Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ile kosztuje debiut na giełdzie?

ekruczyk
Debiut na giełdzie. Przeważnie spółkom wydaje się, że uczestnictwo w takim przedsięwzięciu wiąże się z bardzo wysokimi nakładami. Czy tak jest? Z jakimi opłatami musi liczyć się potencjalny emitent startujący na NewConnect?

- Debiut na rynku NewConnect to dodatkowy kapitał dla firmy, który pozwoli jej na dalszy rozwój - zachęca Agnieszka Solecka, ekspert z portalu finansowego IPO.pl.

Debiut na giełdzie. Większa wiarygodność spółki

- To również zwiększenie wiarygodności spółki czy wzrost prestiżu, a promocja oferty oraz informacje o debiucie dadzą efekt marketingowy, który może przełożyć się na wzrost zainteresowania przedsiębiorstwem, zarówno ze strony klientów, jak i potencjalnych inwestorów - dodaje Solecka.

Dodajmy, że NewConnect to nowy rynek, jakby mniejszy parkiet, stworzony przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie dla niedużych spółek nowych technologii oraz firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, które chcą pozyskać przez debiut pieniądze na dalszy rozwój.

Wejście na ten minirynek kosztuje. Oprócz opłat dla biegłego rewidenta oraz Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych (patrz ilustracja), trzeba jeszcze liczyć się choćby z wydatkami na rzecz GPW, czyli za wprowadzenie instrumentów finansowych do obrotu (3 tys. zł - jednorazowo) czy notowanie instrumentów finansowych (3 tys. zł rocznie).

Kolejny koszt to opłata dla animatora rynku (2-3 tys. zł miesięcznie).
Nakłady emitenta w dużej mierze zależne są również od tego, jaką wielkość kapitału spółka chce pozyskać z rynku. Przeważanie jest tak, że im spółka zgłasza większe potrzeby kapitałowe, tym musi liczyć się z wyższymi wydatkami związanymi z promocją oferty. Powodzenie przeprowadzanej oferty jest w dużej mierze uzależnione od tego, jak potencjalni inwestorzy postrzegają spółkę.To właśnie od spółki zależy, w jakim świetle przedstawi się inwestorom i czy w wystarczającym stopniu przekona ich o swoim możliwym sukcesie.

Dwa sposoby pozyskania kapitału

Średni koszt procentowy przeprowadzenia oferty na rynku NewConnect kształtuje się na poziomie 6 proc. wartości emisji.Wejście na rynek NewConnect wiąże się z dwojakim sposobem pozyskania kapitału. Spółka może przeprowadzić ofertę publiczną. Emitent musi wtedy liczyć się z kosztami przekształcenia formy prawnej spółki, jeżeli funkcjonuje w innej niż np. akcyjna.W sytuacji, gdy spółka zdecyduje się na skorzystanie z oferty prywatnej, to koszty debiutu są niewielkie i konkurencyjne wobec innych form finansowania. Emitent może m.in. ubiegać się o refundację 50 proc. poniesionych kosztów. Obsługą wniosków zajmuje się Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.

Źródło: Strefa Biznesu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki