To największy w historii Grupy i spółek wchodzących w jej skład program inwestycyjny. Już w minionym roku ENERGA rozpoczęła realizację kilkunastu zupełnie nowych projektów. Ich wartość szacowana jest na około 23 miliardów złotych, z czego 15 miliardów pochłoną inwestycje w nowe moce wytwórcze, zaś ponad 7 miliardów - w rozbudowę i modernizację sieci dystrybucyjnej.
Jedną z największych inwestycji jest budowa nowego bloku o mocy 1000 MW w elektrowni w Ostrołęce. Trwające od dłuższego czasu prace przy tym projekcie są już na etapie dopełniania formalności, pozyskiwania kolejnych pozwoleń i wyłonienia partnera strategicznego.
W lutym tego roku inwestycja wkroczyła w decydująca fazę, ENERGA podpisała ze spółką Polskie Sieci Elektroenergetyczne Operator umowę o przyłączenie nowego bloku do krajowej sieci przesyłowej. Oznacza to, że powstająca elektrownia w Ostrołęce ma zagwarantowaną już możliwość wyprowadzenia mocy. Podpisana umowa jest pierwszą w Polsce dla elektrowni, których uruchomienie planowane jest po 2015 roku, co więcej - ma stanowić wzór dla umów podpisywanych z innymi inwestorami.
Inwestycja w Ostrołęce obliczana na około 6 miliardów złotych ma szczególne znaczenie. W wymiarze ogólnopolskim oznacza poprawę bezpieczeństwa energetycznego kraju, Grupie ENERGA zapewni własne, duże źródło wytwarzania, a miastu Ostrołęce da silny impuls rozwojowy. To przede wszystkim nowe miejsca pracy, większe wpływy do budżetu miasta z tytułu podatków i opłat oraz ogólny rozwój miasta. Nowa elektrownia stworzy miejsca pracy głównie dla mieszkańców miasta i okolic, ale też ściągnie specjalistów z innych regionów, którzy będą musieli gdzieś mieszkać, jeść, robić zakupy i wypoczywać, przyczyniając się tym samym do wzrostu popytu na lokalne usługi. Nie jest to wcale odległa perspektywa, gdyż już sama budowa obiektu przyczyni się do ożywienia koniunktury w regionie. Wprawdzie nowy blok ma zostać oddany do eksploatacji pod koniec 2016 roku, to "pierwsza łopata" powinna zostać wbita w ziemię już za dwa lata.
Budowa elektrowni w Ostrołęce jest możliwa dzięki temu, iż została ujęta w strategii rozwoju Grupy ENERGA na lata 2009-2015. Przyjmując ten dokument ENERGA wyznaczyła najważniejsze dla siebie cele - inwestycje w rozbudowę mocy wytwórczych oraz sieci elektroenergetycznych. Jednak nie tylko. Grupa uporządkowała i ujednoliciła również zasady działań marketingowych i sponsoringowych.
- W ramach przyjętej strategii rozwoju usystematyzowaliśmy działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. W czasach gdy przed energetyką stoją tak poważne zadania związane z realizacją inwestycji, musimy bardzo rozsądnie podchodzić do kwestii działań spon¬soringowych. W tej sytuacji znaczenia nabiera przemyślany program sponsoringowy i jego konsekwentna realizacja. Dlatego koncentrujemy się na tych projektach, które są zgodne z naszą strategią komunikacyjną, przyjęta przez Radę Nadzorczą - mówi Ireneusz Kulka, dyrektor Centrum Marketingu i Komunikacji w ENERGA SA.
Efektem tych działań jest zdecydowana poprawa skuteczności w tym obszarze, za co Grupa ENERGA jest wskazywana jako modelowa. Dodatkowym efektem wprowadzonych rozwiązań jest również zredukowanie kosztów prowadzonych działań marketingowych o ponad 50 procent w skali całej Grupy w stosunku do lat ubiegłych.
Konsekwentna realizacja strategii rozwoju, jak również działań marketingowych w Grupie ENERGA została dostrzeżona i doceniona przez środowiska biznesowe i mediów. Business Centre Club wyróżniło spółkę tytułem Lidera Polskiego Biznesu za wyniki ekonomiczne, efektywną politykę inwestycyjną oraz pierwsze pełne wdrożenie na polskim rynku energetycznym kompleksowych zasad kreujących silną markę.
ENERGA została laureatem nagrody "Perły Polskiej Gospodarki", magazynu ekonomicznego Polish Market oraz Instytutu Nauk Ekonomicznych PAN. Jest to wyróżnienie za konsekwentną realizację polityki i strategii przedsiębiorstwa oraz pozycję lidera wśród najbardziej dynamicznych i najbardziej efektywnych przedsiębiorstw w Polsce. n¬
W swojej działalności sponso¬ringowej Grupa ENERGA postawiła przede wszystkim na dzieci i młodzież. Wspieranie młodych ludzi, na różnych polach działalności, odbywa się w ramach programu ENERGA dla Ciebie. Jest on wyrazem zaangażowania spółki w inicjatywy społeczności lokalnej i otoczenia, w którym funkcjonuje. Program ma również na celu optymalizację wydatków sponsoringowych Grupy. Składająca się z kilku programów ENERGA dla Ciebie promuje działania skupione wokół takich wartości jak: edukacja, środowisko, ekologia, bezpieczeństwo, przyszłość dzieci.
- Wspieranie rozwoju dzieci i młodzieży w Ostrołęce, w tym budowa placu zabaw z dziecięcych marzeń, jak najbardziej się w tej strategii mieści. To dopiero początek naszych działań, chcemy się bardziej zaangażować na rzecz lokalnej społeczności - deklaruje Ireneusz Kulka, dyrektor Centrum Marketingu i Komunikacji w ENERGA SA.
Program ENERGA dla Ciebie składa się z czterech projektów:
Olimpijska ENERGA - to pierwszy tak szeroki program sponsoringowy nastawiony na rozwój młodego pokolenia sportowców. Skierowany jest głównie do uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych. Celem programu, którego ambasadorami zostali medaliści olimpijscy z Pekinu Leszek Blanik i Adam Korol, jest promowanie sportowej aktywności wśród młodego pokolenia i kształtowanie pozytywnych postaw życiowych.
W marcu tego roku ENERGA w ramach tego programu przekazała czternastu ostrołęckim szkołom 450 piłek do gry w piłkę siatkową, koszykową i nożną.
FUNDACJA ENERGA - jej celem jest pomoc osobom poszkodowanym przez los i wspieranie instytucji niosących tę pomoc. W 2009 roku Fundacja ENERGA zrealizowała m.in. program "Pomagaj z ENERGĄ" - każdy z pracowników Grupy ENERGA mógł wskazać jedną organizację pożytku publicznego i oddać na nią swój głos. Każdy głos - to decyzja o wsparciu finansowym w wysokości 100 zł. Tym sposobem dzięki pracownikom ostrołęckich spółek do dwóch organizacji pożytku publicznego - Towarzystwa Przyjaciół Dzieci oraz hospicjum - trafiło blisko 18,5 tys. zł. W tym roku działania te są kontynuowane.
ENERGA MECENAT - to program wspierania ważnych wydarzeń kulturalnych. Ważnych ze względu na swoją renomę czy rolę jaką odgrywają w społecznościach lokalnych. W ramach programu, ENERGA pomaga w działalności domów kultury w małych miejscowościach, wspomaga organizację spektakli dla dzieci w szpitalach, olimpiad specjalne czy też pomaga domom dziecka.
W Ostrołęce ENERGA zorganizowała m.in. "Energetyczne Mikołajki" - koncert mikołajkowy dla dzieci.
ENERGA Edukacja - podstawowym celem działań w tym zakresie jest podnoszenie świadomości bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych, promowanie racjonalnego użytkowania energii elektrycznej oraz kształtowanie postaw proekologicznych. To również wspieranie innych projektów edukacyjnych skierowanych do dzieci i młodzieży spoza dużych aglomeracji miejskich. W ramach tych działań ENERGA uruchomiła nowy portal edukacyjny www.planetaenergii.pl. Celem stworzenia serwisu Planeta Energii jest zainteresowanie najmłodszych tematyką energii, bezpiecznego i oszczędnego korzystania z niej oraz troski o środowisko naturalne. Przy pomocy serwisu www.planetaenergii.pl edukacja o energii elektrycznej odbywa się poprzez zabawę, wykorzystując formę ciekawej prezentacji treści i zaangażowanie dzieci w interakcję z serwisem - udział w odcinkowej historii połączony ze współzawodnictwem z innymi internautami.
Program to także edukacja z zakresu ogólnie pojętego bezpieczeństwa. Ostrołęka została włączona w III edycję akcji z "ENERGĄ po drodze". Przeprowadzona wspólnie z policją akcja polegała na rozdawaniu dzieciom, kierowcom i rowerzystom światełek i kamizelek odblaskowych oraz informowaniu o zasadach bezpiecznego poruszania się po drogach po zmroku.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?