- Niestety ponad połowa łomżyńskich sprzedawców wolała nie zauważyć, w jakim stanie znajduje się klient, kupujący w ich sklepie alkohol. Klient ten trzymał w rękach kluczyki do samochodu i wykładał je podczas badania na kupowanym czteropaku piwa - mówił Bogusław Prajsner, przewodniczący Stowarzyszenia „RoPSAN - Rodzice Przeciwko Sprzedaży Alkoholu Nieletnim”, które przeprowadziło badania. - Oczywiście tajemniczy klienci wykazywali trzy obiektywne kryteria nietrzeźwości, czyli brak równowagi, spowolniona, niespójna mowa oraz wyraźny zapach alkoholu - dodał.
Prajsner także brał udział w badaniu. Był drugim audytorem, czyli trzeźwym kierowcą, który interweniował. Na 12 prób zakupu alkoholu na stacjach benzynowych, w aż 9 przypadkach sprzedawcy byli gotowi go sprzedać. Dopiero interwencja trzeźwego kierowcy sprawiała, że po chwili wahania wycofywali się ze sprzedaży.
- Aż 87 proc. interwencji było skutecznych. Warto więczwracać uwagę sprzedawcom, gdy jesteśmy świadkami takich sytuacji - podkreślał Prajsner.
Spośród 38 prób zakupów w hiper- i supermarketach 60 proc. zakończyło się odmową z powodu wyraźnej nietrzeźwości klienta. Gorzej było w małych sklepach osiedlowych.
Certyfikatem „Odpowiedzialny sklep - renoma w Łomży” wyróżnionych zostanie 13 placówek handlowych, gdzie dwukrotnie odmówiono sprzedaży alkoholu (tajemniczy klient odwiedzał każdą dwa razy). Do 14, w których pijanemu dwukrotnie udało się kupić alkohol, wysłano listy interwencyjne, przedstawiające wyniki badań i zaproszenie na seminarium szkoleniowe z propozycjami działań do wdrożenia w sklepach.
Podczas konferencji podpisana została Łomżyńska Koalicja na rzecz Odpowiedzialnej Sprzedaży Alkoholu, do której Stowarzyszenie "RoPSAN" zaprosiło jako Partnerów - Miejską Społeczną Radę Seniorów w Łomży oraz łomżyński Nadnarwiański Hufiec ZHP, a także wszystkie łomżyńskie szkoły i szkolne Rady Rodziców. Wszyscy Partnerzy koalicji zobowiązali się do przygotowania i wysłania listów interwencyjnych do menedżerów i właścicieli „nieodpowiedzialnych” sklepów w Łomży oraz Zarządów koncernów paliwowych i sieci handlowych, do których należą „nieodpowiedzialne” stacje paliw i markety.
Magazyn Informacyjny 30.11.2017 Kuriera Porannego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?