kurs na prawo jazdy kat. D1, które uprawnia do jeżdżenia busem, czyli autobusem, którego długość nie przekracza 8 metrów, a przepustowość wynosi maksymalnie 16 pasażerów.

Osoba z pełnymi uprawnieniami do kierowania autobusem nie tylko może wozić pasażerów na liniach regularnych, ale także - na liniach dalekobieżnych. Ponadto ma ona prawo świadczyć usługi przewozów okazjonalnych. Taki kierowca może usiąść za kółkiem Flix Busa lub przewieźć wycieczkę szkolną.

Kandydat na kierowcę autobusu nie może być osobą karaną za przestępstwa umyślne. Uprawnienia do prowadzenia pojazdu autobusowego mogą zdobyć wyłącznie te osoby, które:

  • uzyskają pozytywny wynik podczas badań lekarskich i psychologicznych,
  • zdadzą egzamin państwowy,
  • mają 24 lata lub ukończyły 21 lat i zdobyły kwalifikację wstępną,
  • mają prawo jazdy kat. B.

Przed przystąpieniem do kursu na prawo jazdy kat. D należy złożyć wniosek w starostwie właściwym ze względu na miejsce zameldowania. Wniosek powinien zawierać zdjęcie, orzeczenie lekarza oraz orzeczenie psychologa. Dopiero gdy wniosek zostanie rozpatrzony pozytywnie, można rozpocząć naukę.

Do egzaminu państwowego przygotowuje kurs na prawo jazdy kat. D. Składa się on z części teoretycznej (20 godzin) i praktycznej (60 godzin). Część teoretyczną można zaliczyć w formie tradycyjnych wykładów stacjonarnych lub w formie e-learningu.

Podobnie jak w przypadku prawa jazdy kat. B kursanci muszą zdać egzamin praktyczny i teoretyczny. W kolejności zdawania egzaminu praktycznego decyduje komputerowe urządzenie losujące. Na egzamin trzeba zabrać dowód tożsamości, który należy okazać egzaminatorowi. Może to być:

  • dowód osobisty,
  • paszport,
  • karta pobytu.

Każdy egzamin jest płatny. W połowie lipca 2020 r. stawki za egzaminy wynosiły:

  • 200 zł za egzamin praktyczny,
  • 230 zł za egzamin teoretyczny.

Jeżeli kursant nie stawi się na egzaminie, opłat przepadnie, chyba że osoba zdająca przełoży egzamin na inny termin nie później niż dwa dni przed planowaną datą egzaminu. Wówczas nie trzeba będzie płacić za egzamin w nowym terminie. Osoba, która miała zdawać jednego dnia egzamin teoretyczny oraz egzamin praktyczny, ale nie zdała egzaminu teoretycznego, może otrzymać zwrot opłaty za egzamin praktyczny. Wpłacone środki mogą także zostać przeznaczone na poczet kolejnego egzaminu.

Osoba, która zda pomyślnie egzamin na prawo jazdy kat. D, powinna uzyskać kwalifikację wstępną. Uprawnia ona do przewożenia towarów i osób. Do kursu kończącego się egzaminem można przystąpić w wieku 21 lat. Osoba w wieku 23 lat może rozpocząć kwalifikację wstępną przyśpieszoną, która ma ograniczony wymiar godzin. Osoby, które ukończyły 21 lat, także mogą przystąpić do przyśpieszonej kwalifikacji wstępnej, ale będą je obowiązywały takie same ograniczenia jak w przypadku zwykłej kwalifikacji wstępnej (kierowanie autobusami na liniach regularnych do 50 km). Natomiast osoby w wieku 21-23 lata i posiadające kwalifikację wstępną dla kat. C, mogą uzyskać kwalifikację wstępną uzupełniającą.

Przygotowanie do kwalifikacji wstępnej może trwać nawet 280 godzin. Kurs na kwalifikację wstępną obejmuje:

  • 195 godzin zajęć teoretycznych,
  • 65 godzin specjalistycznych (łącznie 260 godzin zajęć teoretycznych)
  • 16 godzin indywidualnej jazdy w ruchu drogowym,
  • 4 godziny jazd w tzw. warunkach specjalnych (na płycie poślizgowej).

Kurs na kwalifikację wstępną przyśpieszoną obejmuje:

  • 130 godzin zajęć teoretycznych,
  • 8 godzin indywidualnej jazdy w ruchu drogowym,
  • 2 godziny jazdy w tzw. warunkach specjalnych (na płycie poślizgowej).

Szkolenie na kwalifikację wstępną uzupełniającą obejmuje 65 godzin teorii i 5 godzin jazdy indywidualnej w ruchu drogowym, natomiast szkolenie na kwalifikację wstępną uzupełniającą przyśpieszoną obejmuje 33 godziny zajęć.

Na koniec trzeba zdać egzamin państwowy w formie testu. Jeżeli zsumujemy wszystkie wydatki (kurs na prawo jazdy kat. D - ok. 4000-5000 zł, egzamin państwowy - ok. 400 zł, kwalifikacja wstępna - ok. 2000-3000 zł), to okaże się, że powinniśmy dysponować budżetem rzędu minimum 8000-9000 zł. Posiadacze prawa jazdy kat. C ( kat. C (na samochody ciężarowe) mogą zapłacić za kurs niższą kwotę, ale nadal potrzebny budżet pozostaje wysoki. Na szczęście te wydatki nie muszą stanowić bariery finansowej.

Czołowi przewoźnicy często oferują finansowanie nauki w zamian za podpisanie tzw. lojalki. Takie firmy jak MZA Warszawa, Gdańskie Autobusy i Tramwaje czy MPK Poznań dysponują własnymi ośrodki kształcenia kierowców w różnych lokalizacjach. Jeżeli kandydat do pracy zobowiąże się do przepracowania określonego czasu w firmie, może uzyskać niezbędne uprawnienia bez ponoszenia kosztów własnych.

Każdy kierowca autobusu miejskiego powinien wyrobić Kartę Kierowcy. Taki dokument muszą posiadać kierowcy prowadzący samochody wyposażone w tachograf, który rejestruje czas i przebieg jazdy oraz wszystkie osoby prowadzące pojazdy o masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony.

Kierowcy autobusów mają własną społeczność na Facebooku. Mogą zapisać się do takich grup jak Kierowca Autobusu - Giełda Ofert Pracy, Kierowcy Autobusów Miejskich czy Za kierownicą autobusu. Dużą popularnością cieszy się także strona Wesoły Kierowca. Ma 71 tys. polubień.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki