Instalacje LPG. Czy każdy samochód może jeździć na gaz?

Materiał partnera zewnętrznego

Wideo

Zobacz galerię (4 zdjęcia)
LPG można stosować z powodzeniem w przeważającej większości silników. Szczególnie jeśli chodzi o instalacje wtrysku LPG w fazie ciekłej. Bezproblemowe działanie instalacji gazowej zależy przede wszystkim od jej prawidłowego doboru do danego silnika. Nie chodzi tu jednak tylko o skompletowanie odpowiednio dobranych, pod względem różnych parametrów, elementów składowych. Równie ważny jest właściwy montaż instalacji oraz dokładne „dopasowanie” jej działania do specyfiki danego silnika. Które w takim razie silniki najlepiej pracują na LPG? Na ten temat rozmawiamy z ekspertem, właścicielem serwisu Energia w Ostrołęce, Leszkiem Wiktorskim.

Które silniki dają się zagazować?

- W praktycznie każdym silniku benzynowym czterosuwowym jest możliwość założenia gazu – opowiada nam właściciel serwisu Energia w Ostrołęce Leszek Wiktorski, działający już 30 lat na rynku. - Zagazować da się cała grupa volkswagena, a więc wszystkie volkswageny, skody, seaty. Pozostałe grupy: citroeny, toyoty również mogą z powodzeniem jeździć na gazie.

Instalacji LPG jednak nie da się zamontować we wszystkich mercedesach.

- Mercedes opracował własny układ wtryskowy i z racji tego, że te auta nie sprzedaje się w dużych seriach, firmy nie stworzyły dla nich instalacji – dodaje Leszek Wiktorski. - Dotyczy to również aut BMW.

Co zrobić, aby auto dobrze jeździło na gazie?

Aby auto jeździło dobrze na gazie, musi spełnić jeden podstawowy warunek: pracować dobrze na benzynie.

- Dlatego przed montażem sprawdzamy sprawność układu wysokiego napięcia, stan silnika, czy na przykład nie ma żadnych wycieków – zdradza Leszek Wiktorski. - Ważny jest dobór odpowiednich elementów instalacji i prawidłowe wykonanie oraz zaprogramowanie urządzenia. To wszystko gwarantuje, że auto będzie jeździło na gazie długo i bezawaryjnie.

Jak widać, wiele zależy więc od wyboru odpowiedniego warsztatu, który poleci nam daną instalację. Dodajmy, że raczej sekwencyjną – ten rodzaj zdecydowanie dominuje na rynku i, co najważniejsze, sprawdza się dobrze.

- Jest kilkadziesiąt jej producentów. My jesteśmy serwisem fabrycznym firmy STAG – mówi nasz rozmówca. - To polska myśl techniczna. Firma ma siedzibę w Białymstoku, zatrudnia ponad 600 osób, z czego około 100 inżynierów pracujących nad unowocześnieniem instalacji. Rzetelnie podchodzi do trwałości produktów i do gwarancji. Uważam, że obecnie STAG tworzy jedne z najlepszych na świecie instalacji gazowych. Mieszczą się one w przedziale cen średnich. Za jakość, którą posiadają, cena jednak nie jest wysoka. Bo pamiętajmy: kryterium niskiej ceny nie jest dobrym punktem wyjściowym. Po prostu tanio nie da się zrobić dobrze. A jeśli instalacja jest dobrze wykonana, właściwie zaprogramowana, to klient musi patrzeć na przełącznik, aby zorientować się czy jedzie na gazie czy na benzynie. Nie ma wówczas zmian osiągów, żadnych różnic w jeździe. Jest jedna różnica: przy dystrybutorze, gdy się spogląda na cenę.

LPG przyszłości

Przyszłość należy do instalacji z ciekłym wtryskiem gazu.

- Dzisiejszy układ wtryskowy niestety bierze trochę benzyny – mówi Leszek Wiktorski. - A jeśli ją pobiera, to ekonomia jazdy spada. Dla klienta natomiast przy przejściu na gaz najważniejszym kryterium jest cena. Nowe rozwiązanie wyeliminuje problem dobierania benzyny - samochód będzie od początku pracować tylko na samym gazie.

Takie rozwiązanie ma już opracowane firma STAG.

- Specjaliści pracowali nad tym kilka lat. Będzie on dostępny w bardzo przystępnej cenie wiosną przyszłego roku, także u nas – mówi Leszek Wiktorski. - Przez wtryskiwacze benzynowe będzie wtryskiwany gaz w stanie ciekłym. Samą pracą silnika będzie zarządzał komputer benzynowy silnika, a instalacja gazowa będzie po to, aby podać właściwe paliwo i wzbogacić je odpowiednio.

Energia Leszek Wiktorski
Stacha Konwy 7, Ostrołęka
tel. 29 764 80 04
Otwarte od pn. do pt. w godz. 8.00 - 18.00

Dodaj ogłoszenie