Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Instalacja LPG. Kiedy się opłaca i kiedy się zwróci? (WADY, ZALETY)

Robert Majkowski
sxc.hu
Coraz więcej kierowców decyduje się na montaż instalacji LPG. Trudno się temu dziwić: cena gazu jest bardzo niska. W połowie marca średnia detaliczna cena za LPG w Polsce wynosiła 1,84 zł. Ale w wielu stacjach w regionie gaz dostaniemy jeszcze taniej.

Ceny jeszcze w ubiegłym tygodniu wahały się od 1,52 do 1,79 zł.

- Przelicznik jest prosty: jeśli obecnie za gaz płacimy 1,6 zł, a nasze auto pali 10 litrów gazu na 100 km, to na przejechanie takiego dystansu wydamy zaledwie 16 zł - mówi Adam Szyszka z Kadzidła, który zajmuje się montażem instalacji gazowych. - A przecież są auta, które potrzebują jeszcze mniej gazu i jazda nimi jest jeszcze tańsza. To najbardziej przemawia do wyobraźni kierowców.

Mimo takiej oszczędności nie w każdym przypadku opłaca się instalacja gazu.

- Warto zdecydować się na LPG, gdy rocznie robimy więcej niż 10 tys. kilometrów - radzi Adam Szyszka. - Właściwie po przejechaniu 12-15 tys. kilometrów taka inwestycja się nam zwraca. Jeśli jeździmy mniej niż 10 tys., wówczas koszt zwrotu instalacji jest dość długi.

A za najprostszy jej typ przeznaczony do silników gaźnikowych wraz z montażem zapłacimy około 1000-1200 zł. Instalacja ze średniej półki kosztować nas będzie ok. 1800 zł. Efektywniej nasze auto będzie pracowało, gdy zainwestujemy w instalację sekwencyjną. Można ją kupić już w cenie 2,3-2,5 tys. zł. Oprócz efektywnej pracy samochodu, ma też kilka innych plusów.

- Jest właściwie bezobsługowa - opowiada Adam Szyszka. - Znajdująca się tam elektronika sterująca gazem jest bardzo rozwinięta. Jeżeli kończy się nam gaz, następuje samoczynne przejście na benzynę. O wymianie filtrów po przejechaniu 10 tys. kilometrów przypomina nam komputer, taką przypominajkę ustawia nam montażysta. Jeśli ktoś dba o instalację gazową, to działa ona bardzo długo i przejechać na niej można wiele tysięcy kilometrów.

Ale nie jest też aż tak różowo. Zagazowanie auta wiąże się z jednym minusem, niezależnym jednak od montażystów i samej instalacji: z jakością gazu sprzedawanego w polskich stacjach paliw.

- Niestety, mamy brudny gaz - przyznaje Adam Szyszka. - Auta na Zachodzie przejadą 30 tys. kilometrów na gazie i mają czyste filtry. W Polsce są one bardzo zabrudzone już po 10 tys. kilometrów. Dlatego nasze samochody w gazie palą więcej. Z drugiej jednak strony jakość LPG jest podobna do jakości paliwa. Ono też nie jest najlepsze.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki