Gdy samochód traci moc

Jarosław Sender
Alternator odpowiada za wytwarzanie prądu, jego uszkodzenie oznacza koniec jazdy

Problemy z alternatorem najczęściej wynikają z uszkodzenia łożysk, zużycia szczotek lub złego naciągu paska - tłumaczy Jacek Sudnik, kierownik serwisu Mitsubishi i Subaru Grafix w Białymstoku. - Takie kłopoty zazwyczaj zdarzają się w autach o dużym przebiegu, ale też mogą pojawić się nagle - na przykład, gdy alternator zostanie zalany wodą po przejechaniu przez kałużę. W takim przypadku może nastąpić poślizg paska, czasowy zanik ładowania, a nawet pęknięcie obudowy w przypadku plastikowych korpusów.

Do wymiany

Podczas okresowych przeglądów warto sprawdzać stan ładowania alternatora. Praktycznie w każdym warsztacie mechanicy dysponują odpowiednimi przyrządami diagnostycznymi. Prawidłowe napięcie jakie wytwarza alternator podczas swojej pracy powinno wynosić około 14 V.

Jak wyjaśnia Jacek Sudnik, przyczyną niewystarczającego ładowania mogą być zużyte szczotki. Podobnie jak uszkodzony regulator napięcia czy też mostek prostowniczy. Jeżeli podczas pracy silnika będzie słyszalny hałas, może to być sygnał iż trzeba wymienić łożyska. Mogą one wytrzymać nawet 200 tysięcy kilometrów przebiegu. Jest jednak jeden warunek - przez cały ten okres pasek alternatora powinien być prawidłowo naciągnięty.

Niepokojące sygnały

Pierwszym objawem zużycia paska będzie charakterystyczne piszczenie. Jeśli zlekceważymy ten sygnał i pasek pęknie, łożyska ulegną zatarciu, a co za tym idzie, auto dalej nie pojedzie. Mało tego, pasek ten również często napędza pompę chłodzącą silnika, pompę wspomagania układu kierowniczego (odpowiedzialną za bezpieczeństwo jazdy samochodem), a nawet sprężarkę klimatyzacji. Jego pęknięcie może więc być także przyczyną przegrzania silnika.

Zbyt słabo naciągnięty pasek będzie piszczeć. Może też po prostu spaść. Natomiast zbyt mocno naciągnięty doprowadzi do szybszego zużycia łożysk. Wydatek na pasek alternatora nie jest duży - za nowy zapłacimy ok. 20 złotych.

Mechanicy mówią, że nie ma konkret¬nego czasu, po którym następuje zuży¬cie szczotek. Problem z tymi elementa¬mi poznamy po słabnącym ładowaniu, które momentami może nawet ginąć. Gdy będzie zupełnie słabe, zapali nam się kontrolka akumulatora.

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie