Firmy rodzinne tworzą marki globalne

Marta DanielewiczZaktualizowano 
Firmy rodzinne tworzą marki globalne
Firmy rodzinne tworzą marki globalne Marcin Zięba
Z małych firm rodzinnych sukcesorzy tworzą marki globalne. Stawiają przy tym na eksport, jakość, innowacje, inwestują w najnowocześniejsze technologie

Jednym z głównych celów sukcesorów, prowadzących firmy rodzinne, jest rozszerzenie działalności swojego przedsiębiorstwa. Wiąże się to z przejściem od rynku krajowego na rynki obce. Nierzadko z firm rodzinnych powstają globalne marki. Dla firm produkcyjnych internacjonalizacja jest szansą na rozwój i eksport produktów za granicę.

Właśnie z takiej możliwości postanowił skorzystać Mikołaj Placek, prezes grupy Oknoplast. Przed czterema laty szef Oknoplastu wywołał sensację, podpisując kontrakt sponsorski z piłkarzami słynnego Interu Mediolan.

- W początkowym okresie, budowania pozycji firmy, czyli do roku 2000, nasza działalność polegała na montowaniu okien z wysokiej klasy elementów, które kupowała także część naszej konkurencji. Bazowaliśmy więc na sprawdzonych zagranicznych technologiach, a nasza przewaga wynikała z jakości, którą klienci zaczęli doceniać. Potem postawiliśmy na własne, innowacyjne rozwiązania techniczne - wspomina Mikołaj Placek.

Istniejącą od 1994 r. firmę produkującą okna PVC Mikołaj Placek przejął w 2008 roku od ojca Adama. Z rodzinnym biznesem związany jest od 19 lat, czyli niemal od początku. Zgodnie z obraną przed laty strategią, z małego rodzinnego producenta z sześćdziesięcioosobową załogą rozwinął Oknoplast w międzynarodowy koncern, złożony z firm Oknoplast, Wnd i Aluhaus, zatrudniający ponad 1300 osób, wyznaczający trendy w europejskiej branży okiennej.
- Założyliśmy, że rynek polski będzie coraz bardziej wymagający, a zarazem może się kiedyś okazać za mały dla ambitnej i rosnącej firmy. A to oznaczało eksport - opowiada Placek. - Uznaliśmy, że aby eksportować, musimy inwestować w jakość. I to się absolutnie sprawdziło.

I tym sposobem małej firmie rodzinnej udało się dostać do pierwszej piątki największych producentów okien na kontynencie. Sporą rolę odgrywa tu umiejętnie prowadzony marketing i reklama. Sponsoring słynnych drużyn piłkarskich, jak Inter Mediolan, Borussia Dortmund i Olympique Lyon, na pewno też przyczynił się do tego, że Oknoplast jest dziś jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek okiennych w Europie.
- W obliczu nieustannych zmian, kryzysów oraz niestabilnej sytuacji na rynkach międzynarodowych niezwykle istotne jest stworzenie odpowiedniej strategii internacjonalizacji rodzinnego biznesu. Odpowiednia dywersyfikacja działalności, poparta odpowiednimi przygotowaniami do wejścia na rynki międzynarodowe, w połączeniu z synergią kanałów sprzedaży online i offline, będzie stanowić szansę na rozwój i ekspansję firmy w nowym pokoleniu właścicieli rodzinnych firm - uważa dr Adrianna Lewandowska, prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego.

Firmy rodzinne z Polski kierują swoje produkty nie tylko na europejskie rynki, ale coraz częściej na afrykańskie czy azjatyckie. - By konkurować z producentami o już ugruntowanej pozycji, polskie firmy muszą inwestować w najnowocześniejsze technologie, jakość, innowacje. Inaczej nigdy się nie przebiją - zaznacza Mikołaj Placek.

Kongres Next Generation
I Ogólnopolski Kongres „Next Generation. Siła drugiego pokolenia”, organizowany przez Instytut Biznesu Rodzinnego, odbędzie się w dniach 20-21 października 2016 roku w Hotelu Blow Up Hall 5050.
O tym, jak zdobyć zaufanie właścicieli firm, czyli rodziców, jak utrzymać dobre relacje w firmie i rodzinie i jak buduje się autorytet wśród pracowników, opowiedzą prelegenci.

Rejestracja na stronie: www.nextg.pl.

polecane: 60 Sekund Biznesu: Niemcy najważniejszym partnerem handlowym.

Wideo

Materiał oryginalny: Firmy rodzinne tworzą marki globalne - Głos Wielkopolski

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3