Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak zgłaszać reklamacje

anek
Powiatowy rzecznik konsumentów w Wyszkowie Tomasz Cudny radzi.

Składając reklamacje trzeba koniecznie posiadać dokument potwierdzający zakup towaru w danym sklepie, np. paragon. Reklamację składamy na piśmie. Może być ona złożona na specjalnym druku wypełnianym przez pracownika sklepu i w takim wypadku dobrze jest poprosić o kopię druku lub potwierdzenie złożenia reklamacji, z firmową pieczątką, datą i podpisem przyjmującego reklamację. Można też złożyć reklamację w formie podania o rozpatrzenie, napisanego samodzielnie, wręczając je sprzedawcy, który wówczas pisemnie powinien potwierdzić jego przyjęcie, z pieczątką, datą i podpisem. Można także w przypadku odmowy przyjęcia reklamacji, wysłać ją listem poleconym. Zgodnie z prawem mamy dwie możliwości: żądać nieodpłatnej naprawy albo wymiany towaru na nowy. Nieodpłatność naprawy oznacza, że sprzedawca ma także obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego, w szczególności kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia. Czasem jednak sprzedawca może zasłaniać się niemożliwością spełnienia tych żądań albo tym, że ich realizacja pociąga za sobą nadmierne koszty. Wtedy gdy sprzedawca nie jest w stanie uczynić zadość żądaniom klienta w odpowiednim czasie, albo gdy naprawa lub wymiana naraża nas na wyjątkowe niedogodności, mamy prawo domagać się obniżenia ceny za towar, albo odstąpić od umowy, czyli w tym wypadku żądać zwrotu gotówki wraz z wadliwym towarem, ale tylko wtedy, gdy niezgodność z umową jest istotna. Żądanie powinno być określone w piśmie bądź na druku złożonej reklamacji. Warto także wiedzieć, że prawo wyboru sposobu realizacji reklamacji posiada konsument, a nie sprzedawca, co się czasem zdarza. Przychodząc do sklepu z reklamacją to my wybieramy, czy oddajemy dany towar na podstawie odpowiedzialności sprzedawcy (zwanej w prawie rękojmią), czy na podstawie gwarancji, następnie to konsument wybiera, czy ma to być naprawa, czy wymiana i czy woli zwrot pieniędzy, czy obniżenie ceny. I wreszcie terminy. Reklamację można złożyć w ciągu dwóch miesięcy od dnia stwierdzenia niezgodności towaru z umową, a nie od dnia zakupu. Z prawa do reklamacji można skorzystać w ciągu dwóch lat od dnia wydania towaru. Reklamacja powinna być rozpatrzona w ciągu czternastu dni od jej złożenia. Jeśli w powyższym terminie sprzedawca nie odpowiedział na żądanie reklamacji, oznacza to, że uznał je za zasadne.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki