Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

II lina metra na Targówek 2019: Otwarcie nowych stacji 15 września. Pierwszego dnia będzie można jeździć za darmo!

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
szymon starnawski / polska press
Metro na Targówek zostanie otwarte w niedzielę 15 września! Pasażerom udostępnione zostaną trzy nowe stacje. Wojewoda zakończył kontrole i dał zielone światło do uruchomienia podziemnej kolei. "My jesteśmy gotowi" - usłyszeliśmy w ratuszu. Na niedzielę przygotowywana jest niewielka uroczystość. Tego dnia nowym odcinkiem przejedziemy za darmo.

- Sześć decyzji pozwalających na użytkowanie metra zostało wydanych i są obowiązujące. Udzielamy pozwolenia m.st. Warszawa na użytkowanie metra - powiedział Zdzisław Sipiera, wojewoda mazowiecki. Wczoraj [czwartek - red.] popołudniu Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego podpisał odpowiednie dokumenty. Trwa odbieranie dokumentów przez ratusz. - Bardzo się z tego cieszymy. Mieszkańcy wkrótce będą mogli korzystać z metra - dodał Sipiera.

Oznacza to, że Warszawa dostała "zielone światło". Teraz decyzję musi wydać stołeczny ratusz. - Jesteśmy gotowi - usłyszeliśmy w ratuszu. Oznacza to, że nowym odcinkiem II linii metra przejedziemy już w niedzielę 15 września. Tego dnia, jak udało nam się dowiedzieć, nowym odcinkiem przejedziemy bez opłat. Niewielka uroczystość, z okazji otwarcia, odbędzie się przy stacji Trocka.

Dlaczego tak długo trwał proces od zakończenia budowy (w maju) do otwarcia (wrzesień)? - Ostatnie dokumenty zostały dostarczone wraz z końcem lipca - mówi nam Marzena Dębowska, Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego. - Nie wydaje mi się, żeby te decyzje były wydawane dłużej niż w przypadku poprzedniego odcinka. Metro jest bardzo złożoną inwestycją i potrzeba czasu na zakończenie prac - słyszymy. Jak dowód Dębowska pokazała stos dokumentów odbiorowych z tylko jednej stacji.

Dziś stacje są już praktycznie na ukończeniu. Położono torowisko, a obecnie montowane są posadzki, podwieszane sufity oraz ściany zatorowe. Stacja będzie utrzymana w niebieskiej kolorystyce. Na powierzchni trwa natomiast budowa zejść pod ziemię. Długość stacji będzie wynosić 163,6 m, a kubatura obiektu – 59 198 m sześciennych. Co ciekawe, podczas budowy znaleziono kości miednicy oraz fragmenty kończyn należących do ok. 20-letniej samicy słonia leśnego sprzed 115–132 tysięcy lat.

Budowa Metro Płocka. Stacja już prawie gotowa. Kiedy otwarci...

Co jest potrzebne do uruchomienia metra?

- Po otrzymaniu decyzji jesteśmy w stanie uruchomić metro w ciągu 72 godzin - mówił nam kilka dni temu Paweł Siedlecki z warszawskiego metra. W tym czasie zmienione zostaną tablice informacyjne, a także naklejki ze schematem tras nad drzwiami. Wszystko jest już gotowe i czeka w magazynie na montaż.

Obecnie trwają jeszcze prace nad rozkładem jazdy. - W szczycie pociągi będą jeździć z częstotliwością co 2 minuty 50 sekund - mówi nam Tomasz Kunert z ZTM podkreślając, że to założenia rozkładu, które są aktualnie konsultowane z Metrem Warszawskim. - Chcemy, żeby metro jeździło częściej: w międzyszczycie co 5 minut, w sobotę co 6 minut, a w niedzielę co 6.50 - tłumaczy Kunert.

Czas przejazdu na całej trasie, ze stacji Rondo Daszyńskiego (Wola) do Trockiej (Targówek), potrwa jedynie 20 minut. Dla porównania obecne połączenie jest dziesięć minut dłuższe. I to zakładając, że z Trockiej (przystanek na rogu z Pratulińską) dojedziemy do stacji metra M2 Dworzec Wileński, a potem koleją podziemną.

Co ciekawe, miedzy Szwedzką a Dworcem Wileńskim będziemy jechać 3 minuty 20 sekund. To najdłuższy czas przejazdu metra warszawskiego. Odcinek ten jest minimalnie krótszy niż Politechnika - Centrum, jednak ze względu na trasę po łuku pociągi będą potrzebowały więcej czasu na jego pokonanie.

ZOBACZ TEŻ | II linia metra. Pierwszy pociąg przejechał nowym odcinkiem. Jak wyglądają stacje Szwedzka, Targówek i Trocka? Kiedy otwarcie?

Metro na Targówek

Pod koniec stycznia pierwszy, na razie techniczny, pociąg wjechał na stacje odcinka wschodnio-północnego (Praga/Targówek). Inwestycja, za którą odpowiedzialna jest firma Astaldi kosztowała 1,066 mld zł. Odcinek, składa się z 3,14 km tunelu, trzech wentylatorni oraz trzech stacji: C16 Szwedzka (ul. Szwedzka z ul. Strzelecką), C17 Targówek Mieszkaniowy (ul. Pratulińska z ul. Ossowskiego), C18 Trocka (ul. Trocka z ul. Pratulińską).

KIEDY OTWARCIE II LINII METRA NA TARGÓWKU?

POLECAMY W SERWISIE POLSKATIMES.PL:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: II lina metra na Targówek 2019: Otwarcie nowych stacji 15 września. Pierwszego dnia będzie można jeździć za darmo! - Portal i.pl

Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki