Spis treści
Hyundai Kona Hybrid. Stylistyka nadwozia/wnętrze
Jeśli ktoś szuka stonowanej stylistyki, idzie do salonu Skody, Volkswagena, względnie Forda lub Citroena, ale jeśli ktoś woli niekonwencjonalny wygląd i sporą dawkę eksperymentów, powinien zwrócić uwagę na ofertę Hyundaia. Model Kona już w pierwszej odsłonie nie był zwykłym autem, ale druga generacja poszła znacznie dalej w swojej stylistycznej ekstrawagancji. W zasadzie, gdzie nie spojrzymy, dzieje się coś dziwnego i interesującego. Listwa LED z przodu i z tyłu, oddzielone klosze lamp, muskularne nadkola z szerokimi nakładkami, mnóstwo przetłoczeń i geometrycznych przełamań. Dodatkowo w wersji N Line otrzymujemy sportowe akcenty, lakierowane w kolor nadwozia dodatki i felgi o bardzo ładnym wzorze. Do tego czerwony lakier i mamy gotowy przepis na auto, które na pewno nie będzie anonimowe na ulicach i przyciągnie wiele spojrzeń.
Hyundai Kona po emocjach związanych z ekstrawaganckim nadwoziem, we wnętrzu serwuje kierowcy zaskakujący ład, spokój i porządek, ale w mocno nowoczesnym i odrobinę ekstrawaganckim stylu. Wszystko jest proste, poukładane, niemal jak w modelach Volkswagena. Nad deską rozdzielczą góruje sporych rozmiarów panel z dwoma ekranami - systemu info-rozrywki oraz wirtualnych zegarów. Pod głównym ekranem znajdziemy kratki nawiewów i prosty oraz czytelny panel sterowania klimatyzacją. Tunel środkowy wręcz zaskakuje prostotą i symetrycznymi kształtami z dwoma panelami. Jest dużo przycisków, są pokrętła – ergonomia jest zaskakująco dobra. W odmianie N Line znajdziemy sporo czerwonych akcentów i podświetlenie. Wyposażenie jest obfite i obejmuje między innymi indukcyjną ładowarkę, podgrzewane fotele i kierownicę, tryby jazdy, kilka portów USB-C – trudno narzekać na jakiekolwiek braki. Miejsca nie brakuje i na szczęście już dawno minęły czasy, że auta z segmentu B rozczarowywały ciasnym i kiepsko wykonanym wnętrzem. W standardowym ułożeniu oparć pojemność bagażnika ma 466 litrów, zaś po ich złożeniu – 1300 litrów. W tym względzie auto także zaskakuje pozytywnie.
Hyundai Kona drugiej generacji produkowany jest m.in. w fabryce w koreańskim Ulsan czy czeskich Nosovicach. Bazuje na platformie Hyundai-Kia K2, którą dzieli m.in. z modelem i30. Mierzy 4385 mm długości, 1825 mm szerokości i 1585 mm wysokości. Rozstawo osi to 2660 mm.
Hyundai Kona Hybrid. Napęd i zużycie paliwa oraz wrażenia z jazdy
Testowany egzemplarz wyposażono w napęd hybrydowy na bazie silnika wolnossącego 1.6 GDI. Silnik spalinowy generuje moc 105 KM i 144 Nm momentu obrotowego, ale wsparcie ze strony jednostki elektrycznej o mocy 44 KM i momencie obrotowym 170 Nm nadaje całości wystarczającej dynamiki i mobilności w większości przypadków. Moc systemowa układu to 141 KM i nie jest to wartość odpowiednia do sportowej jazdy, ale do sprawnego poruszania się po mieście w zupełności wystarczy. W trasie przy prędkościach do 100 km/h również jest w porządku, ale wyższe prędkości wymagają więcej cierpliwości i odrobiny planowania np. przy wyprzedzaniu kolumny aut. Zresztą świadczą o tym nawet osiągi przedstawiane „na papierze”, bowiem sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 11,2 sekundy, a prędkość maksymalna to 165 km/h. Do miasta w sam raz, w trasę już niekoniecznie, szczególnie przy komplecie pasażerów i bagażu. Na szczęście 6-biegowa skrzynia dwusprzęgłowa DCT radzi sobie z autem dość dobrze i nie generuje szarpnięć. A jak prezentuje się zużycie paliwa?
- spalanie w trasie 120-140 km/h: 6,5-7,5 l/100 km;
- spalanie w trasie 70-100 km/h: 5-6 l/100 km;
- spalanie w mieście 50 km/h: 5 l/100 km.
Być może Hyundai Kona Hybrid nie jest mistrzem w dziedzinie zużycia paliwa, ale mówimy tu o dość dużym (choć wciąż mieszczącym się w segmencie B) crossoverze. Poza tym chęć dynamicznej jazdy dość mocno wpływa na spalanie i nie trzeba sprintów spod świateł, aby wyraźnie podnieść średnie spalanie. Mam wrażenie, że odrobinę wyższa moc dodałaby więcej swobody i elastyczności, a to wpłynęłoby pozytywnie na zużycie paliwa.
Hyundai Kona Hybrid. Ceny i wyposażenie
A jak kształtują się ceny hybrydowej Kony? Bazowa odmiana Smart kosztuje katalogowo 136 400 złotych. Za wersję Executive zapłacimy 145 600 złotych, za Platinum trzeba zapłacić 159 400 złotych, a za testowaną wersję N Line – 165 400 złotych. W zasadzie topowa wersja ma wszystko, czego byśmy mogli oczekiwać od takiego auta (a nawet więcej), więc dodatków jest niewiele. W standardzie topowej odmiany dostajemy m.in.:
- projekcyjne reflektory LED;
- podświetlane listwy LED z przodu i z tyłu;
- podwójne końcówki układu wydechowego;
- boczne listwy w kolorze nadwozia;
- 18-calowe felgi aluminiowe;
- elektrycznie sterowane fotele przednie;
- tapicerkę skórzano-zamszową;
- cyfrowe zegary 12,3 cala;
- system kamer 360-stopni etc.
Oprócz tego możemy dokupić w zasadzie tylko opcjonalny lakier – od 1500 do 2500 złotych.
Hyundai Kona Hybrid. Podsumowanie
Hyundai Kona w wersji hybrydowej na pewno nie podbije serc miłośników sportowej jazdy, ale do takich celów mamy inne odmiany np. 1.6 T-GDI o mocy 198 KM i z opcjonalnym napędem na wszystkie koła. Tutaj liczy się płynność jazdy oraz względne oszczędności. Względne, bowiem aby oszczędzać, trzeba nauczyć się wykorzystywać zalety napędu i pogodzić się z kiepską dynamiką. Czy warto? Jeśli ktoś planuje jeździć głównie po mieści i pod miastem, lubi spokojną jazdę, wersja hybrydowa przypadnie mu do gustu.
Hyundai Kona Hybrid - zalety:
- rewelacyjny wygląd – sporo ekstrawagancji i możliwości konfiguracji;
- przestronne i świetnie wykonane wnętrze z ciekawą stylistyką;
- niezbyt dynamiczny, ale oszczędny układ napędowy;
- sporo wersji i konfiguracji do wyboru;
- jak na ten segment i klasę auta, odpowiednio skalkulowana cena.
Hyundai Kona Hybrid – wady:
- nie jest to auto dla lubiących dynamiczną jazdę;
- stylistyka zewnętrzna dla niektórych może być nieco przesadzona.
Porównanie Hyundai Kona Hybrid 1.6 GDI 141 KM (AT6) do wybranych konkurentów:
| Hyundai Kona Hybrid 1.6 GDI 141 KM (AT6) | Honda HR-V 1.5 i-MMD 131 KM (e-CVT) | Toyota C-HR 1.8 Hybrid 140 KM (e-CVT) |
Cena (zł, brutto) | od 136 400 | od 144 900 | od 139 900 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | crossover/5 | crossover/5 | crossover/5 |
Długość/szerokość (mm) | 4385/1825 | 4340/1790 | 4362/1832 |
Wysokość (mm) | 1585 | 1582 | 1558 |
Rozstaw osi (mm) | 2660 | 2610 | 2640 |
Pojemność bagażnika (l) | 466/1300 | 335/1305 | 388/b.d. |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Masa własna (kg) | 1410 | 1380 | b.d. |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Rodzaj silnika | benzynowy (HEV) | benzynowy (HEV) | benzynowy (HEV) |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | automatyczna, 6-stopniowa | automatyczna, bezstopniowa e-CVT | automatyczna, bezstopniowa e-CVT |
Osiągi |
|
|
|
Moc (KM) | 141 | 131 | 140 |
Moment obrotowy (Nm) | 170 (elektr.) | 253 (elektr.) | 185 (elektr.) |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,2 | 10,6 | 9,9 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 165 | 170 | 170 |
Średnie zużycie paliwa (l/100km) | 4,5 (WLTP) | 5,4 (WLTP) | 5,0 (WLTP) |
Emisja CO2 (g/km) | 103 (WLTP) | 122 (WLTP) | 110 (WLTP) |
Policja podsumowała majówkę na polskich drogach
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?