Spis treści
Średnie wyniki egzaminu ósmoklasisty 2019-2024
Postanowiliśmy porównać wyniki egzaminu ósmoklasisty, od czasu gdy uczniowie przystąpili do niego pierwszy raz, a więc od 2019 roku. Analizując wyniki z ostatnich lat, łatwo można zauważyć, że najgorzej uczniowie radzą sobie z matematyką. Język polski oraz język angielski utrzymują się na mniej więcej podobnym poziomie – różnie w zależności od konkretnego roku.
Warto zwrócić uwagę, że od 2021 r. wymagania egzaminacyjne zostały okrojone, w związku z nauczaniem zdalnym i pandemią COVID-19 (m.in. mniejsza liczba zadań, mniej zadań otwartych). Ułatwienia obowiązywały także w latach 2023 i 2024. Do informatorów przygotowano specjalne aneksy, w których zawarto treści wymagane na egzaminie.
Język polski na egzaminie ósmoklasisty na przestrzeni lat
Średnie wyniki egzaminu ósmoklasisty z polskiego wahały się od 59 do 66 proc. w zależności od roku. Ogłoszone 3 lipca 2024 r. wyniki pokazują spadek o 5 punktów procentowych w stosunku do roku ubiegłego. Jest to niemalże powrót do sytuacji sprzed 2023 r., kiedy średnie wyniki wynosiły 60 procent.
Najwyższy średni wynik z języka polskiego zaobserwowaliśmy w 2023 roku.
Matematyka na egzaminie ósmoklasisty w latach 2019-2024
Matematyka to przedmiot, który co roku wypadał najsłabiej. Co ciekawe, w ostatnich dwóch latach możemy zaobserwować, że nieco lepiej radzą sobie z nim chłopcy (w 2023 r. uzyskali oni średnio 54 proc., podczas gdy dziewczęta 53 proc., a w 2024 r. chłopcy zdobyli średnio 52 proc., dziewczynki – 51 proc.).
W przypadku matematyki, w latach 2019-2022 obserwowaliśmy stopniową tendencję wzrostową. Od roku 2023 średnie wyniki z tego przedmiotu maleją. Najwyższy średni wynik z matematyki zaobserwowaliśmy w 2022 roku.
Język angielski na egzaminie ósmoklasisty. Jak wypadał na przestrzeni lat?
Od roku 2022 roku średnie wyniki egzaminu ósmoklasisty z angielskiego utrzymują się mniej więcej na takim samym poziomie, są to odpowiednio: 66, 67, 66 i 66 procent. Najwyższy średni wynik zaobserwowaliśmy właśnie w 2022 roku.
Wyniki egzaminów w różnych województwach i miastach
Obserwując wyniki na przestrzeni lat, warto zwrócić uwagę także na konkretne województwa i miasta. Dla przykładu porównaliśmy wyniki egzaminu ósmoklasisty z matematyki z województwa, które w tym roku (jak i w latach ubiegłych) osiągało jedne z najlepszych wyników oraz województwo, gdzie zaobserwowaliśmy słabsze wyniki.
Wykres ten pozwala zwrócić uwagę na jeszcze jeden problem, o którym przy okazji publikacji tegorocznych wyników wspomniał dr Marcin Smolik. Z danych przekazanych przez CKE wynika, że zwiększyła się różnica w wynikach egzaminu ósmoklasisty z matematyki między osobami pochodzącymi ze wsi i małych miast a tymi, którzy pochodzą z większych miast.
– Dla matematyki to nowe zjawisko – mówił dyrektor CKE – Różnica w wynikach wynosiła zazwyczaj około 10-11 punktów procentowych, w tym roku skoczyła do 15 punktów procentowych. Coś się w tej matematyce zadziało, miasta niejako „uciekły”, jeśli chodzi o wynik procentowy pozostałym.
Dlaczego miasta „uciekły”? Warto byłoby w tym zakresie zrobić pogłębioną analizę dotyczącą szans edukacyjnych uczniów zamieszkujących wsie i małe miasta, a także zastanowić się, co ma wpływ na te różnice. Większa dostępność do zajęć dodatkowych? Kładzenie większego nacisku na wyniki w większych miastach? Inwestycja w przedmioty ścisłe?
Przedstawione wyżej wykresy mają charakter informacyjny. Dobrym pomysłem byłoby przeprowadzenie szerokiej interpretacji wyników na przestrzeni lat, z uwzględnieniem konkretnych wymagań egzaminacyjnych, jakie obowiązywały na poszczególnych egzaminach.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie. Obserwuj
StrefaEdukacji.pl!
Źródła: CKE, Gazeta Wyborcza.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?